söndag 9 oktober 2011

Jag är fyratiofem år....

Ibland får jag aha-upplevelser som lärare och ibland begriper jag ingenting - kanske är det yrkets tjusning dvs den variation som finns är helt fantastisk. Fantastiskt är dock ej matematik (kom ihåg att jag är svensk- och so-lärare!), men det är nödvändigt att kunna matte - inte enbart för att få betyg utan bland annat för att klara sig i samhället.

Hur ska man då räkna? Jo, en rolig (?) snubbe från Mölndal,som även är en folkpartistisk politiker, menar att vi ska lära oss att räkna på ett nytt sätt: "Det börjar efter tio så: tioett, tiotvå, tiotre, tiofyra, tiofem, tiosex, tiosju, tioåtta, tionio, tvåttio, tvåttioett, tvåttiotvå, tvåttiotre, tvåttiofyra, tvåttiofem, tvåttiosex, tvåttiosju, tvåttioåtta, tvåttionio, trettio" säger Marcus Claesson i Aftonbladet. Läs artikeln på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13741149.ab och kommentera vad du tycker.

13 kommentarer:

  1. Jag tycker att man ska behålla det räknesätt vi har, bara se på danskarna så svårt vi har att förstå deras räknesätt.

    Låter som en påhittad ide sent en lördagskväll

    doris/7c

    SvaraRadera
  2. jag tycker man ska behålla de räknesättet som vi håller på med i dag . Varför ska man hålla på klydda ? låt det var så lever man bättre . / Ida

    SvaraRadera
  3. Jag tycker vi ska behålla det så som vi har det nu. Det blir ju bara komplicerat. Han vill säkert bara tjäna pengar på det... Han tjänar redan tillräckligt. /Melinda N

    SvaraRadera
  4. Varför ändra nu efter... gud vet hur länge?! O_O jag menar, nu är ju det svenska tal systemet med att prata som det är. Jag tycker det blir bara jobbigt att lära sig nytt nu. Så nee, nej tack till nytt tal sätt...

    (blir 100 tiotio?! O_O)

    SvaraRadera
  5. jag tycker att det är bra som det är nu och tioett låter bara dumt, han vill säkert bara tjäna pengar! / Ebba 8ac

    SvaraRadera
  6. det är ett meningslöst sätt att räkna på, jag tycker att det är bra som det är nu och det är ju onödigt att röra till det..../Anna 8ac

    SvaraRadera
  7. Detta låter som en väldigt korkad sak att försöka ändra. Och hela räknesättet låter ju fånigt. //Lukas, 8ac

    SvaraRadera
  8. Jag håller faktiskt med Ebba. /iza 8ac

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker vi ska ha kvar det ränkesätt som vi har nu för det fungerar bra och är väldigt lätt att lära sig. /Timothy 8AC

    SvaraRadera
  11. det är ju bara cp att räkna så!! jag tycker att vi ska ha kvar det räknesättet vi har nu för att det kan vi ju redan. om man börjar med ett nytt räknesätt måste man börja om från grunden i matten och det är nog inte så kul! //Marcus.A 8ac

    SvaraRadera
  12. Haha, tung snubbe ju.

    Men för att vara lite seriös låter det lika dumt som att döpa om affärer till byggnad med varor, man skulle förstå det ändå, men det låter ju jättedumt.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att du har rätt i de du säger. Det kan vara svårt för er lärare ibland att förstå. Eller så bror det bara på att du är lite älder eller att du inte är intreserad av matte..
    Jag tycker att vi ska behålla det räknesett vi har.// emelie j

    SvaraRadera