söndag 4 mars 2012

Smygfotografera?

En ny lag är på G i Sverige, nämligen en lag om att förbjuda smygfotografering!
Veckans fråga blir då såklart om du tycker att det är en bra lag eller inte.

Innan du svarar kan du läsa några synpunkter från de som är emot lagen

http://www.newsmill.se/artikel/2012/03/01/lag-mot-smygfotografering-hotar-demokratin

http://www.fotosidan.se/cldoc/lag-om-smygfoto-uppror-fotografer.htm

och de som tycker det är bra att man inte får smygfotografera i duschar och liknande:

http://blogg.mama.nu/lindalampenius/archives/5951

http://www.riksdagen.se/sv/Start/Startsida-Larare/ungdomensriksdag/Frimotioner/Skarpning-av-lagen-om-smygfotografering/

Som sagt: vad tycker du?

10 kommentarer:

  1. Jag tycker att lagen är dålig om man avslöjar ett brott om t.ex en makthavare. Då gör ju personen fel och det ska komma ut. Men om en person blir "fottad" t.ex om hon/han sover eller inte är medveten om att hon/han blir fottad så tycker jag att det är bra att lagen finns. Det ska inte vara okej att fotta någon som inte är med på det!


    //Emma 7c

    SvaraRadera
  2. Tycker att det är en underbar lag för fall man blir smygfotograferad så tycker jag det är jävligt person kränkande och bara allmänt korkat att man skulle få göra det.

    Man kan möjligen få göra det för att framföra att ett brott har begåtts och att bara utredarna hos polisen ska ha tillgång till bilden.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är okej att fotografera någon om han/hon har gjort något brott eller pågående brott, men jag tycker inte det är okej att fotografera någon om hon/han inte vill. Tex/ om en tjej är full på en fest och så ser ett gäng killar att hon är full och så fotografera dom henne i olämpliga situationer. Tex man ser en en kille/tjej blir nerslagen och man fotograferar gärningsmannen och då kan det vara okej att fotografera. Denna lag har sina för och nackdelar, så därför vet inte jag vad jag tycker om denna lag.

    // Doris 7c

    SvaraRadera
  4. Alla har rätt till ett privatliv oavsätt var någon stanns man befinner sig. T.ex. på toaletten, i duschen, i sovrummet eller i sitt eget hem.

    Jag tycker att det är väldigt fel om någon lägger ut ett foto på mig på Facebook och jag inte är med på det och det kanske tom. är lite kränkande. Detta kallas för att "tagga" någon där även namnet finns med.

    Men detta är vanligt på Facebook, att folk skriver och lägger ut bilder på ens egen logg, om vad man har gjort osv. Desto mer man skriver och ju fler bilder man lägger ut, ju mer intressant är det.

    Ska lagen gälla på Facebook också?

    Om någon har gjort ett brott så är det skilnad om man har tagigt ett foto som bevis på att personen är skyldig för brotten.
    Men som sagt det är svårt att välja viket som är rätt för det finns både för och nackdelar med den lagen!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att man inte ska få smygfotografera någon om det är i olämpliga situationer tex. i duschen eller i ett omklädnings rum. Men om det är en tjuv som dem tror har hittat så kan dem få smygfotografera den. Om den personen tex. begår ett brott så om lagen nu träder i kraft så kan dem inte fota tjuven och få bevis. så sammanfattat så är det bra och dåligt med lagen.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det är bra att de ska införa den lagen.

    För det första: varför skulle NÅGON ha rätt till att smygfotografera någon människan? Egentligen..

    Det är ju bra att de ska införa den lagen nu, jag hade velat att de skulle infört den tidigare. För det är ju galet att det ska vara tillåtet, om man tänker efter, så vill ju man själv inte att någon annan ska fota en själv utan tillåtelse och att inte säga det.

    Det är ju lite negativt om man nu är journalist... De lär ju inte få kul, p.g.a. den lagen.

    Det finns många bra sidor med den, t.ex. det där med att en tjej är väldigt berusad och sedan är det någon som tar en massa bilder på henne, det kan ju komma ut på t.ex. facebook, väldigt fort och det kan ju drabba den personen, angående jobb o.s.v.

    Så det finns både positiva och negativa saker om lagen.

    jag tycker att den är bra, för om det är i min egen sits och någon skulle få för sig att fota mig så är det inte så kul om jag inte tillåter det. Det är ju nästan självklart att man ska be om tillåtelse innan man fotar någon. Så blir det rättvist för alla.

    /Melinda Nilsson 9c

    SvaraRadera
  7. Alltså vad är det för text man ska fylla i för att kunna kommentera?! det står seriöst " skriv av texten, för att bevisa att du inte är en robot" eeehm, den texten är för det mesta oläsbar........ /Melinda

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att lagen är skit dålig, för tänk om man ser en kille som håller på att döda någon och man filmar in vad som händer.

    Sedan får man höra att filmen man spelat in får inte vissas och det tycker jag är mycket dåligt.

    För man hjälper ju polisen med att hitta denna killen som mördade den personen.

    Varför skulle vi då sätta en lag på att man inte får smygfota en kille som mördar någon.

    Det är helt sjukt att det ska sätta lags på det och om vi nu får denna lagen.

    Så vet jag att polisen kommer att få det mycket tuffare enligt mig.

    Smygfota är en bra sak när det häler att rädda någon.

    Smygfotar man en mördare så dör ju kanske en eller flera, men man räddar faktist sjukt många liv i så fall.

    Hur som helst är denna lag ett sjukt konstigtg lag, för att polisen kommer att drabbas mera om vi människor inte får smygfota.

    Hälsningar Emelie Bergstöm 8ac

    SvaraRadera
  9. Detta är ett ämne som är väldigt ömt skulle jag vilja först påpeka. Det handlar ju om att man ska försöka balansera med hur mycket man får publicera och där det är privat.

    Själv har jag en mycket klar uppfattning om vart jag tycker gränsen går, men det är omöjligt att ha gränsen där jag tänker mig. För jag tänker mig att brottsliga saker eller en viktig person inom regeringen kanske kommer ut ur en känd stripklubb skulle jag fota. Fast samtidigt vet jag att man inte kan ha det eftersom man skulle då kunna säkert kunna fota någonting så bara är absurt utav fotografen att fota medan han eller hon säger att det står inget i lagen om det. Den här gränsen är hår fin och är mycket svår att säga exakt.

    SvaraRadera
  10. det finns två sidor.
    det är en väldigt dålig ide om man t.ex. har övervakning i en butik för att filma om det är ett rån eller om man ska filma/fotografera någon som dödar/rånar/misshandlar någon annan.

    jag kan tycka att fotografering av oskyldiga personer som helt vanliga eller som är "kända" skulle stoppas om det inte är något som dem personerna vill. så det är en lag som både är dålig och bra, enligt vad jag tycker iaf.
    /Anna 8ac

    SvaraRadera