söndag 29 januari 2012

Makt att förändra

Att ha makt bör innebära att ha respekt för andra och handla ansvarsfullt gentemot de som man har makt över. Det kvittar om man är förälder, lärare, chef eller president så är ansvarsbiten och bl a hur man agerar (handlar) mycket viktigt för att skapa förtroende hos alla för att just kunna utöva makten.

Det är nu på dagen (29 januari) tre år sedan som USA:s president Barack Obama undertecknade sitt första dokument som satte en lag i verket. Lagen var The Lilly Leadbetter Act. Den lagen handlar om att man ska ha lika lön för lika arbete oavsett vilket kön man har. I USA har kvinnan 77 procent av männens lön och då talar vi om genomsnittslönen. Veckans fråga handlar dock inte om den här orättvisan utan om möjligheten att ha makten att förändra ett samhälle eller förändra de lagar som vi har.

Veckans fråga blir då: Vad skulle vara din första åtgärd/din första lag att införa i Sverige om du hade blivit vald till Sveriges president eller statsminister? Nu har vi ju ingen president i Sverige, men tänk dig in i en sådan situation. Vad är det viktigaste som du skulle vilja förändra i Sverige? Förklara varför du tänker som du gör.

Lycka till!
/Pidde

12 kommentarer:

  1. Min första åtgärd skulle vara att se till att stoppa det korkade lag förslaget ACTA som det polska parlamentet kommit på.

    ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement) innebär att man ska skydda copyright skyddat material.

    Men denna gången lite över gränsen, i detta lagförslaget innebär det även att om du vill ha din kompis recept på pannkakor måste du fråga din kompis, sen måste din kompis fråga vidare ÄNDA till den som kommit på det från början.

    Det värsta är även att detta är populärt bland våra inkompetenta politiker vi har i riksdagen.

    SvaraRadera
  2. jag skulle vilja införa att man inte får prata i telefon när man kör eftersom man mister sin koncentration och det kan hända svåra olyckor.

    Man skulle istället köra med handsfree för då är du inte lika okoncentrerad som när du håller i din telefonen.

    Jag skulle också vilja att det ska vara lag på hjälm när man cyklar i trafiken.

    Det konstiga är att bara barn ska ha hjälm när dom cyklar men vuxna kan också cykla och trilla
    så det skulle där vara lag på.

    Doris 7c

    SvaraRadera
  3. Jag skulle vilja ändra på skatten, de skulle gått en liten extra del till skolorna i Sverige! För att kunna åka iväg på utflykter lite oftare, och det kanske skulle betyda att skolan kan ta in fler lärare.

    Det viktigaste jag skulle vilja ändra på är brotten i Sverige, jag skulle vilja göra något för att få stopp på de. Man kanske skulle kunna öka antalet poliser i Sverige, och komma överens om något straff!//Iza 8AC

    SvaraRadera
  4. Om jag hade varit president så hade jag inte brytt mig så mycket om personer fildelade men det skulle klart finnas en regel på hur mycket man ska ha fildelat för annars hade personer inte kunnat t.ex. låtskrivare inte kunna göra fler album för att det har sålts för lite CD-skivor/Album.

    Men den viktigaste lagen skulle vara att om personer som har gjort grova brott inte skulle få ett så kortvarigt straff utan att det skulle svida, om så dem skulle sitta på kåken i mer än 50 år så skulle det få bli så och dem skulle inte få släppas tidigare än det år tal man har sakt.

    SvaraRadera
  5. Jag måste bara påpeka att det är ju inte så att Barack Obama bestämmer en lag och sedan blir det så. Han måste ju ha sentaten med sig o.s.v. dock inte för att det var frågan, men ändå.

    Jag håller med David där om att man ska ha lag på cykelhjälm oavsett ålder, en vuxen kan skada sig lika mycket som ett barn? Ganska skumt att det bara är 15års gräns på det. Dock är det ens eget fel om man inte använder hjälm, för det kan man ju göra ändå, även fast där inte är lag på det.

