söndag 11 december 2011

Är avlyssning okej?

Justitiedepartementet vill att lagen om avlyssning ska utvidgas. Detta betyder att polisen och SÄPO (den svenska säkerhetspolisen)  får möjlighet att avlyssna dig och mig och även kontrollera vår e-post.

Detta får man redan göra idag, men då måste det finnas misstanke om brott dvs polisen/SÄPO tror att du eller jag håller på att planera något olagligt och de kan då få tillstånd av en åklagare att avlyssna oss.

Ibland ser man förkortningen FRA i media och det betyder Försvarets foskningsanstalt. Där bedriver man signalspaning (avlyssning) och det är denna avlyssning som polisen genom en eventuell ny lagändring ska få tillgång till.

Frågan är kontroversiell (kontroversiell betyder omdiskuterad, omtvistad eller man tycker olika och detta på ett känslomässigt starkt sätt) och jag har lagt ut två länkar som jag vill att du ska läsa innan du besvarar veckans ämne. I den ena anser tidningen Aftonbladet att det är fel och i den andra försvarar regeringen varför man anser att förslaget är bra.

Aftonbladet tycker till

Regeringen tycker till

Vad tycker du och varför tycker du som du gör?

15 kommentarer:

  1. Det är sånt här jag stör mig på så in i, det är i såna här tillfällen man inte fattar varför folk inte röstar pirat, dom klagar men röstar inte på ett parti som strider mot det.

    Enligt mig kan folk redan "avlyssna" och se dina saker på datorn för mycket...

    Och jag skrev före David *happyface*

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är helt ok. Polisen i USA gör det hela tidden och polisen fånga kriminellana mycket sannabare då. men om kungen lysnar på och tycker inte om vad vi vanliga parsonar gör som är helt laglit, dom bli jag lite arg.

    // Ian 6c

    *föra david* :D

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Rasmus och Ian

    om någon hade avlyssnat mina telefon samtal hade jag blivit arg för dom har verkligen inte med detta och göra.
    Det kan vara bra att avlyssna det man gör för man fångar kriminella mycket lättare.

    Med detta jag har skrivit vet jag inte vilken sida jag är på.


    Grattis till er båda som hann före mig, Jag har spelat handbolls match och gjort 9 mål (alla lagets mål) och När ska ni slå det. Nästa söndag revansh,

    MVH doris 7c

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att der är okej att avlyssna folk om de är misstänkta för något brott. Men inte annars! /Emelie 7c

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är fel för om det är privata saker så är det ju fel. men om det är misstänkt för bott så får polisen faktiskt göra på något annat sätt



    //liam 7C

    SvaraRadera
  6. vi tycker att det inte är okej men om det är någon som har mördat någon så tycker jag man får avlyssna// Daniel.g, Oliver, E-L

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det inte är OK att folk avlyssnar!!
    (Bara om personen är misstänkt)
    människor har ju ett privatliv det är ju därför att det heter privatliv för att ingen ska lägga sig i ens privatliv!



    //Emma 7C

    SvaraRadera
  8. Jag håller med Emelie att man kan inte gå runt och avlyssna folk.
    / Ida 7c

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte det är okej att avlyssna andras mobiler. För det är liksom ens eget privatliv.

    Men om en person har gjort ett brott och polisen ska kolla mobilen om det finns bevis på den, då tycker jag det faktiskt är okej.


    //Felicia 7c

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att polisen (säpo) ska ändast få avlysna en brotlings samtal eller avläsa
    e-mailen men inte om man inte har gjort ett brott för dett är inte polisens sak om jag t.ex ska träffa mina kompisar äfter skolan / Tobias 7c

    SvaraRadera
  11. Polisen kan ju inte bara gå runt på stan och avlyssna någons samtal eller titta i någons e-post. Om det hade hänt mig hade jag blivit riktigt arg. Det är inte okej!

    Polisen/SÄPO måste ha tillgång till information. Information om tillexempel de har någon kontakt med en brottsling eller någon som är misstänkt för att ha gjort ett brott. Men de borde ha ett skäl att göra det i alla fall. Då är det en helt annan sak och det tycker jag är okej.

    Man borde i alla fall kunna ha sitt privatliv ifred?

    //Matilda Undenius 6c

    SvaraRadera
  12. Jag ska nog egentligen inte skriva efter min gång in i väggen typ idag, men jag gör det i alla fall.

    Jag tycker detta inte ska komma fram. Samtal och e-post kan vara personliga saker och det är väl inte roligt direkt om de tittar på privata saker... vem vet vad de säger när de ser det. Jag tycker det här med att ha misstankar funkar bra. Visst, saker händer det har vi bevis på med självmordsbombaren i Stockholm, men jag måste säga att såna saker kan ändå hända. Jag tycker att de ska inte gå så och klampa på vår integritet och titta på den. Integritet brott till fullo enligt mig.

    Se mitt privatliv? NO THANK YOU!

    SvaraRadera
  13. Jag hoppas detta inte går igenom, internet och mobilen är ens egen sak och om det inte finns misstankar mot mig (hoppas det inte finns) kan de ge f*n i att avlyssna mig! nu när Sverige ska leka USAs knähund och ska göra sin egen version av SOPA kan de ge fasen i det! som Thor sa, se mitt privatliv? nej tack. //kid 8ac

    SvaraRadera
  14. jag hade blivit riktigt arg om någon hade avlysnat mina telefon samtal att göra.

    joakim/8ac

    SvaraRadera
  15. Jag tycker inte detta är rätt för att jag vill ha mitt privat liv och inte vill att andra ska lägga sig i det.

    //Timothy 8ac

    SvaraRadera