söndag 23 oktober 2011

Nordens mobiler snart ett minne blott?

Om du klickar på rubriken får du upp en ny sida där dagens mobilmarknad beskrivs.

Artikeln tar upp de problem som de nordiska mobilproducenterna, Nokia och Ericsson, står inför. En historisk bakgrund ges, dagens nuläge analyseras och framtiden kommenteras. Veckans uppgift ligger därför på en lite svårare nivå än vanligt.

Jag vill att du i lugn och ro läser artikeln och tar ställning till följande fråga: Hur kommer den nordiska mobilmarknaden att se ut om 10 år? Motivera dvs förklara varför du tycker/resonerar som du gör. Det kan finnas en fördel om man tar ett snack med sina föräldrar eller någon annan vuxen innan man svarar. Utnyttja dina föräldrar! :)

Ämnena som berörs är geografi och samhällskunskap och till viss del historia.

För t ex MVG-eleverna i nian finns det även artiklar som det hänvisas till i slutet på sidan. Det finns en fördel att plocka in fakta från dessa.... (just an advice!). Även sexor, sjuor och åttor är såklart välkomna att hänvisa till annan fakta!

Lycka till!

15 kommentarer:

  1. jag tror att mobilmarknaden om 10 år är dålig för dom utvecklas så mycket så att dem kommer att bli svåra att förstå och hantera.

    Eller så blir det så att man endast ringer på telefonen, eftersom andra medel har utvecklats tex twitter, facebook, google etc.


    om man kollar på apples iphone som alla vill ha, e den så bra som alla tror? Tex/ om man tappar telefonen så spriker skärmen, allt är i glas på telefonen, Telefonen är väldigt dyr efter som den är så dyr så är det bara ett begränsat antal människor som kan köpa telefonen

    Själv så tycker jag HTC,Sony ericsson är väldigt bra telefoner för man får mycket för pengarna,själv har jag en sony ericsson.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Apple kommer förtfarande vara bäst men Sony ericsson o Nokia kommer stängas när, för att Sony ericsson o Nokia har de svåt nu för att "Steve Jobbs" (han som kom på Apple) kom på sokar som vi meniskarna gillar, MEN Sony ericksson o Nokia har inte gort de o de e därför jag tycker dom komma stängas när.

    HTC kommer var nest best eftor Apple tycker jag, för att många har HTC o många har Apple.

    Om Sony ericsson o Nokia kommer på sokar lika bra ellor brättre en Apple då kommer de gå bra för Sony ericsson o Nokia o inte lika bra för Apple.

    Jag tror att mobilen i 10 år kommer var liten o kommer att har MKT memory o sist men inte minst, kommer förtfarande vara touch.

    SvaraRadera
  3. Jaha, ska man skriva en hel novell här nu då och se om man får något bra betyg.

    Mobilindustrin är väldigt unik eftersom det för det mesta baserar och utvecklar kring någonting som vi använder för det mesta varje dag och för vissa kretsar hela livet kring mobilen. Folk har allt ifrån kalender till kontakter och deras sociala liv skulle kollapsa ifall mobilen inte fanns.

    Om man då ska ta en titt på de olika företagen, tycker jag att de nordiska redan har fallit rejält bakom, och det ska ta en hel del om de ska nå upp till den standarden som de större företagen (Apple, HTC osv.) har satt upp. Nokia tror jag inte vi får se mycket av i framtiden, och jag har faktiskt inte sett eller hört någonting av Nokia på ungefär ett år, så om de fortfarande finns och fortfarande utvecklar, kommer det inte vara länge.

    Sony Ericsson kan ha en chans, men de måste komma med något så revolutionerande att folk vågar bryta sina vanor med att alltid skaffa den senaste iPhonen eller liknande.

    Själva marknaden kommer bara fortsätta rulla och om Sony Ericsson och Nokia bara fortsätter som de gör kommer iPhone och HTC till slut bara byggas på som en stor snöboll och snart kommer de nordiska företagen vara ett minne blott.

