söndag 18 december 2011

Fler prov i slutet av gymnasiet

Några av er ska snart in på gymnasiet och för andra av skolans elever tar det några år. Utbildningsministern Jan Björklund (Folkpartiet) kommer nu med ett förslag, enligt en artikel i DN 17/12, som innebär att studentexamen kanske återkommer på gymnasiet.

Förr i tiden fick gymnasie-eleverna prov i många ämnen och det togs först bort 1968. Det var Socialdemokraterna som låg bakom det beslutet tillsammans med bland annat.....Folkpartiet!

Om Alliansen vinner valet (14 september 2014) kommer Folkpartiet, i riksdagen, försöka få igenom att  flera slutprov kommer att genomföras på gymnasiet.

Klicka här och läs artikeln

Klicka här och läs reaktioner på förslaget

Läs HELA artikeln och inte bara de fem-sex första meningarna!
Scrolla ner på DN-sidorna så förstår ni vad jag menar....

Tycker du att det här förslaget är bra eller är det dåligt? Motivera!

24 kommentarer:

  1. First


    Jag tycker inte förslaget om slut prov är bra därför att:

    har man prov då och då vet man vad man ska utveckla till nästa gång

    Tex/ Om man har prov sista dagen på gymnasiet och misslyckas på matten, med förslaget om slutprov hade jag misslyckats på hela slutprovet, men som det är nu så får jag veta tidigt om jag får IG- varning och kan då rätta till felen och gå ut gymnasiet med G.

    Jag tycker att det ska vara som det är nu, det är jättebra.

    Doris 7c

    SvaraRadera
  2. Jag tycker man ska ha flera prov i dom viktigaste ämnena, för att då blir det som David skriver att man vet ungefär var man ligger och vad man behöver träna mer på.

    SvaraRadera
  3. jag tycker inte att man ska ha fler prov för där är så många redan. men dom viktiga gymnasiet där kunde man ha några till men inte för många prov. men man kunde haft fler prov i 9.

    pontus 7c

    SvaraRadera
  4. Man borde ha fler prov i alla huvudämnena.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att man inte ska ha så mycket prob i slutet för om man nu som david säger att jag misslyckas på sista dagen där alla proven är så kan man inte göra något åt det. Men om man har prov lite då och då sä kan man sa vad man behöver träna på.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker man ska ha mer prov då utvecklas man mer i ämnerna.

    SvaraRadera
  7. jag tycker att det är bra att ha prov för att då trännar man upp huvudämnerna!
    ///Hanady 7C

    SvaraRadera
  8. Jag tycker inte att man ska ha något slut prov. Men om man kan ändå ha prov för att då vet man vad man behöver träna på.

    Jag tycker att man ska få ta studenten fast man har dåliga betyg. //Felicia 7c

    SvaraRadera
  9. Man borde ha fler prov i alla huvudämnena för då blir man bättre på dem ämnena som är viktigast. och som david säger det är bra som det är.*

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att man inte ska ha flera prov slutet av gymnasiet man ser ju om det gå bra för personen på proven och om det sköter sig och då behöver man inte ha prov för att kontrollera det!

    / Ida 7c

    SvaraRadera
  11. Vi tycker att man ska inte gå backdörren om man inte klarar proven för att alla är lika värda att ta studenten. Man ska inte ha så många prov men man kan ha många prov ibland.


    /tony 7c

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att man inte ska ha slut prov för att man slutar skolan på samma dag och då ska man inte behöva tänka på ett prov


    //Emma 7c

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att det är bra med fler prov för man utvecklas mer.

    A.E-L 7C

    SvaraRadera
  14. jag tycker som david att det var bra som det va var för ska dom ändra det.











    /andreas.a 7c

    SvaraRadera
  15. Tobias 7c sa...

    Jag tycker inte att förslaget är bra för att:

    Om en elev får mer prov så blir det mer press på dem och då kommer inte många få ta studenten. Men det finns positiva saker från förslaget också, för att dem personer som har gjort bra ifån sig, får veta det men dem som har gjort lite sämre vet ju att man måste plugga mer.

    SvaraRadera
  16. jag tycker att det är okej med prov men inte för mycke på en gång aså vfr får man inte komma in på gymnasiet bara för man inte har klarat skolan? jag förstår vfr inte man får bara jag mennar att man ska man leva som en lufare bara för man inte fick utbildnig som man skulle för man hade inte bra betyg nog så man inte fick not jobb ska man göra de och leva på socialbidrag och leva på andras pengar bara för man hade för dåliga betygggg så jag tycker de e för jävligt \frida

    SvaraRadera
  17. Vad jag har förstått på min syster var dem redan packade med prov i andra ring. De har nationella varje vår. Okej, det är inte lika stort i Gymnasiet men jag tycker det är okej. Examensprov är bara dumt. Jag menar vad ska plåtläggarna, svettsarna, rörmokarna osv. Ska de göra typ 3-6 prov med detta... då är det lite onödigt enligt. Som vi har det ny på gymnasiet är helt okej!

    P.S: jag kanske beskriver kluddigt... jag är fortfarande sjuk men tillräckligt frisk för datorn därför skriver jag när jag gör det T.T

    SvaraRadera
  18. jag tycker inte att beslutet är bra, för att man vet ju inte vad man ska utvekla till nästa gång. tänk så får man fel i matte eller in något annat ämne så kan man inte utvekla det. joakim/8ac

    SvaraRadera
  19. Detta med prov har fördelar och nackdelar. Fördelarna är att man får veta mer var man ligger och i stort sätt kan man inite bara glida igenom åren utan man måste hänga med för att det kommer prov. Nackdelen är att vissa tycker att det är jobbigt med prov för att man får press på sig och att man inte kan skriva alla svar när man väl får pappret framför sig även fast man kan det. Personligen så spelar det ingen roll jag har inget emot prov. // Isabella 8ac

    SvaraRadera
  20. Det kan vara bra att ha prov ibland för då vet man vad man ska utveckla tills nästa gång. Men sen ska man inte ha prov för mycket på grund av att då har jag som själv svårt och lära mig för jag har sån press på mig.

    SvaraRadera
  21. det är inte bra att har de provet i slutet för att du ska få möjlighet att gör om provet. /tina andersson 8ac

    SvaraRadera
  22. Det kan vara bra att ha prov ibland för då vet man vad man ska utveckla tills nästa gång. Men sen ska man inte ha prov för mycket på grund av att då har jag som själv svårt och lära mig för jag har sån press på mig.

    (Glömde skriva namn innan...)

    //TImothy 8ac

    SvaraRadera
  23. Jag tycker att man ska ha prov innan man slutar i de "viktigaste" ämnena. Som svenska, engelska och matte. Sen tycker jag att det är fel att ha alla prov på en gång, man kan lätt känna press då. Och det är ganska bra att ha fler prov i början för då vet man vad man ska träna på/emelie 7c

    SvaraRadera
  24. jag tycker inte att man ska ha ett till prov vissa kan tycka att det är jobbigt precis inna sista dagen i hela skolan så vissa kan bli förbannade. själv tycker jag att prov är det tråkigaste och jobbigaste saken i skolan

    Bengt/ Bob 7c

    SvaraRadera