söndag 15 januari 2012

Ren galenskap eller rätten till sin egen kropp?

Terminen börjar så sakteliga rulla på och här kommer årets andra frågeställning.

De ideal som vi i västvärldens samhälle har ändras hela tiden t ex mode och när det gäller det kroppsideal.

Mest utsatt eller i fokus är kvinnan även om mannen mer och mer tvingas in i en sorts mall på hur man ska se ut. Klarar man inte detta på naturlig väg finns alltid läkekonsten som sista lösning dvs om man har pengar kan man operera sig "snygg". Det kan handla om fettsugning, bröstimplantat, döljande av flintskallighet, näskorrigeringar etc etc.

I Storbritannien finns det en kvinna som köper presentkort till sitt barn för att hennes dotter ska ha möjlighet att ändra sitt utseende. Detta kan kanske inte ses som något onormalt utan närmast som en vänlig gest/handling. Problemet är att barnet inte ens fyllt tio år! Barnet får/kan inte använda presentkorten förrän hon blir 18 år - innan dess är det inte lagligt i Storbritannien. Läs artikeln här

Vad anser du om detta? Är det helt galet eller finns det egentligen något som är galet? Ska vi inte kunna bestämma över våra egna kroppar utan att ta hänsyn till andra eller är det just detta många gör: för att passa in i normen (hur man "ska" se ut) så opererar sig många - helt i onödan egentligen!?! Vad är rätt och vad är fel?

Ju bättre du motiverar och resonerar desto bättre bedömningsunderlag...
Lycka till!
/Pidde

29 kommentarer:

  1. Jag själv bryr mig mycket om mitt utseende. Men jag skulle aldrig operera mig för att bli snyggare för jag tycker att man ska vara den personen som man är och ingen annan. Alla djur ser olika ut så varför ska vi människor det då.


    Om en 30 åring opereras sig måste man väl operera sig med jämna mellanrum. Om man slutar opererar sig hur ser då kroppen ut vid 80 års ålder.


    Den enda operationen som jag tycker är okej är fettsugning, men bara om man behöver det och då ska man vara rätt så mycket överviktig, det har en nackdel för om man har opererat sig "smal" så efter en tid så får man mycket hängande skinn och efteråt får man en räkning och då kanske man ångar sig för att det har kostat för mycket pengar.


    Doris 7c

    SvaraRadera
  2. Jag personligen tycker att plastik oprationer är över skattat.

    Det jag menar är att man ser ut som man gör och det tycker jag inte att mamman eller någon annan ska ändra på. När man blir vuxen är det en annan sak om barnet vill men bara för att mamman tycker att man ska se bättre ut eller likadan ut som hon själv så ska barnet ändån ha rätt till att bästäma om hon vill eller inte operera sig och att få sitt barn att bli så ivrig till hon kan få operera sig, tycker jag är väldigt sjukt.

    En sak till som inte jag tycker är smart är att man måste spändera så mycket pengar bara för att se lite mer snyggare ut eller för att få mer hår på skallen.

    OBS. Men det är inget nytt att kändisar vill operera sig så jag är inte förvånad.

    Tobias 7c/

    SvaraRadera
  3. Jag skiter i om nån annan gör det, om jag t.ex skulle vara tjock hade jag inte opererat bort det, motion är billigare och bättre.

    Man tar ju även risker om man opererar sig, nu har ju nått fransk silikon blivit giftigt eller nått sånt, kan inte skriva så mycket om det för har inte satt in mig i den nyheten.

    Slöseri på pengar anser jag bara att det är.