    Exakt hur det kommer se ut om 10 år är svårt att säga, om det fortsätter som det gör nu tror jag att de nordiska företagen kommer vara försvagade, men inte helt utslagna. Om det fortsätter så i 20 år däremot tror jag att Sony Ericsson kommer gå i konkurs, likaså Nokia, eftersom iPhone och HTC kommer vara så mainstream, att väldigt få kommer faktiskt vilja ha eller ens köpa någonting annat.

    Enligt undersökningen står det att Nokia ligger på toppen av marknaden för tillfället, men jag tror att inom en snar framtid kommer det att sjunka drastiskt, eftersom jag inte har sett några liknelser till Nokia inom social media, och att bl.a. Samsung kommer fortsätta växa i den stadiga hastighet som visas emellan 2002 och 2011.

    Den enda anledningen som jag tror att Nokia fortfarande ligger överst är att den äldre generationen idag har växt upp med Nokia och har svårt att bryta den vanan, när den generationen som växer upp idag blir den äldre generationen kommer Nokias övertag att sjunka drastiskt, och kanske till och med försvinna helt från marknaden.

    Det var drygt och skriva, men det blev bra.

    SvaraRadera
  4. @Rikard: Kanske lite drygt, men mycket bra skrivet. Övriga elever kan se och lära av Rikards text och därmed få en insikt i vad som krävs för att nå det högsta betyget!/Pidde

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det inte kommer att finnas så mycket kvar att utveckla. Det dem borde tänka på är att göra dem lite mer hållbara!
    För tex iphone då så bara den faller i marken så är hela mobilen pajj. Det är väll antagligen därför alla som har en iphone väljer att reparera iphonen istället för att köpa en ny, för de är så dyra!

    iphone companyt vill värkligen käna pengar. Jag tycker att sony ericsson är jätte bra och nokia också. man tycker att man ska ha en super bra mobil och rolig så man köper tex en iphone. men det är lite slöseri med pengar varför inte lägga pengarna på annat och om man har mycket pengar så kan man ju köpa en och vara rädd om den.

    Det är många som köper iphonen och alla mina vänner förutom några få har tagit i sönder sin iphone en eller två gånger.
    Det är nog därför dem flesta vuxna som har förstånd och inte bryr sig riktigt köper nokia eller sony.

    Men visst det är klart man kan köpa en sådan dem är ju roliga men man måste vara beräd på att den kan väldigt lätt gå i sönder. Så om man ska köpa en sådan så köp garanti! //sven 8ac

    SvaraRadera
  6. Jag tror att Apple och HTC kommer vara dem enda företagen inom mobil industrin om tio år. Jag tror att dem andra företagen kommer läggas ner, i med att nu ser alla telefoner ut som iPhone och HTC telefoner. Dem just nu mindre företagen Samsung, Nokia och Sony Ericsson kommer bara att fortsätta att härmas och tillslut vill ingen ha deras telefoner för dem är ungefär kopior. Jag tycker också att iPhone är alltid först med alla nya idéer och sen tar dem andra företagen den idéen och döper om det till något annat, om Apple är smärta kan dem sätta copyright på deras idé och tillslut kommer alla vilja ha deras telefoner. // Albert 8ac

    SvaraRadera
  7. Jag tror det kommer att vara dåligt om 10 år. Man utvecklar redan så mycket redan nu, så deras ider om 10 år kommer inte ens att finnas.
    Eller så kommer dom att göra dom mycket myckt tunnare, snabbare och bättre på alla sett, men jag tror redan att detta kommer att ske inom redan 5 år.
    Inte för att jag bryr ig riktigt mycket om detta. Men man får väl se om tio år vad som händer. Det är ju svårt att veta vad som händer mellan åran, man kan ju inte riktitg bestämma det nu.. // emelie j

