söndag 5 februari 2012

Tvångssterilisering?

Veckans frågeställning/tema handlar om den tvångssteriliseringslag som vi har.

Ordet tvångssterilisering innebär idag i Sverige att staten tvingar en som byter kön från man
till kvinna att samtidigt som man gör detta sterilisera sig dvs man kan alltså inte få barn.

På 1900-talet tvingades mellan 20 000 och 30 000 svenskar att sterilisera sig pga olika orsaker.

Idag anses det som ett brott mot mänskligheten, men i Sverige gör vi undantag för de som ska byta kön. Är vi då unika? Nej, i Indien har man systematiskt haft sterilisering som en metod att begränsa antalet födslar.

Nu bråkar politikerna i Sveriges riksdag om man ska skrota lagen.

Vad tycker du?

Motivera dvs förklara hur du tänker.

För niorna gäller följande mål:

Eleven ska utveckla förståelse av ställningstaganden i religiösa och etiska frågor samt en grundläggande etisk hållning som grund för egna ställningstaganden och eget handlande

För sexor, sjuor och åttor gäller följande förmågor:

Eleven ska resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller.

14 kommentarer:

  1. Jag tycker det är okej att byta kön för det bestämmer man själv och det ska ingen annan bestämma.

    Dessutom tycker jag inte att regeringen ska bestämma om man ska sterilisera sig, bara för du byter kön vill du kanske ha barn som en del av dig. Barnet till dessa föräldrar blir inte mindre värda bara för att föräldrarna har byt kön.

    Doris 7c

    SvaraRadera
  2. Tycker man kan skrota lagen, men att man ska få göra det om man vill.

    Regeringen har inget med att göra om man vill ha barn eller inte även om man är från ursprunget man eller kvinna...

    SvaraRadera
  3. Jag ska påpeka att regeringen kan inte bestäma om olika människor vill sterilisera sig, för att om vissa människor vill vara både könen.

    Låt dem vara de då. Istället för att man ska vara ett kön eller två kön så kankse man födds med både könen.

    Regeringen kan bestäma också, men det är en själv som bestämer om man vill vara båda könen eller inte.

    Jag tycker att man ska välja kön, men om man inte har båda könen så tycker jag att man ska ha rätt till sin kropp.

    Jag tycker också att man ska bestämma hur den ska vara eller att man får välja vilket kön man vill vara.

    Jag tror det finns många människor tycker att när man är två kön så är man äcklig, men det ska jag förklara.

    När man har båda könen så har man inte opererat in det eller jo man kan, men det jag menar är att man kan födas med det och det är inte äckligt.

    Utan det är ovanligt att man föds med båda könen. Jag vet en som föddes med båda könen och det är Lady Gaga.

    Ja, hon föddes med båda könen och jag tycker inte det är äckligt. Hon föddes med det och hon planerar ju inte hur hon skulle ser ut innan hon föddes.

    Hon föddes med båda könen och hon ville inte sterilisera sig. Det är de jag vill komma fram till. Att man får acceptera att man föds med det.

    Regeringen kanske ville att hon skulle sterilisera sig, men Lady Gaga gjorde inte det. Tror jag i alla fall.

    Hur som helst tycker jag att regeringen kan ha rätt och dem kan ha fel. Jag tycker att man ska få bestämma själv om man vill ha båda könen.

    Man kan också sterilisera sig. Det är helt upp till var och en. Det gäller ju alla. Dem som inte vill sterilisera sig, dem kan ju göra barn med sig själv.

    Jo, visst låter det äckligt, men tänk positivt. Människan som har båda könen sliper ju att ha med en annan människa att göra.

    Då kan man själv få barn utan att man är två människor som gör ett barn eller flera barn. Utan man är ju då en människa som gör flera barn i så fall.

    Det jag vill säga med detta är att man slipper ju ha konflikter med den andra människan om olika saker när man ska göra barn.

    Om nu regeringen vill bestämma så tycker nog dem flesta människorna att dem kan sticka och dra.

    Jag tror att flera människor inte vill att regeringen ska få bestämma.

    Hälsningar // Emelie Bergström 8ac

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att man ska skrota lagen.

    Jag tycker att man själv skall få bestämma över sin egna kropp. Om man vill vara man eller kvinna. //Tony Thelander 7C

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att alla ska få bestämma själv om de vill sterilisera sig eller inte om de byter kön. Regeringen borde ta bort lagen för att alla borde få bestämma om de vill kunna få barn eller inte.