    SvaraRadera
  4. i mina ögon är det inte sunt för en sjuåring att börja tänkta på plastikoperationer och det är ju klart att det är mamman som vill detta och enligt mig kan mamman inte vara riktigt frisk.

    det är ju helt upp till en själv om man vill plastikoperera sig osv. men att börja bestämma åt dottern att hon ska ha plastikoperationer redan vid 7-årsåldern är fel. jag tycker att det är något som dottern själv ska få tänkta över och bestämma sig för när hon är vuxen för det. om mamman tjatar på dottern så blir ju dottern nästintill "hjärntvättad" och när hon blir tillräckligt vuxen för att operera sig så kanske hon "tror" att hon vill det och sedan efteråt ångrar sig vilket kan leda till att hon blir arg på sin mamma.

    att sen dessutom ge sin dotter ett presentkort på 72 000 kr till fettsugning när hon blir äldre ger ju ett intryck att hon inte tycker att dottern duger precis som hon är och att hon inte kan älska sin dotter utan att hon måste spendera dyra pengar på att göra om sig. gör man för många operationer så kommer man dessutom tillslut inte att känna igen sig själv och hon är ju efter operationerna inte riktigt samma dotter. det är ju tur att man inte får plastikoperera fullt normala sjuåringar.

    /Anna, 8ac

    SvaraRadera
  5. Att ändra sin kropp till "snygg" känns som att det är brist på bra självförtroende bland folk, vilket det är. Att få ett presentkort av sin mamma till att operera sig "snygg" är förjävligt! Det är precis som att mamman inte är nöjd med sin egen dotter eller något åt det hållet... Dessutom är tjejen bara tio år!

    Jag tycker inte att man ska opera sig bara för att man vill se snyggare ut, det tycker jag är fel för att man ska acceptera sig själv så som man ser ut. Om man t.ex. har varit med om en olycka eller liknande. Eller cancer o.s.v. kanske det kan vara okej att opera sig men dock inte för att ändra något annat.

    Det finns egentligen inget rätt eller fel, för att det är ju ens egen åsikt om det hade varit hur fel som helst hade de ju inte varit lagligt?

    Jag är medveten om att tjejer och vissa killar vill se ut som de gör i tidningar o.s.v. men om jag hade haft en dotter hade jag övertygat henne om att hon ser bra ut som hon gör.

    Anledningen till att man opererar sig är ju att man vill se ut som någon annan eller se bättre ut. Jag tycker att man ska vara naturlig. Annars vet jag inte var världen kommer att ta vägen.

    Om jag ska sammanfatta det så, enligt mig är det fel att göra en sådan operation för att se bättre ut. Om man ska operera sig ska man ha en bättre anledning än att " jag vill bli snyggare"

    /Melinda Nilsson 9c

    SvaraRadera
  6. Jag bryr mig inte så mycket om mitt eget utseende för jag föddes med det och jag är glad för att jag ser ut som jag gör.

    Den kvinnan i Storbritannien har något fel i hjärnan ursäkta men jag måste säga det man kan inte säga till sin dotter att hon ska bli snyggare man blev som man blev.

    Varför ska man ändrar på sig själv att bli snyggare och ändra på sin kropp om man nu vill ändra på sin kropp då har jag ett tips " gå ut och gå eller äta lite bättre mat än att äta skräp mat". Att opera sig tycker jag är helt fel men om man är över fet så kanske man ska göra det men jag tycker det är helt fel att opera sig för tänk att inte äta lika mycket mat. Så istället tycker jag " ut och gå istället "

    / Ida marin 7c

    SvaraRadera
  7. Jag tycker faktiskt detta är helt sjukt. Jag tycker inte att man ska operera sig, man är född som man är och jag tycker man ska vara glad för den man är. Jag tycker det är viktigare om man är finare på insidan än utsidan.

    Den kvinnan är inte klok, jag hade absolut inte gjort så som hon gör. Det är precis som om hon är rädd att sitt barn ska bli ful. Jag tycker man är mycket sötare utan en massa operationer.

    // Felicia 7c

    SvaraRadera
  8. jag tycker att det är skit att holla på med sånt skit!! För att man ska vara glad för den man är och självklart ska man vara glad över sin egen kropp. för mig är det insidan som räknas. jag tycker inte att utsidan är lika viktigt som insidan! //Hanady 7C

    SvaraRadera
  9. jag håller med felicia jag tycker att man inte ska operera sig bara för att men kanske inte är nöjd med sitt utseende!