    Jag stör mig väldigt mycket på sådana som klottrar på byggnader/broar med massa fula saker med spray och liknande. Om polisen får reda på vem det är som har gjort det får dem inget straff, inte ens att de ska betala skadestånd!

    Jag tycker då att man ska införa en "lag" där man ska betala av det, så mycket det kostar att ta bort det/måla över det. De brukar ju för de mesta vara ungdomar som gör sådant, då borde man ta pengar från personen/personer så fort de har tjänat ihop några, kanske deras första års lön eller liknande, så att dem får känna hur det känns att göra fel.

    Det kan ju inte vara acceptabelt att "göra som man vill" Det är dock en "liten" sak om man säger så, men ändå något som blir dyrt för landet att reparera.

    /Melinda 9c

    SvaraRadera
  6. min första åtgärd... är jag inte så säker på... för mig är det en stor fråga och det finns många grejer i samhället som skulle fixas. det är en sak att tänka över, speciellt om jag måste säga något. det är faktiskt inget jag har funderat på...

    jag tycker att det Melinda sa om klottringen var väldigt bra, det gör att allt ser så "smutsigt" ut och dessutom får de inget straff. det är tyvärr svårt att få reda på vem det är om de inte signerar deras klotter. jag tycker att kommunen/staden bör "tilldela" klottrarna någon/några speciella väggar som de kan få klottra på och då kan jag tycka att det är kan vara ganska coolt eller vad man ska säga, men det ser bara ovårdat ut när någon skriver något litet på ett elskåp eller en husvägg... detta är dock inte vad jag skulle tagit itu med först...

    jag hade nog kanske börjat med skolorna. mer skolböcker SOM DE FÅR SKRIVA I... och jag skulle försökt skaffa datorer till alla elever. det finns som sagt mycket som jag skulle försökt fixa men just nu kan jag inte riktigt komma på vad... /Anna, 8ac

    SvaraRadera
  7. Jag hade velat att alla skulle ha varsin ipod platta eller böcker att skriva i så man slipper en massa lösblad.

    Alla ska bli lika behandlande i skolan och på arbetsplatsen... //Tony 7c

    SvaraRadera
  8. Vi människor är olika på alla sätt och viss. Den ena tycker si och den andra tycker så. Alla tycker och tänker på olika viss.

    Han eller hon respekterar den som har något att säga. Den som lyssnar accepterar oftast inte det, men det beror också på vad han eller hon har att säga.

    Det finns inget rätt och fel vad olika människor tycker och tänker. Alla är vi olika och kommer alltid att vara det.

    Hur som helst tycker jag att alla som har kommenterat detta har olika åsikter om olika saker. Jag respekterar och accepterar vad alla tycker och tänker, för ingen har rätt eller fel.

    Om jag skulle varit president, då skulle jag vilja att man börjar skolan klockan 08:00 på morgonen och slutar klockan 16:00 på eftermiddagen.

    Då har man åtta timar man ska vara i skolan.
    Man sig mera desto mera man är i skolan. Jag tycker detta är bra, för att jag vill att man ska vara mera i skolan för att lära sig mera.

    Man kan då istället höja sitt betyg för man lär sig mera i skolan. Då gör man lärarna glada för att alla vill oftast ha ett högre betyg och då pluggar mera.

    Jag tycker också att eleverna ska hjälpa till om lärarna behöver hjälp, för vissa lärare har inte tid och då ha lärarna det stressigt.

    Vilket oftast är inte bra. Då är det bra om eleverna i skolan hjälper lärarna med något som dem ska kanske hämta eller lämna som t.ex. hämta ett papper och lämna sedan de pappret till någon som behöver det.

    Min första åtgärd, så skulle jag satt upp en regel om att ner skräpning ska bli lite hårdare och att det ska kosta mera för den som skräpar ner ( Skolan kommer på andra plats ).