    SvaraRadera
  8. Mobilen är nog det som människorna andvänder mest av allt. Mobilen är ett "måste" för människan. Det finns nästan allt på en mobil. På dom nyaste mobilerna som t.ex. apple och htc kan man ladda ner så många appar och spel man vill. Det är en av orsakerna att människan andvänder mobilen så mycket. För några år sedan "om" man hade en mobil så var den till för att ringa med. Dom så kallat gammla mobilerna finns fortfarande på stan osv. Det finns dom som fortfarande har en sådan. Men när man väl har en gammal mobil så är det svårt att byta till en av dom nya, för dom nya är lite mer avanserade än vad dom gammla var.

    Om vi börjar med Sony Ericsson så tycker jag att det företaget blir både bättre men ändå sämmre. Dom förbättras jätte mycket hela tiden och mobilerna blir bättre, men nu när Iphone finns så köper dom flesta den sorts mobilen bara för att den är "populär".
    Om 10 år har Sony Eriksson antingen blivit ett stort företag igen eller har det gått i konkurs. Själv tror jag att det inte finns då för det har säkert kommit nya mobiler då som är mycket bättre. Om dom gör en succé så kanske det då blir bättre för dom.

    Nokia är en mobil som har funnits ganska länge. Det var en av mina första mobiler. Den har väl varit bra men förbättras inte så mycket längre. Dom flesta mobilerna har touch och nokia har också börjat andvända det, men den blir fortfarande inte mycket bättre. Om man jämför en nokia med touch och en Iphone så väljer dom flesta iphone för den "ser bättre ut" och den är ju snyggare än vad en nokia är. Nokia har stängts och 10 år tror jag, om inte innan.

    Samsung har ju också haft gammla mobiler, men den förbättras mer än vad t.ex. nokia gör. Det går ganska bra för samsung just nu. Jag tror det är för att dom har gjort en väldigt stor verision. Vissa köper den istället för Iphone för att den är så stor, smal och väger nästan inget. Men ett negativ är att den knapt får plats i fickan... Själv har jag en sådan mobil. Jag tycker att den är jätte bra men det finns säkert bättre. Eller det kommer komma bättre iallafall. Samsung har gått ifrån gammal och tråkigt till ny och populär. Om alla människor bara vågar byta från en gammal mobil eller en Apple till en samsung hade det gått mycket bättre för Samsung. Men dom flesta behåller den mobilen dom har ett tag eller bytar till en nyare verision av den dom redan har.

    Iphone är ju en mobil från apple. Dom gör både mobiler, datorer och mycket mer. Men ändå så är mobilerna så bra! Men nu när han som uppfan apple dog så kan det bli svårare för dom och uppfinna fler t.ex. Iphone 5,6,7 osv. Apple kommer fortsätta några år till men efter det så kommer det säkert inte finnas mobiler. Det finns säkert annat då som är mycket bättre än en mobil, för det kommer bara fler och fler uppfinningar hela tiden.
    Men tillbaka till Apple, det går ju super bra för dom nu. Men vänta då några år... Om 10 år finns dom inte. Jo kanske om dom kommer på något nytt nu som är mycket bättre. Det går ju så bra för dom nu och dom mobilerna som finns är jätte bra och det kommer bli svårt att komma på bättre ideér, därför tror jag att applel kommer att gå i konkurs.

    En jätte bra mobil är ju HTC. Men alla vågar inte byta. Det kommer nya mobiler från HTC då och då. Men om man jämför hur ofta det kommer ut en ny mobil från HTC och apple så är HTC bättre på det. Det kommer en ny Iphone kanske 1 gång per år. Men det är ganska bra för då kanske dom har tänkt igenom mer och gjort den bättre. Men det är ganska roligt när det kommer fler mobiler på ett år. Det kan gå bra för HTC några år om dom gör som dom gör. Dom gör lite mer förbrättningar på varje mobil som kommer ut. Det är ju ganska bra.