    //Emma

    SvaraRadera
  10. jag tycker att det är helt fel att göra sånt för man slösar pengar.

    jag håller med felicia med att man behöver inte stöda upp dom men dom får göra det om dom vill.

    //Tony 7C

    SvaraRadera
  11. Jag tror inte mina ögon! Att en sjuåring flicka vill operera sig som sin mamma. Det är helt sjukt! Flickan har inte fyllt 12år och inte sett sitt riktiga utseende.

    Hur som helst tycker jag att man inte är okej som en sjuåring att villa operera sig som sin mamma när man är så liten.

    Sara, som mamman heter, vill ju inte att hennes dotter ska vara ful eller att andra ska reta henne för hennes utseende.

    Jag tycker ändå inte att man ska operera sin dotter, för att Sara tror att hennes dotter inte kommer att vara "snygg" som Sara nu är.

    Att operera sig är dyrt, men att en sjuåring vill vara "snygg" som sin mamma. Det är inte bra, för att Poppy ( Som flickan heter ) vill ju vara som sin mamma , ung, snygg och populär.

    Poppy vill ju också vara det i så fall, men en sjuåring som vill vara som sin mamma, förlåt, jag tycker att det är för jävligt att ens mamma tycker och tänker på detta visset!

    Vissa människor är rent helt sjuka, för att dem tillåter sina barn operera sig när dem är så unga.

    Jag tror eller jag vet att det finns många tjejer och killar som vill vara som dem i filmer, tidningarna och i verkligheten.

    Jag säger såhär att alla är olika och alla kan också vara lika. Det finns en sak att göra.

    Det är att acceptera den man är och att man kommer att vara i den kroppen man är i tills man dör.

    Det finns människor som opererar sig och efter en vecka eller två vill dem ha det som man hade, för att man kanske opererade fel eller att man blev först nöjd, men sedan blev man missnöjd.

    //Emelie Bergström 8ac.

    SvaraRadera
  12. jag bryr mig inte om mitt utseende så mycket eller någon anans useende heller.jag skulle aldrig operera mig snyggare. jag tycker inte att man ska operera sig när man är under 18 år, för att då kan dom ju inte bestema själv för dom är ju inte myndiga.

    joakim/8ac

    SvaraRadera
  13. jag tycker de är helt fel att gör sig snyggare när man är inte är myndig för dotttern har hela sin framtid framför sig, men det är också helt fel och göra de när man e mydig också./Tina Andersson 8AC

    SvaraRadera
  14. Jag tycker detta är läskigt! Att en mamma är sådär?! Alla bestämmer ju själva över hur dem uppfostrar sina barn men detta är ju groteskt! En sju-årig tjej ska inte tänka på hur den ser ut o.s.v. Det är bara hemskt!

    Det är klart alla vill likna sin mamma, det är ju säkert de hon vill. Jag tycker bara detta är fel för en sju-årig tjej! Det är inte rätt när man är äldre heller, men då kanske man kan ta lite egna beslut iallafall. Jag tycker detta är fel!

    //sven 8ac

    SvaraRadera
  15. Jag tycker inte att det är bra. Det är bara brist på självförtroende från mammans sida, inget annat! Varför ska man påverka sin dotter så pass mycket att hon vid nio års ålder börjar tänka på plastikoperationer?

    Max, 8AC.

    SvaraRadera
  16. Detta är bara ett dåligt sätt för att få massa uppmärksamhet... Asså dem som opererar sig för att se "snyggare" ut vet igentligen inte om att dem oftast nästan blir fulare än vad dem redan var.

