söndag 8 januari 2012

Kopimismen - något för dig?

God fortsättning på 2012!

Vi har fem erkända värdsreligioner och ett otal andra religioner, trossamfund och mer eller mindre obskyra (skumma, tvivelaktiga) sekter. Om du funderar på att starta en religion så kan du göra det idag om du vill, men om du vill få den erkänd måste du ansöka till kammarkollegiet.

Ansökt har Isak Gerson gjort...och fått sin religion beviljad.

Klicka här så kan du läsa artikeln

Gersons religion kallas för kopimismen och handlar om att fildelning är heligt! Nu börjar nog några av mina nuvarande och före detta elever att skratta, eftersom många vet vad jag tycker om fildelning...

Läs artikeln och resonera sedan och fundera över om den här religionen kan vara någonting för dig och motivera gärna varför.

/Pidde

33 kommentarer:

  1. Jag tycker denna religion har sina nackdelar:

    Tex. Om artisterna har släppt en ny skiva får dom stim pengar (lön av staten när skivan spelas) om man laddar ner får artisten inga pengar= Artisten lön. Detta kan innebära att artisten inte har råd att göra nya skivor.

    Med detta vill jag säga att jag inte tycker det är okej att ladda ner men det har blivit en ny teknik så därför är jag tveksam om vet inte riktigt om jag ska tycka nä eller ja.

    Doris 7c

    SvaraRadera
  2. Detta är ju toppen, kan även tala om för dom som inte vet att kopimi kommer från det engelska ordet (copy me).

    Det är ju en bra religion men jag tror tyvärr inte det kommer bli nått stort av det.

    Tror även att religion kommer dö ut helt om SOPA går igenom, och även dom som inte fildelar kommer få problem om SOPA går igenom då dom kan stänga ner facebook, google, twitter m.m..

    Och till dig David: "I september släppte Dataspelsbranschen en rapport som visade att den svenska spelexporten slagit nya rekord. Det "svenska spelundret" omsatte mer än 1,1 miljard kronor 2010 (+22 procent) och sysselsättningen i branschen ökade samtidigt 9,2 procent." - Anna Troberg

    Tycker även att dom som säger att fildelning förstör tycker jag ska kolla på Schweiz som gjorde en undersökning och kom fram till att fildelning inte är ett hot mot kulturskapandet...

    Känner att jag skrev kanske lite mycket om annat, men då får va så när det kommer upp ett spännande ämne som detta! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det var mycket bra, för att man kan välja olika religioner som är heliga t.ex. en vit duva, en sjuarmed ljusstake, en helig ko och en Davidsstjärna. Den nya religionen är också ett heligt tecken.

    Jag tror att många av oss människor använder den nya religionen. Den nya religionen är att man kan kopiera och klistra in heligt i Sverige. Den nya religionen kan man kopiera och klistra in texten via tangentbordet och man kopierar en text genom att trycka på CTRL och sedan trycker man på C. Om man ska klistra in en text då tyrcke man på CTRL och sedan trycker man på V och på så vis kan man både kopiera och klistra in heligt

    Man kanske kopierar en Facebook status och sedan vill man också kanske skriva som det står i texten och då kopierar man genom att trycka på CTRL och sedan trycka på C och då har man kopierat. Sedan trycker man på CTRL och sedan trycker man på V för att klistra in. Det för att man kan kopiera via tangentbordet och sedan klistra in texten in i sin status, som man håller på att göra.

    Själv använder jag den nya religionen, för att jag tycker att det går mycket fortare genom att använda den nya religionen. Jag kanske inte vet, men jag tror i alla fall att många av oss människor använder(innan eller gör i nu)datamusen för att kopiera och klistra in saker och ting.

    Jag tror också att många av oss människor också använder den nya religionen, för dem kanske också tycker att det går fortare. Kanske till och med dem tror att det är ett bra sätt att använda saker och ting genom att använda den nya religionen.

    För 12år sedan skildes svenska kyrkan från staten och då blir inte svenska kyrkan längre officiellt. Nu har vi ju fått en religion i Sverige och den kallas för Kopimismen och att man fick ansöka 3 gånger för att det skulle bli av. Kopimi betyder "Copy me" på engelska och på svenska betyder det kopiera mig.

    Jag tycker att det är mycket dåligt att man måste ansöker 3 gånger, för att man ska få en ny religion i Sverige.