    Själv har jag haft en LG mobil. Jag tyckte inte att den var så bra så jag sålde den efter ett par veckor. Men vissa tycker säkert att den är bra! Jag har mycket negativt om LG.


    //Matilda Undenius 6c

    SvaraRadera
  9. Männinskan behöver ju mobiltelefonen så man kommer nog aldrig att sluta att använda en telefon.

    Dom flästa struntar ju i vilken moddel eller om den är ny elle så, men det finns en del som alltid är snabbast att köpa den nya moddelen , och det kan ju vara bra?

    Så tillexempel sony ericsson, dom kommer ju med nya moddeler hela tiden (alla dom experia) så det gillar dom som vill ha det frächaste och nyaste liksom.

    Medans det är exempel apple som kommer med en ny moddel ca 1-2 gånger om året tappar kanske några, men det finns många som gillar apple och bara köper apple mobiler, och sen han som uppfan apple prudukterna är ju tyvär nydligen död, så det kanske blir svårare för apple nu, det vet man ju aldrig?

    Samsung är också kanska populärt nu, när alla ´´samsung galaxy´´ telefonerna har kommit ut, så är det många som köper samsung. Samsung är ju också en smartphone som sony ericsson och HTC också är, och det innebär att man kan ladda ner mängder av appar.Apple har också en nerladdnings-sida på telefonen men det finns mer tillgänglighet på en ´´smartphone´´.

    HTC är ju också en fluga nu, det kommer nya moddeler hela tiden och dom varierar, och dom är desutom snygga :)

    Hur går det med LG då?
    Jo, jag har haft en LG telefon och den var inte så bra :(. Telefonerna saknar liksom en personlighet och är inte så roliga att använda, (det finns inte så mycket att göra på telefonen).Det beror nog på att det skälva LG gör inte bara mobiler utan tv-apparater, kaffemaskiner mm. Så det kommer nog inte gå så bra för dom.


    Ja hur är det då med dom övriga då, som exempel nokia och siemens . Ja dom är inte så populära (som jag har sätt) jag ser typ inga ute på stan eller som jag känner som har en nokia, siemens eller en LG och det finns ju inte så mycket reklam för det heller.

    Men om 10 år så tror jag att det går nog bäst för HTC och sony ericsson, för deras telefoner varierar medans appple deras telefon varierar inte så mycket.


    Men min personliga favorit är sony ericsson, för jag har växt upp med sony ericsson och jag tycker den är lätt att hantera och det finns mycket saker att göra på deras telefoner


    \\ Anton B 6c

    SvaraRadera
  10. De flesta är beroende av mobiler, det är bara så. Det går att koppla in sig till internet hur lätt som helst.

    Jag börjar med Nokia. Nokia har alltid kört med symbian som är ett operativsystem. Dom trodde att det skulle funka, så de kör med de istället för något annat. De har alltid gjort så och kommer nog göra det också. De var säkra på att det skulle fungera utmärkt hela tiden. De människor som är äldre har alltid nöjt sig med Nokia för det har funkat bra o.s.v men man måste tänka lite mer, efter något nytt, något nyare, som alla vill ha.

    Jag tror inte att Nokia kommer klara av det om tio år att vara den mest sålda mobilen. Ganska liten chans att det inträffar enligt mig. Det är för stor konkerrans med apple.

    Apple och HTC utvecklas och de har den nya häftiga sakerna om de fortsätter utvecklas så som det gör redan nu, kommer de klart ligga högst upp, det kommer bli svårt för sony ericsson eller nokia att komma på något ändå bättre, snabbare och coolare.

    Om sony ericsson ska ha någon chans måste de släppa det gamla och komma på något nytt som alla vill ha och kommer ha nytta av.

    Jag tycker inte att man hör eller ser i reklamer och sådant så mycket om Nokia, det känns som om de är helt uteslutet, typ som, vem vill ha en nokia när de finns apple.