    Och sen att man låter sin sjuåring operera sig?! Då har man nåt fel i huvudet... En sjuåring är väldigt lätt påverkad och saken blir absolut inte bättre av att det är hennes störda mamma som påverkar hon! Alla sjuåringar vill ju bli som sina föräldrar och sen har man en mamma som bara bryr sig om att se "snygg" ut. Stackars barn... Som har fått lära sig att skönhet är allt som gäller, men det är ju det som räknas! Det som räknas är ju hur man är som person och hur hennes personlighet är! jag blir faktiskt riktigt arg när jag läser något sånt här! Jag had ealdrig låtit mitt barn göra något sånt!!!

    Det mamman inte vet om är ju hur dålig förälder hon är egentligen. Jag hoppas att barnet igentligen lär sig hur det ska vara. Som tex att utseendet inte är allt och att det är personligheten man vill åt! Detta är bara så tramsigt!
    // Albert 8ac

    SvaraRadera
  17. Det är lite konstigt att ens mamma vill att man ska plastikoperera sig. Är mamman inte nöjd med sitt barns utseende? Jag tycker att det är fel, min mamma skulle aldrig gör så mot mig hur jag än såg ut.

    Rätt eller fel är ju från person till person, men något vett måste man ju ha. frågan är ju om mamman till Sarah ville att hon skulle plastikoperera sig. Jag skulle inte vilja plastikoperera mig oavsätt hur jag ser ut.//Pontus 8ac

    SvaraRadera
  18. Jag tycker att detta är hemskt. Saken är att hon vill plastikoperera sig i den åldern som flickan är i, så är det i stort sätt vara mamman som vill att hon ska göra det. Andra flickor brukar inte tänka på platikoperationer i den åldern. Då vill man väl ha en ny leksak i julklapp inte en plastikoperation.

    Det känns som om mamman har hjärntvättat flickan att man måste göra operationer för att vara snygg. Själv tycker jag att plastikoperationer för alla åldrar är ganska onödigt.

    Dottern måste ju ändå tänka att mamman tycker att hon är ful. Jag menar vilken mamma brukar uppmana sin dotter till plastikoperationer. Om man gör operationer så måste man ha väldigt dåligt självförtroende.

    Jag tycker ändå att fettsugning är okej om man lider av extrem övervikt. Många ungdomar vill säkert "fixa" något på sin kropp bara för att på tex tidningsomslag osv. är människorna alltid så smala. Om man nu vill bli smal så kan man ändra sin kost och börja motionera. //Isabella Sjöberg 8AC

    SvaraRadera
  19. jag bryr mig inte om hur jag ser ut. men jag tycker det är inte fel att operera sig med om man ÄR 7ÅR då är det en annan sak det är ju 16 års gräns. men det är bätre att träna sig ner.

    SvaraRadera
  20. Detta är en stor fråga med rätt eller fel, skulle tjejen nu varit myndig och mamman hade gett henne ett present kort skulle vi inte ens skriva om detta, dock är hon nu 7 år och vill ha bröst som sin mamma! Att ge sin dotter denna syn är i våra ögon helt fel men personligen tycker jag det är mammans val om hon vill att sin dotter ska ha denna syn på kroppen och att hon ska ha 72 000 kr att operera kroppen på alla möjliga vis direkt hon blir myndig. //Kid 8AC

    SvaraRadera
  21. jag tycker det är sjukt att man vill att ens 7-åriga dotter ska fettsugas eller vad det nu va. sen om man nu inte vill ha fett på kroppen så kan man träna bort det i stället, det är både bättre och billigare.
    //Marcus.A 8ac

    SvaraRadera
  22. Jag tycker att alla har rätt för sin kropp, Om Poppy vill se ut som sin mamma så får hon väl göra det, det är ju helt o hållet hennes kropp att göra vad hon vill med.

