söndag 28 april 2013

Lärare tio mil bort?

Efter en längre tids frånvaro så kör vi igång igen:

Enligt Dagens Nyheter är det på gång att lärare som t ex är tio mil bort ska via datorn kunna undervisa elever främst på landsbygden. Se artikel:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/byskolor-kan-raddas-med-fjarrlarare

Vad tycker du? Vilka för- och/eller nackdelar finns det med ett sådant arbetssätt?


3 kommentarer:

  1. Jag förstår verkligen lättnaden för kommuner om man kan arbeta på detta sett. Men jag som elev ser det mer som en negativ sak.

    Detta skulle ju aldrig funka på ett högstadium, det är ju garanterat stök var lektion eftersom läraren inte kan göra mycket mer än att be om tystnad. Om man till och med tycker det är riktigt tråkigt kan man ju bara stänga av datorn. ;)

    Fördelarna ligger ju som sagt hos kommunerna som inte behöver oroa sig över att det inte är många som pluggar till lärare i kommunens region eftersom vi här i Sjöbo hade ju lika gärna kunnat använda oss av en lärare som sitter uppe i Stockholm.

    En annan nackdel lär ju vara att det kommer vara svårare att få den hjälpen man behöver, t ex som det står i artikeln är det brist på behöriga NO lärare, om man då gör något praktiskt på lektionerna, hur ska man få hjälp då?

    Nä, som man förstår är jag väldigt skeptisk till det här från en elevs perspektiv. Det hade varit mycket lättare om fler hade velat bli lärare, man hade kanske behövt marknadsföra läraryrket något mer än vad man gör i dagens samhälle?

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det känns bra för många kommuner att kunna ha lektioner även läraren är borta. Om te.x en Engelsk lärare skulle vara sjuk blir det svårt för skolan att hitta en ledig lärare som kan ta över lektionen och även dom hittar en lärare kan det bli jobbigt för läraren att veta vad läraren ska undervisa under lektionen.

    Där finns många fördelar med detta men också många nackdelar.

    Några av fördelarna är att om man går på en skola i Ystad och läraren sitter uppe i Göteborg kan man fortfarande ha en lektion. Om det skulle vara en läxa eller ett prov den dagen kan man fortfarande genomföra läxan/provet.

    Några av nackdelarna är att om man går på ett högstadium eller en grundskola kommer där vara stökigt och mycket snack. Det enda läraren kan göra är att säga till men det kan man lista ut att dom inte kommer sluta. En annan nackdel är att om det är en praktisk lektion kan man inte få den hjälp man behöver.

    Som Rasmus säger borde man försöka se det här från elevernas perspektiv och om fler hade velat bli lärare hade det inte behövt gå såhär långt.

    SvaraRadera
  3. Denna frågan var inte så svår att ge sig på men den krävde ett visst individuellt tänkande som fick tankarna att flöda.
    Bra fråga!!!

    Jag som elev har alltid tyckt att det måste få finnas en relation mellan eleven och läraren. Delvis så är det mycket viktigt att man måste känna till lite om sin lärares bakgrund. Man måste även ha fått veta lite om hur den är som person, har den kort stubin, rolig osv. alltså dess egenskaper och kunskap för att kunna undervisa ungdomar.

    Jag själv skulle inte kunna ha tänkt mig att bli undervisad av någon som jag inte känner. Men det är upp till var och en person att säga sitt tycke om det. När jag kommer in på en lektion så är det en trygghet att man vet vem sin lärare är, vilket gör det både lättare för eleven att ta till sig kring ämnet som för läraren att kunna undervisa om det.

    Men det är både för och nackdelar till detta.

    Fördelar:

    Fördelen till detta är då att om eleven har många frånvarande dagar, kan det bli ganska svårt att jobba ikapp utan att vet eller ha materialet till det som arbetas med på lektionerna. Därför är det en mycket enklare vägg att kunna jobba ikapp eller hålla arbetstakten med dem andra eleverna.

    Om läraren på skolan har blivit frånvarande och en vikarie får hålla lektionen kan då en lärare med högre kunskaper från en annan skola hålla undervisningen och eleverna förlorar inget.

    Nackdelar:

    Säg att ett flertal elever har blivit frånvarande under ca. en vecka och missat en del från undervisningen. Då måste läraren till att börjamed ha samma undervisning för alla dessa elever i ett grupp samtal. Då är det antagligen bara 1:10del av eleverna som vill få den undervisningen för andra vill säker inte lägga näsan i ett par böcker och lära sig något...
    Därefter måste varje elev ha tillgång till detta program som används till nätundervisning och känner jag skolan rätt så delar dem inte ut gratis programvaror som säkert kostar ett par tusen utan det kommer antagligen endast funka på skoldatorer vilket dem inte häller kommer att ge bort. Endast dem kommuner som har lite bättre välfärd än medelklassen kommer att kunna köpa datorer till alla elever med just detta program.

    Även det som Rasmus och Oliver har nämnt om det praktiska är helt korrekt. Man kommer visserligen få en undervisning teoretiskt vilket kommer att bli lyckat men där finns inte en chans att det praktiska kommer att lyckas. Tänk om eleven får ett NO prov i kemi och hela labben blir en kattastrof, då kan läraren inget göra om det händer eleven något.

    Å ena sidan kan det vara bra som Rasmus och Oliver nämner. Men å andra sidan kan eleven fuska på prov vilket man inte ser en fördel i för man lär sig inte något.

    Slutliggen kommer det att vara svårt för läraren att ge betyg till eleven om dem inte har lärt känna varandra och därmed kommer det att bli svårt för läraren att förklara för eleven hur den ska göra för att bli bättre i ämnet.

    Men det slutliga svaret på frågan är upp till var och en, vad den anser vara bra eller dåligt.
    Vad anser du vara bra eller dåligt Peter?

    SvaraRadera