    //Timothy Smith 8ac

    SvaraRadera
  6. Om denna person som vill byta kön inte vill sterilisera sig ska de inte behöva göra det. Jag tycker att den lagen är idoitisk och den borde tas bort. // Pontus 8ac

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att man kan skrota lagen.. Det är upp till en själv om man ska byta kön och därmed om man ska sterilisera sig eller om man vill ha barn.

    Även om man bytar kön så kanske man vill ha barn? Då ska man vara tvungen att adoptera bara för att man inte har känt sig bekväm och rätt i sin "gamla" kropp och kan alltså inte få barn för att staten tvångsteriliserar dem. I mina ögon är detta en riktigt dum ide. / Anna, 8ac

    SvaraRadera
  8. Jag tycker alla har rätt att välja själv om dem vill sterelisera sig eller inte och byta kön. Det är ganska dum lag och taskig mot transvestiter. Alla bestämmer själv över sin kropp. /sven 8ac

    SvaraRadera
  9. Det som jag tycker är fel är att regeringen bestämmer om personen som var t.ex. man och blev kvinna måste sterelisera sig. Jag tycker att det är både viktigt helt och hållet personens val om den vill kunna ha barn eller inte.

    Jag tycker att mäniskan som t.ex är transvestit ska få bestämma om den vill byta kön och bara för att föreldrarna har gjort det så betyder det inte att det blir något fel på barnet.

    SvaraRadera
  10. Jag skulle nog säga att detta med religiöst tanke sätt med Sverige skulle jag anta att detta är en fråga som gör att man faktiskt får bestämma som man själv vill, det är inte helt okej men acceptabelt att använda preventivmedel inom protestantismen. Så jag tycker att en tvångslag bör faktiskt inte finnas. Det är nästa lite konstigt tycker jag att den finns. Vårat land kan ta mycket mer folk om vi bara spred oss norrut lite grann. Så vi har inte som i Indien en stor befolkning, även om dem har större mark överhuvudtaget än vi förstås också.

    Sen vad jag tycker och tänker själv är det väl bara exakt samma sak, jag förstår inte riktigt vad anledningen till att göra alla som byter kön sterila. Jag tycker det är faktiskt fel att tvinga någon som bara vill byta kön faktiskt sterilisera sig. Jag kan bara inte se varför!

    Så vad jag tycker och tänker, man får bestämma för sig själv och inte bli tvingad man inte vill.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att det är helt och hållet ens eget val, det är absolut inget som jag tycker att man ska ha en lag på att man måste steriliseras. Det är ju bara dumt att man inte får bestämma det själv om vill kunna få barn eller inte. Jag förstår inte det riktigt med Indien, har de varit tvugna att sterilisera sig även om de inte bytt kön? Eller?

    Jag ser ingen anledning till att tvångssterilisera någon... Bara för att man byter kön måste man ju inte göra det. Det är ju som att vi skulle tvångssterilisera alla som inte byter kön, det skulle ju inte fungera, det skulle ju inte bli fler generationer. Därför förstår jag inte varför den lagen finns för de som byter kön. Det är bara allmänt konstigt.

    Jag håller med Thor om att man kan ju bosätta sig i norra Sverige så finns det ju plats för många fler.

    Dessutom borde de som byter kön ha samma rättigheter som alla andra, dem är ju vanliga personer dem med.

    /Melinda 9c

    SvaraRadera
  12. Ja, Melinda - det blir svaret på din undran om Indien. Såväl frivillig som tvångssterilisering finns i Indien och staten/delstaterna har ibland ekonomiska incitament (läs: olika lättnader t ex lägre skatt eller mer bidrag) för att öka antalet steriliseringar.

    Problemet är egentligen inte befolknings-ökningen utan levnadsstandarden på landsbygden och utbildningsnivån bland kvinnorna. Om man "fixar" så att det blir bättre hygien och att tjejerna utbildar sig längre så mår befolkningen och landet mycket bättre.

    Forskning visar t ex att tjejers utbildningslängd påverkar antalet graviditeter dvs ju längre utbildning en tjej har desto färre barn skaffar hon.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att det är inget fel om en man vill bli en kvinna man bestämmer själv ju om man vill byta kön. / Ida 7c

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att man själv får bestämma om man vill vara tjej eller kille. Om man är kille och vill vara tjej så är det jo upp till den personen att bestämma det.

    Men att man är tvungen att sterilisera sig tycker inte jag är rätt! // Felicia 7c

    SvaraRadera