    //Emelie Bergström 8ac

    SvaraRadera
  4. Denna religion har jag, Rikard och Kid skojat mycket om redan, men jag ska erkänna att jag är ateist och jag känner att jag inte vill gå in i en religion, ska jag gå in i någon religion är det asatron. Men jag känner även att fil delning inte kan vara någon gud att be till! Vad in i liksom?! Jag tycker det är mycket konstigt, jag tror han vill ha något sätt mer som ger honom större chans att ladda ner gratis musik för sig själv ungefär. Jag tycker faktiskt att denna religion är inget att ha och hoppas nästan på att den inte blir något större än vad den är nu. Så länge jag slipper något prat om i skolan från mina klasskamrater eller någon annan för den delen "gå med i Kompimi! Fildelning är den enda guden". Jag tycker det är bara löjligt och skrattretande :/ Så jag är faktiskt på den sidan som hoppas detta inte blir större, för det är ju som någon sorts internet mafia med tanke på att fildelning är ett brott.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte den är helig, det var en människa som kom på denna religon bara sådär och en människa som skapat denna teknologi. Det är långt ifrån heligt och mycket dumt tycker jag. Jag axepterar allas tro, men denna är den dummaste jag har hört!

    Tänk om alla skulle kopiera allas grejer inget nytt skulle komma för det hade inte haft råd att göra nytt om alla snor det. Då känar de inga pengar utan bara blir av med det. Jag tycker det är en dum påhittad religion för pirat kopiering!//Sven 8ac

    SvaraRadera
  6. jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag håller med Emelies Kommentar/uppfattning om religion, jag tycker det är mycket ireterande, tråkigt att man måste söka 3 gånger för att få ny religion i Sverige

    // Louise Jinbäck 8ac

    SvaraRadera
  7. jag tycker inte att det är en bra religion, för jag tycker inte att man ska ladda ner gratis för det är ju stöld.

    Joakim/8ac

    SvaraRadera
  8. Varför bevilja en religon som Kopimism när man försöker få bort allt som har med olaglig nerladdning att göra? Jag tycker inte det är en riktig religon, på grund av att fildela är fel för det är stöld.

    //Timothy Smith

    SvaraRadera
  9. Jag håller med David att om man laddar ner filmer eller ett album är det lite synd om personerna som har gjort filmen eller albumet för att om man laddar ner det så räknas inte de tittarna på filmerna. Vilket kan leda till att tex en serie läggs ner fast många människor kollar på den fast de laddar ner. Själv tycker jag denna religionen är lite konstig. // Isabella 8ac

    SvaraRadera
  10. Detta är ju bara löjligt. Hur kan något som detta bli en religion? Fildelning är ju ett brott? Detta låter bara som en ursäkt till att kopiera andras saker utan att få konsekvenser för det. Jag hoppas verkligen inte att detta blir större.

    SvaraRadera
  11. Väldigt intressant religon, men seriös är den antagligen inte. Det är samtidigt väldigt skumt att den blev godkänd med tanke på att det mesta som man fildelar är olagligt att dela, t.ex. film och musik.

    Max 8AC

    SvaraRadera
  12. Jag trodde aldrig att något sånt här någosin skulle bli en religon!? Vafan man undrar ibland hur vissa tänker ibland? Jag håller med Thor med det om att han egentligen bara vill ladda ner gratis musik eller något liknande till sig själv... Detta är bland det tramsigaste jag har sätt! Det enda denna posetiva med denna religon var att den motivera mig till att skapa en sport religon som ska hetta "bollismen"! Annars var detta så otroligt tramsigt tyckter jag! // Albert 8ac

    SvaraRadera
  13. det är ingen religon men dem i min bekantskapskrets tycker är bra att kunna ladda ner, musik och filmer. / tina andersson 8ac

    SvaraRadera
  14. hur kan detta vara heligt? det är bara konstigt att tycka att fildeling är heligt. detta är inget för mig för att jag gillar inte fildeling. det ser jag som stöld att man tar andras grejer utan att betala.
    det är min åsikt.
    //Marcus.A 8ac

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att det här är en av dem roligaste relgionerna jag har hört talas om och jag är ganska förvånad hur många som är med i denna relgion. jag tycker även att deras heliga tecken är de grymmaste av alla religioners tecken. men jag undrar vem som är deras gud och jag tycker inte riktigt att det är en religion mer som en klubb. /Marcus J