    Det finns fortfarande vissa av oss som skräpar ner. Jag kan tro att 67% lägger skräp i sopptunnorna, men det finns bara då 33% som slänger skräpet på marken.

    Ner skräpning ökar och jag vill stoppa detta, för att jag tänka på miljön. Det finns många som skräpar ner i naturen och det är inte bra för insekter och djur.

    Dem bli plågade av att det växer skräp i naturen. Dem kan få i sig giftiga kemikalier som kan göra dem sjuka och till och med dö.

    När man skräpar ner ( vilket man inte ska göra ) så finns det olika kemikalier som kan vara giftiga för naturen.

    Det menas med att naturen är en sopptipp, men det ska jag säga att naturen ska vara fri. Ner skräpning gör naturen mycket dödligt!!

    Jag vill att man ska ha typ sätta upp kamrer på hur många som skräpar mer och hur många som slänger skräp i sopptunnorna.

    Hälsningar // Emelie Bergström 8ac

    SvaraRadera
  9. Det är ett riktigt påpekande av Melinda.

    Som jag skriver inledningsvis så undertecknade Obama ett dokument som satte lagen i verket.

    Jag skulle varit tydligare med hur lagen kom till stånd. I Sverige har vi riksdagen som stiftar (bestämmer) vilka lagar vi ska ha och i USA är det antingen delstaten eller kongressen (som består av två delar dels senaten dels representanthuset)som stiftar lagar. Det är pga denna uppdelning delstat/kongress som vissa delstater har t ex dödsstraff medan andra inte har det.

    Hela USA:s samhälle vilar på en så kallad konstitution medan Sverige har sina grundlagar. USA:s konstitution är världens näst äldsta och undertecknades 1787 och har sedan dess dels reviderats (ändrats) dels har det gjorts tillägg eftersom samhället förändras över tid.

    I USA:s konstitution står det t ex att man har rätt att bära vapen (även om det finns begränsningar för denna rätt). Ett exempel på tillägg till konstitutionen skedde i början på 70-talet då man i USA sänkte åldern för att kunna rösta till 18 år.

    Ett annat tillägg, som skapade brottslighet och maffialedaren Al Capone blev väldigt rik, var 1918 då man införde alkoholförbud i USA. Detta innebar att man kunde tjäna pengar på att sälja illegal (olaglig) sprit. Folk slutade nämligen inte att vilja dricka sprit bara för att det förbjöds!

    Tack Melinda för påpekandet!

    SvaraRadera
  10. Haha, jag var bara tvungen att skriva det! :)
    Det hade ingenting med frågorna att göra men lite extra vetande är inte fel, tack för den andra informationen!

    /Melinda 9c

    SvaraRadera
  11. Jag... vet nog inte riktigt vad jag skulle ha gett ut som förslag till en ny lag eller att fixa. Men troligen skulle det vara ACTA först... Den är inte ens smart... Jag ska väl kunna få låna musik bara för en dag eller så. Skulle detta kanske till och med betyda liksom att vi inte får ens sitta hos en kompis och njuta av någon bra låt medans man spelar något spel... NEJ FY FISKSOPPA MED KANEL >=(

    Man har nog inte tänkt igenom det här... Försök att stoppa piratkopiering ute på nätet ._. mer ta bort det fria ordet från nätet och folk som ska säga vad dem vill till exempel om ett spel... JISSES... vi har det bra nog ute på nätet, inget mer skit som SOPA och ACTA!

    SvaraRadera
  12. Jag skulle vilja ändra på att om kommunen hade pengar över så kunde dom ge dom pengarna till skolan. För att det är ändå samma kommun. För jag hade velat ha böcker i spanska och engelskan för det är jobbigt att få en massa löspapper och skriva av allt i en skrivbok. Sen kan jag inte komma på så mycket mer, det är rätt svårt att tänka sig in i en sådan situation.

    //Felicia 7c

    SvaraRadera