    Många vill ha apple för att de är populära inte för att det ska ha lättare tillgång till mail och sådant utan att behöva starta datorn.

    Sony ericsson
    Deras utveckling har blivit sämre med åren. De håller kvar vid det gamla så som det var innan, men när dom märkte att apple blev en "succé" så kanske de börjar fundera på att utveckla sony ericsson lite mer.

    Jag tror att Apple och HTC kommer att ta täten ganska snart och slå ut sony ericsson och Nokia. När man väl har köpt en Iphone eller en htc tror jag inte att man vill byta till en Nokia t.ex.

    SvaraRadera
  11. min uppfattning om nokia, "gammeldags"

    SvaraRadera
  12. Ian 6c

    ZTE har lite svårt men LG och Samsung, ehh de går bra men inte lika bra som Apple. (Det marks jag älskar Apple:D).

    LG har många bra idéer men ingen köper deras mobilar. Dom kom ut med en ny mobil 2 månader sen o jag har testat den o den är svårt att använda. Man kan inte hitta någonting, men om det var enkelt att hitta vad jag vill då, ja det skulle har varit bättre.

    Samsung är bra att komma på saker som vi gillar men dom är inte lika känt som Apple. Om Apple o Samsung jobbar tillsammans o byggar en mobil, då kommer Apple o Samsung skaffa mycket penga.

    Nu ska vi prata om ZTE. ZTE är INTE känt och säljer inte så mycket men jag vet att om man känner inte vem dom är, då kommer inte många att köpa deras mobilar. Dom kostar mycket och ingen köper dom. Jag tror att dom kommer att stängas när om dom hållar på som dom gör.

    Apple är bäst tyckor jag.

    SvaraRadera
  13. Detta är en fråga som är mycket aktuell när man tänker på det. Mobilen är och kommer fortsätta vara den mest använda och köpta produkten. Det enda som kanske kommer klå den är om vi skaffar mobila enheter som agerar totalt som dator, TV, Internet tillkomst, mobil, lärohjälp medel etc.

    Men personligen tror jag Nokia och Sony Ericsson inte klarar detta år tionde. Om Sony Ericsson agerar helt rätt vid varje tillfälle som de får så kanske de klarar sig till nästa år tionde. Men detta är nog mycket otroligt om man frågar mig. Jag säger som Rikard att jag har inte hört Nokia mobil telefon nu för tiden längre. Som högst mina föräldrars mobil telefoner men de kan ungefär bara ringa. Även vad jag förstår som så har Nokia inga ny skapande idéer. De har glömt bort helt enkelt att man måste hänga med. Sony Ericsson har ju förstås klarat sig ganska bra med att hänga på men jag har ju märkt att Sony Ericsson mobiler ibland inte håller lika hög prestanda som andra. Deras idéer ligger ungefär samma plats hela tiden och de går back med mycket som Internet tillgång som till exempel HTC kan koppla sig vidare med dator. Apple har ju nog nästan bästa Internet upp koppling bara mobilen i sig. Detta kan inte Nokia och Sony Ericsson klara av.

    Men dess ny skapande idéer har gjort att vi hajat till och tänkt "vi kan ju få så mycket bättre än dess mobiler". Detta har ju självklart Apple och HTC tjänat på. Till exempel. Har vi inte alla set åtminstone en mac dator någon gång i vårat liv. Och har vi inte ibland tittat extra på HTC för alla har dem och säger de är jättebra. De har för gott rykte. De kommer bli dem nya mobil jättarna tror jag som kommer ta över marknaden helt fullständigt. Jag tror helt enkelt inom tio år, har vi knappt några Sony Ericssons mobiler kvar som säljs eller Nokia för den delen. Utan näst intill alla platser kommer att vara HTC och Apple produkter. Dem enda som skulle kunna slåss mot dem är Windows, men de samarbetar hellre än att göra sin egna mobiler så vi kan inte räkna med dem på de närmaste åren.