    Det är helt sjukt att Sarah Burge ger sin 7 åriga dotter 72 000 kr i presentkort att operera sig för, det skulle var sin sak om hon var 16-19 år men att ge det till en tjej som är 7 år gammal. är lite väl mycket att ge.

    jag är nöjd med mitt utseende om jag nu skulle få det i present (vilket inte kommer hända) så skulle inte jag tagit imot det för jag har min egen rätt till att göra vad jag vill med min kropp oavsätt vad andra säger eller vill

    Att Poppy (som dottern heter) vill redan se ut som hennes mamma, vill ha stora Bröst att hon tycker dom är så fina som poppy säger till tidningen.

    mamman har stora förväntningar av att Poppy ska se ut Sarah och det är helt jävla sjukt (förlåt om jag svär med det är helt vannsinigt). Jag blir både sur, irriterad, förvånad av detta inlägg.

    Att sarah ser detta som en investering i hennes framtid och att hon sparar pengar till hennes framtid. att popppt bönade och bede är helt otroligt änligt min åsikt!

    Det finns tjejer/killar som redan opererar sig i tidig ålder. med det är deras val av deras kroppar!

    //Louise Jinbäck 8ac

    SvaraRadera
  23. Jag hade aldrig velat plastikoperera mig för jag tycker det är fel och man ska vara naturlig och inte någon plast människa. Sarah uppfostrar Poppy som hon vill och det kan jag inte göra något åt men jag tycker det är allmänt fel.
    /Timothy Smith 8ac

    SvaraRadera
  24. Plastikoperationer tycker jag inte är fel om man är över 18, men man ska inte tänka på att göra det i förstahand utan försöka fixa det på egenhand T.tx gå på diet och träna istället för fettsugning.

    Det är sjukt att mamman ger sin sjuåriga dotter detta i julklapp. Hon liksom dottern kan ju inte vara riktigt friska. Poppy som fickan heter sa att hon ville se lika bra ut som sin mamma som jag tyckte var riktigt ful. // Hannes 8AC

    SvaraRadera
  25. Om vuxna personer vill operera sig själva så är det deras val (även fast jag ogillar skönhetsoperationer), men jag tycker inte att det är rätt att en mamma uppmuntrar sin 10-åriga dotter att operera sig när hon blir äldre.

    SvaraRadera
  26. jag tycker att det är fel att ge ett barn presentkort till plastikoperationer till en sju åring hon är ju bara ett barn och enligt mig är allt mammans fel jag tror att hon försöker få hon till att göra plastikoperationer och att hon säger till henne att göra operationer för att se ut som henne

    enligt mig bör en sju åring inte enns veta vad plastikoperationer är det ennda dem bör tänka på är kompisar och leksaker inte på att hon vill se ut som sin mamma / marcus j

    SvaraRadera
  27. Jag tycker att hela grejen med plastikoprationer är helt sjuk, men att en sjuårig flicka får presentkort för att såsmåningom operera sig vid myndig ålder är ännu sjukare. Hoppas att den här flickan snart inser att det är dumt och att hon lär sig acceptera sitt yttre.
    / Sanna Klein 8AC

    SvaraRadera
  28. Jag tycker detta är frukansvärt, när man är sju år ska man inte behöva tänka på plastikoperationer. Barn ska få vara barn, men om sedan vill det när man blir myndig och kan ta hand om sig själv är det en annan sak. Mamman är inte heller precis en bra förebild//Iza 8ac

    SvaraRadera
  29. Jag ser faktiskt inte ens varför man ska operera sig! Jag vet att jag inte ser bra ut och jag kommer nog aldrig att se så mycket bättre ut, men nog kan jag säga att jag är jag! Jag tycker att dem som tänker sig att vara inom denna mallen inte är sig själva. Jag anser att detta är faktiskt mycket dåligt med plastkirurgi, vi ser ju hur långt det går med detta! Barn som får presentkort för att dem vill bli som sin onaturliga mamma... jisses!!!! Enda fallet jag faktiskt tycker plastikkirurgi är helt okej är resrotering(?). Det var till och med varför den skapades! Jag kan bara inte se varför man ska göra detta, det är som att sälja cellgifter för 1000kr/l typ! )Detta är bara exempel tänk på det) Jag tycker att plastikkirurgi är dåligt när den inte är av riktiga medicinska skäl.

    SvaraRadera