    SvaraRadera
  16. Hur kan fildelning vara heligt!? Han som kom på denna religion sitter säkert framför dator i sin mammas källare och laddar ner allt han kan hitta. Jag tycker att detta är den dummaste religionen som finns och är absolut inget för mig, men det är nog bra för dem i Piratpartiet. // hannes 8ac

    SvaraRadera
  17. Jag tycker att detta är bra, samtidigt som jag tycker att de gör en religion av det... det är ju löjligt. Många har längtat efter denna stund. Jag tror att många kommer ändra sin religion under det kommande året. Hur dumma får man bli genom att låta det bli en religion, jag skulle gärna vilja prata med Isak Gerson. Att ladda ner är en sak, men att göra det till en religion är skam.//Pontus 8ac

    SvaraRadera
  18. jag tycker att det är en dum idé, det känns löjligt att det borde vara en religon, det finns många som laddar ner musik och film osv men jag tycker det är löjligt att det skulle vara en riktig religon, precis som att man skulle sitta och be åt kopimismen.

    Jag bryr mig inte så mycket. Om andra laddar ner och jag gör inte det. Det finns ju såklart nackdelar som David sa att om en artist eller en regissör gör en film och sen någon laddar ner låten eller filmen så är det deras "lön" om man säger så och det är ju deras pengar som "försvinner".

    Det finns många som laddar ner och tycker att det är bra osv, men jag är övertygad att om dem gör en låt eller en film, så vill dem såklart ha in pengar för det och då tycker dem nog inte om att någon annan faktiskt stjäler något som är deras. /Anna, 8ac

    SvaraRadera
  19. Jag tycker dettta är ganska dumt, jag kan också hålla med David och Isabella. För det kan ju leda till konkurs av företag eller artister, egentligen stör det inte mig! De som nu vill hålla på med det får väl göra det men dem kanske ska tänka på vad det kan innebära!//Iza 8ac

    SvaraRadera
  20. ´Jag tycker att det är en bra religion för dom som gillar att kopiera.

    SvaraRadera
  21. Detta är ju inget annat än rakt igenom skrattretande, som Thor skrev innan har vi skratta och skojat om detta en hel del för det är ju bara helt otroligt! om detta blir stor (troligen inte) kommer det sluta med att allt blir kopierat till höger och vänster vilket kommer resultera i att Sveriges internet kommer bli en stor skurkstat, fildelning har jag inget emot, jag laddar själv ner, dock ska man inte BARA göra det eller ännu mindre ha det som religion... jag blir helt trött på mänsligheten. /kid 8ac

    SvaraRadera
  22. jag tycker att det inte behöver finns fler för det finns så många redan

    SvaraRadera
  23. Det finns redan tillräckligt många religioner redan och dem är mer serriösa än denne

    SvaraRadera
  24. Detta låter konstigt och jag förstår inte hur det kan vara en religon! / emelie 7c

    SvaraRadera
  25. Jag tycker det låter konstigt och förstår inte hur det kan vara en religion. // Felicia 7c

    SvaraRadera
  26. jag tycker inte att det är en reigon men jag tycker att det är okej att kopiera eftersom jag själv kopierar alla möjliga saker film/ spel/ musik.

    Bengt/ Bob 7c

    SvaraRadera
  27. jag vet inte vad jag ska skriva för det är ju ingen religion!//Hanady 7C

    SvaraRadera
  28. Jag tycker att den här religonen är konstig/ A.E-L 7c

    SvaraRadera
  29. varför gjör man en konstig religion när det finns andra religioner. /T.T/A.A 7C

    SvaraRadera
  30. Det är nästan som oliver sa det finns många religioner men dom andra är mer seriösta än dena religonen

    SvaraRadera
  31. Jag tycker inte att det är en riktig "religion" för att det är svårt att tro på det
    //Emma 7c

    SvaraRadera
  32. Jag vet inte vad jag ska säga om detta men man få ju tror på vad man vill ju .
    / Ida 7c

    SvaraRadera
  33. Denna religonen är inte så väldigt trovärdig i mina ögon.

    Det som jag tycker är dåligt med denna religonen är att folk inte bettalar för sina saker som t.ex. musik/filmer/spel osv.

    Det jag inte kan välja på är om detta är bra eller dåligt.

    Tobias/7c

    SvaraRadera