tisdag 8 april 2014

Är brandmännen helt fel ute?

Inför Jimmie Åkessons besök på en brandstation i Malmö har ett antal brandmän hotat att helt enkelt lämna stationen under Åkessons besök + att de startat en Facebooksida "Brandmän mot rasism". Lena Mellin i Aftonbladet kommenterar hela händelsen HÄR .

Instämmer du i Lenas syn på saken eller har du en avvikande uppfattning? Motivera och resonera!

Ämnen som kan komma ifråga gällande bedömning är samhällskunskap och religion - allt beroende på hur du svarar!

Begrepp/ord som du kan använda när du resonerar: främlingsfientlighet, rasism, fascism, demokrati, representativ demokrati, öppenhet, yttrandefrihet, åsiktsfrihet, saklighet, opartiskhet, rätt och fel.

Lycka till!
/Pidde

5 kommentarer:

  1. Jag håller med till viss del av journalistens påstående att de inte behöver skaka Åkessons hand. Jag är inte ett så stort fan av SD, men jag tycker faktiskt att de ska ta emot Jimmie. De nämner vid ett tillfälle "Jimmie är välkommen men inte hans åsikter". Som jag har förstått det rätt så har vi i Sverige en yttrandefrihet och alla ska få ha sin egen åsikt. Personalen på brandstationen är lika "goa" som Jimmie i detta fallet, Man måste respektera, men behöver inte acceptera! Det absolut rätta i detta fallet är att bita i det sura äpplet om man nu tror att det är så hemskt att en politiker kommer och föreläser. Man måste inse att SD är en av de stora partierna.

    Men o andra sidan så kan jag förstå brandmännen att de har en stark åsikt och inte vill släppa in personer som de inte tycker om eftersom det är mänskligt att hata. Men det går inte att bete sig så i dagens samhälle, man måste förstå och respektera.

    Det jag vill komma fram till är att det som brandmännen tänker göra är fel.Jag menar, de behöver inte lyssna på vad han har och säga men de välkomnar ett parti så måste de ha en öppenhet till samtliga.
    // ANTON.B 8ac

    SvaraRadera
  2. Till viss del har hon ju rätt, de är ju inte tvungna att vara glada att Jimmie är på stationen, men det beror lite på vad Jimmies mening med besöket är. Om det är för att bara åka ut och hälsa på tycker jag att de kan lika bra vara trevliga.
    Däremot om det är för att bli poppis och "fiska röster" tycker jag att det är helt okej att de inte dyker upp på stationen den dagen.

    Visst, Jimmie har yttrandefrihet och det kanske inte är rätt att brandmännen lämnar stationen, men å andra sidan har brandmännen även en åsikt; att det är fel att stoppa invandring. Att lämna stationen tillfälligt i protest är bara ett sätt att utrycka den åsikten.

    Ett sätt att lösa konflikten är att säga att brandstationen bara tar emot politiker som är där för att besöka, inte att "röstfiska", fjäska för att ge sitt parti popularitet eller andra politiska anledningar.

    Min åsikt är att trots att brandmännens uppförande är en aning omoget, är det inte fel. De har en stark åsikt om Jimmies politik och de bara uttrycker den.

    Rasmus Beck

    SvaraRadera
  3. I artikeln jag läste står det att ”ingen är tvingad att skaka Åkessons hand”. Jag undrar däremot om man kan lämna sin arbetsplats oavsett vem ska komma på besök?

    Jag tycker att alla demokratiskt valda partier ska ha rätt att besöka arbetsplatser, och kunna göra det utan att bemötas av fientlighet.

    Sverigedemokraterna har en rasistisk historia, men det har de tagit avstånd från nu. Ofta tycker jag att andra politiker och massmedia ger en vinklad bild av Sverigedemokraterna, och kopplar deras uttalanden till rasism eller till och med förväxlar dem med det nuvarande nynazistiska partiet, ”Svenskarnas Parti”. Det Sverigedemokraterna nu fr.a. säger är att man behöver se över det invandringspolitiska systemet, vilket i sig inte kan vara rasistiskt.

    Folk som är beredda att vägra skaka hand eller till och med lämna sin arbetsplats på grund av att en person från ett visst parti ska komma på besök tycker jag är intolerant och har förutfattade meningar, vilket faktiskt kan vara en form av rasism.

    Oscar HO

    SvaraRadera
  4. Jag som trodde att rasist snacket skulle lägga sig på is nu när Jimmie inte ska ha lika stort fokus på invandringspolitiken. Istället kommer det några rasistiska brandmän med förutfattade meningar och lämnar deras arbetsplats under arbetstid. Om jag varit i Jimmies situation hade jag undrat om det var en brandstation eller en förskola jag besöker.

    Som ni hör accepterar jag inte brandmänens uppförande. Oavset yrke och framförallt ett så viktigt yrke som brandman då ska man inte lämna sin arbetsplats på arbetstid. Anlednigen till att jag tycker att brandmänen är rasistika är för att de fryser ut och inte accepterar folks olika åsikter.

    Självklart gäller detta inte alla brandmän utan bara dom som lämnar deras arbeten. För de som stannar kvar kan jag bara säga bra.

    Det jag tycker är lite konstigt är "Jimmie är välkommen men inte hans åsikter", Det är väl meningen som politiker att representera sitt partis åsikter. Desutom är det väl roligt att poltiker kommer ut på arbetsplatser och informerar allmänheten om deras åsikter så man slipper kolla på partiledardebbater eller liknande. Vad jag också tycker är konstigt är att det ska behöva bli sådant kaos bara för att en poltiker inte har samma åsikter. Håller man inte med om åsikterna då behöver man inte det heller men man behöver inte förstöra genom att lämna arbetsplatsen.

    Man kan sammanfata detta med att Jimmies intsiativ är bra och kreativt medans brandmänens uppförande är lite rasistiskt och att dom kan sätta liv i fara om larmet går efter som dom inte är på deras arbetsplats.

    //Oscar GO 8ac

    SvaraRadera
  5. Lucas 9ac är bäst

    SvaraRadera