söndag 26 februari 2012

En liten prinsessa

Under sportlovet föddes en ny tronföljare i Sverige. Daniel och Victoria fick en dotter som ska heta Estelle. Jag hade tippat på namnet Desirée, men anser att Estelle låter fint. Nu kommer inte veckans fråga att handla om ni elever anser att prinsessans namn är fint eller inte, utan det blir en frågeställning om monarkin (dvs att vi har kung/drottning) i Sverige.

Jag vill inte att ni för fram argument som att monarkin är för dyr eller inte och detta är på grund av att det beror på hur man beräknar kungahusets kostnader och vad man tar med i de inkomster som kungens och dennes familj, genom sin representation, får in i Sverige. Det här är svårt att beräkna och beroende på hur man ser på kungahuset så kan man med hjälp av statistik få fram olika siffror. 

Vad jag däremot vill att ni ska diskutera är monarki (kung) mot republik (president) eller en variant av detta , nämligen semipresidentalism. Det sista innebär att man har en regering med en premiärminister (t ex Frankrike), men man har även en president. Det finns varianter av dessa statsskick t ex i Schweiz. Det finns även oligarki (ett fåtal ofta rika personer styr t ex Ryssland efter Sovjetunionens fall), diktatur (en person styr t ex Nordkorea) och teokrati/hierokrati (religionen styr t ex Iran)

Det är tre frågor som bör besvaras:

Vilken styrelseform är bäst och varför? Vilken styrelseform innebär mest makt och inflytande för den vanliga människan?

Sökord på nätet kan vara: [demokrati, parlamentarism, monarki, republik, federation, diktatur, teokrati, oligarki]

Förmågor som bedöms är inom ämnet samhällskunskap:
analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller
reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

Diskutera gärna med era föräldrar innan ni svarar.
Kanske tycker ni en sak medan de tycker en helt annan!

Lycka till!





5 kommentarer:

  1. Jag tycker att republik (president) är bättre än monarki (kung) därför att:

    Om man har monarki(kung) så får inte han säga vad han tycker och känner i medierna, han får inte ha en politisk åsikt heller. När man är "kung" så är man kung tills man ger tronen vidare till sitt äldsta barn, då kan inte folket bestämma vilken kung dom ska ha.

    Om man har republik (president) så får han säga vad han tycker och känner och han får ha en politisk åsikt, han är vald av folket och då kan det bli vem som helst, presidenten är president i 4-6 år 4=USA Barack obama 6=Finland Sauli Niinistö

    Doris 7c

    SvaraRadera
  2. Jag tycker nog att semipresidentalism skulle va bäst, för enligt mig så lever människan bra i Frankrike, eller det tror jag i alla fall. Förutom att Frankrikes premiär minister har gjort lite skit på senaste tiden.

    På andra frågan måste jag säga demokrati för folket får bestämma vilka sorts personer som får rösta, alltså dom ger dom olika personerna mandat.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att republik (president) är bättre än monarki (kung) för att folket väljer presidenten, då får han sitta i fyra år med all makt. Medans monarkin inte har någon makt som för Sverige kan inte kungen bestämma utan Sverige styrs av demokratin där folket bestämmer.

    Det som är skillnaden mellan monarkin och republiken är att Kungen (monarki) får inte lov att yttra sig inom politik eller annan privat åsikt medans Presidenten (republik) styr politiken som i USA.

    Tobias 7c

    SvaraRadera
  4. Detta var en bra fråga och jag ska erkänna jag inte tänkt så mycket på det som jag kanske bör göra, för jag har ansett att vårat statskick just nu är helt okej. Fast nu när man väl har fått en stund att tänka på det så undrar jag inte om republik. Jag vet mycket väl de problemet som det kan innebära men jag anser att man inte kanske ska ha dem här 538 personerna som i USA utan att vi röstar helt enkelt hela folket på vad vi vill ha för typ som president. Fast just nu tycker jag nog att vårat statskick är bra nog. Jag ser inte mycket problem med det just nu och varför gå igenom kanske 4-5 år där vi inte har något riktigt statskick.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att Daniel och Victoria är ett underbart par tillsammans.

    Jag tycker att deras dotter Estelle kommer nog inte kunna leva ett normalt liv i skolan.

    Hon är en prinsessa nu och vad jag vet så går inte prinsessor i skolan.

    Jag tror också att när Estelle börjar skolan så kommer hon nog gå på en privat skolan som vi vandliga människor inte kommer in i.

    Jag tycker faktist lite synd om Estelle, för att om hon inte får leva ett normalt liv.

    Så kommer Estelle att kolla till backa och se hur hennes liv var när hon var liten och Estelle kommer nog all vilja börja i en norman skola.

    Istället för en privat skolan som prinsesser går på.

    Estelle är ett mycket fint namn enligt mig och jag hade faktist inte döpt mitt barn till Estelle.

    Jag tycker att Daniel och Victoria kommer att vara lycklig av att ha en prinsessa som heter Estelle.

    Vissa tror att Estelle kommer att vara drottning om flera år, men man ska inte vara säker.

    Enligt mig så kommer Estelle vara drottning ungefär 30år eller mera.

    Hade jag fått bestämma så skulle jag vilja att Estelle skulle gå i en vanlig skola som vi andra människor.

    Hälsningar Emelie Bergström 8ac

    SvaraRadera