söndag 4 december 2011

Ska färgen bestämma?

 En överväldigande majoritet av alla brottslingar som benådas av USA:s president är vita. Minoriteter har betydligt svårare, visar en undersökning av alla benådningar de senaste tio åren.

Läs artikeln: http://www.dn.se/nyheter/varlden/flest-vita-benadas-i-usa

Benåda:  befria från straff, efterskänka straff, mildra straff, ge nåd, ge amnesti

Under George W. Bushs presidentperiod 2001-2008 beslutade presidenten i 1 918 fall, varav 189 benådades. Av dessa var samtliga vita utom 13!

Ett exempel:
En afroamerikansk kvinna från Little Rock som fått böter på 3.000 dollar för att hon hade ljugit om sin inkomst – benådades inte. En vit kvinna från samma stad som hade fuskat med deklarationen och dömts att återbetala 25.000 dollar – benådades.

Vad tycker ni om det här?

33 kommentarer:

  1. jag tycker inte att staffet ska bero på hudfärgen, utan på vad för staff man har gjort.

    Förr trodde man att svarta var farligare än vita så man behandlade dom annorlunda= sämre, Så det kan vara därför man fortfarande behandlar svarta sämre.

    Man tror inte att en vit kan göra grova brott - Men det kan dom göra.


    Tex/ Om man läser på aftonbladet så står där att en man av utländsk härkommt har gjort......
    Men om det är en svenska så står det inte så.


    MVH Doris 7c

    SvaraRadera
  2. Alla ska behandlas lika vilken hudfärg man har och vilken sexuell läggning man än har.

    Och att man är hårdare mot nån som har en annan hudfärg kallar jag själv rasistiskt, nån kanske inte håller med mig men det är min åsikt.

    SvaraRadera
  3. Det tycker jag är orättvis! En med mörkare hud ska inte bli sämre behandlad för det!?
    En "vit" människa ska inte bli bättre behandlad om den har gjort något värre än en människa med mörk hy!

    Jag håller med David, det står alltid värst om mörka människor, och det är fel!/sven

    SvaraRadera
  4. joakim 8ac

    alla ska behandlas lika mycket vilken hudfärg man har och viken sekuell läggning man än har, att man hårdare mot någon som har en annan hudfärg drukar jag kalla rasistiskt.

    SvaraRadera
  5. Som Rasmus sa, alla borde bli behandlade lika, kvittar vilken hudfärg eller kön. // Lukas Westerdahl, 8AC.

    SvaraRadera
  6. jag tycker att man ska behandlas lika fast att man har en annan hudfärg och att man ha en annan sexuell läggning. jag tycker att det är fel att behandla andra som har en annan hudfärg och att man har en annan sexuell läggning tycker jag att kallas rasistiskt// MVH Linus 8ac

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte riktigt vad jag kan kommentera om det här, som sagt i artikeln kan detta vara en ren slump och något speciellt med det fallet gjorde att den personen behandlades annorlunda, dock ska ju det ju inte spela någon roll om det inte nu var en slump och det nu var back in the days lagar och minoriteten ska få skit i sitt egna land. /kid 8ac

    SvaraRadera
  8. Jag förstår inte varför man benådar en vit som har gjort ett värre brott, och sen benådar man inte en afroamerikan för ett brott som inte ens är hälften så dumt.

    Det intressanta är att detta har fortsätter under den nuvarande presidenten Obama fast han är afroamerikan och han verkar nog inte riktigt förstå att det är mer vita som blir benådade än vad dem svarta blir. Jag tror inte att håller koll på detta för han lägger för mycket ansvar på advokaterna som tar hand om fallet och det tycker jag är fel!

    Jag tycker man ska ge folk ett straff för det dem gjort inte pga deras hudfärg eller om sin bakgrund, det är fel! // Albert 8ac

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det är rasistisk att straffa någon efter hudfärg eller var man kommer ifrån.

    Jag tycker det är bra att dem försöker göra det mer rättvist än det är nu.

    //Timothy Smith 8ac

    SvaraRadera
  10. Jag håller faktiskt med Albert, det är riktigt dåligt att straffa någon efter dess hudfärg eller kön.

    // Louise JInbäck 8ac

    SvaraRadera
  11. jag tycker att det är för dåligt att man ger folk olika hårda straff för att dem har olika hudfärg eller var dem kommer ifrån/ Marcus J

    SvaraRadera
  12. Man ska ge folk ett straff för det dem gjort inte pga deras bakgrund eller om sin hudfärg. Det är som Afrika under apartheid!

    // Hannes 8ac

    SvaraRadera
  13. Jag håller delvis med Kid. Detta kan bara vara en slump men om dem har gjort så här med flit så är det såklart allvarligt. Man ska inte få straff för att man har svart eller vit hudfärg. Man ska få straff för det man har gjort och det spelar ingen roll hur personen ser ut. // Isabella 8ac

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att det inte spelar någon roll vilken hudfärg man har. Man ska ha samma rättigheter oavsett.