    Men framtiden i längre sikt, jag pratar om när jag kanske är 60, så kommer vi nog knappt komma ihåg mobiler kanske. Vi har nog kommit på hologram så man har en dosa i jack ärmen till exempel som är kopplad till någon platta som är liten. Så lyfter man bara upp denna dosan så har du din dator, din TV, din mobil, ditt Internet och dina spel. Men detta är vad jag tror.

    By the way, du köper äpplet med apple produkter.

    SvaraRadera
  14. Jaha... då ska vi se om det blir nåt bra av det här.

    Mobilen är som hunden, så kallat människans bästa vän. De allra flesta skulle nog inte klarat sig i en minut utan mobilen. Det är nästan sjukt så fasta vi är vid våra mobiler. Själv skulle jag inte vilja vara utan min htc.

    Vad gäller de nya mobilerna tror jag att Iphone kommer att utvecklas hela tiden. Det började med Iphone 1, 2, 3, 4, och nu kommer det snart en 5;a och den kommer förmodligen att bli ännu bättre och snyggare. Det känns nästan som det kommer hålla på hur länge som helst men jag säger inte att det är negativt, jag tycker det är bra att den utvecklas och inte bara stannar på en "nivå". Vem vet vad vi i framtiden kan använda telefonerna till.

    När det gäller Sony Ericsson tycker jag att det är mest äldre människor som använder den. Sony Ericsson var en av mina första mobiler och jag tyckte inte den var så jättebra, men många har trivts och trivs med dom fortfarande. Men jag tror inte att den kommer utvecklas så mycket mer. Däremot finns det människor som är väldigt fasta vid sina Sony Ericsson och har därför väldigt svårt att byta mobil. Men men.. man vet aldrig kanske kommer den också att ta ett stort kliv framåt och utvecklas både tekniskt och utseendemässigt.

    HTC! Htc tycker jag är en väldigt bra mobil, den har också utvecklats väldigt bra. Det finns väldigt många olika sorter tex: Htc legend, Htc hero, Htc desire osv... ja, det finns en hel del. Själv har jag en Htc legend och jag tycker den är ganska bra. Men däremot kan jag tycka att det blir lite jobbigt med alla grejer dom har installerar i den, det blir liksom lite svårt att hitta i den.

    Samsung, ja vad ska man säga om den? Jag tycker nog att det är också en mobil som har gjort framsteg men inte lika mycket som Iphone eller apple. Jag tror dock inte att Samsung kommer försvinna. Det är många som köper Samsung istället för Iphone eller apple, främst för att den har billigare alternativ.

    Sen har vi apple!! Apple, ja dom kommer det nog gå bra för. Det finns i både datorer och mobiler och utvecklingen bara fortsätter. Snart finns dom väl till och med i tv-apparater. Det är också en väldigt populär modell och jag tror att det kommer gå väldigt bra för dom.

    Och till sist har vi vår lilla nokia. Jag tror nog inte att dom kommer att försvinna helt även om det inte går så bra för dom just nu. Det är en bra, enkel och praktisk mobil när man ska jobba tex målare, byggare eller varför inte.. va ute i naturen. Det är också gammal trotjänare som många äldre vill behålla.

    Slutsats: Jag tror att iphone kommer att bli den ledande mobilen, därefter kommer apple. Samsung och Sony Ericsson delar tredjeplatsen och Nokia får nog finna sig i att komma sist.

    Hoppas nu du tyckte om det!!

    // Bästa Jennie i 6c :D

    SvaraRadera
  15. Jag tycker om alla era svar.

    Vissa av er sätter fokus på själva produkten dvs telefonen medan andra sätter fokus på företagen alt kombinerar dessa två perspektiv.

    Sedan uppskattar jag att läsa lite längre texter här på bloggen! :-D /Pidde

    SvaraRadera