    Om man har gjort ett brott ska man inte benådas för att man är vit, man ska benådas för vad man i fråga har gjort för brott...

    / Sanna Klein 8ac

    SvaraRadera
  15. jag tycker att det är för dåligt att man straffar folk olika för att dem har olika hudfärger eller var dem kommer ifrån/ Marcus J

    SvaraRadera
  16. alla ska behandlas lika!! det är sjukt att man får straff för att man ärmörk och inte får straff när man är vit och det brottet är mycket värre. //Marcus A 8ac

    SvaraRadera
  17. Jag tycker att detta är fel, man ska ju inte straffas hårdare (eller vad man ska säga)bara för man har en mörkare hudfärg !!!!!! :( //Iza fridh 8ac

    SvaraRadera
  18. Jag tycker att man ska åka in om man har gjort något brott. Det tycker jag att det inte ska påvärka av äns hudfärg, bakrund eller kön. // Emelie 8ac

    SvaraRadera
  19. jag tycker detta är märkligt, om en invandrare/utlänsk gör ett brott och sen en t.ex. svensk kommer och gör samma brott får den utlänska grovare straff eller blir inte benådad. jag tycker att det ska vara lika!/Anna 8ac

    SvaraRadera
  20. jag tycker att könet,hudfärgen eller bakgrunden spelar någon roll utan brottet. / Ebba 8AC

    SvaraRadera
  21. Jag tycker att alla ska känna att man trivs i olika länder bara för att man har en annan färg så betyder inte att man ska döma en efter utseende man ska döma om man är snäll eller om man har gjort något bra, men om man ha gjort ett brott så kan man betala böter som t.ex. när den kvinnan från Litte Rock./Julia 6c

    SvaraRadera
  22. Jag tycker att det är orättvist. Det kvittar vilken färg man har på huden, man ska behandlas lika ändå. Det är brottet som avgör allting och vad eller hur mycket man har gjort. Absolut inte hudfärgen!

    SvaraRadera
  23. Detta gör mig både förvånad och inte förvånad. Jag är förvånad över statistiken, för det är ju bara löjligt! Jag trodde Obama skulle i alla fall också få ner så att det blev jämnare statistik, men detta gör en förvånad nu alltså!

    Men jag är inte förvånad samtidigt över att det är så, USA har inte direkt blivit känd för sin jämställdhet mellan svarta och vita. Även byråkraterna... vad är det för folk de anställer? Om de är nu så mycket för vita kanske man ska sparka dem och ersätta dem med ungefär... hälften svarta och hälften vita? Båda har lika mycket makt? Så tänker jag i alla fall.

    SvaraRadera
  24. *Jag tycker inte att färgen ska spela någon roll. Har man gjort ett brott så ska man få fängelse för det och inte slippa det bara för att man är vit. Det är inte rätt / emelie

    SvaraRadera
  25. jag tycker att man ska inte släppa ut dom vita för tidigt om dom har gjort brot. det kvittar vad dom har för religon.



    /Tony 7c

    SvaraRadera
  26. Jag tycker det är fel att gå på hudfärgen. Om man har gjort ett brott så ska man sitta i fängelse även om man är vit eller svart. Jag tycker inte att vita ska slippa fängelse, alla borde behandlas lika // Felicia 7c

    SvaraRadera
  27. Jag tycker att man inte ska bedömmas av sin hud färg. Alla ska bli behandlade lika. /Daniel

    SvaraRadera
  28. Jag tycker man ska ge folk ett straff för det dom har gjort och inte för deras hudfärg eller ens bakrund för alla mänisker är lika mycket värda.


    pontus berg 7:C

    SvaraRadera
  29. Vi tycker inte att det har med färgen att göra för att om T.ex en vit gör något mycket mycket värre än vad en färgad person så ska den som har gjort det värsta brottet ska bli hårdast straffad!! //Emma och Frid

    SvaraRadera
  30. Jag tycker att presidenten har gjort fel för oavsätt om personen har svart eller vit hudfärg eller att den kommer från ett annat land.( Kvittar vilken president)

    Man ska ju inte benåda en person som har gjort ett brot för den ska få ha sitt straff för annars hade vi haft många personer som skulle varit kriminälla.

    Tobbe7C/:P

    SvaraRadera
  31. jag tycker att man ska få straf för vad man har gjort inte för färg man har det är inte rätt att strafa dom svarta för dom är svarta det är ju bara dumt.



    (andreas)

    SvaraRadera
  32. Jag tror att man ska bara kolla på vad den person har gjort, INTE deras färge.

    //Ian 6c

    SvaraRadera