söndag 11 mars 2012

Barnsoldater

Den senaste veckan har filmen Kony2012 formligen exploderat på Facebook och miljontals människor har sett den. Filmen handlar om barnsoldater i och i närheten av Uganda.

Själva termen och begreppet barnsoldat är svårt för mig som lärare att förhålla mig neutral till. De hemska mekanismer som finns bakom fenomenet och den strategi som vissa våldshärskare har att utnyttja barn är helt förfärlig. Dagens Nyheter tar upp svårigheten att hjälpa de här barnen:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/svart-anpassa-barnsoldater-till-normalt-liv

Min fråga är: Vilka tankar får du när du läser DN:s artikel? Motivera!

15 kommentarer:

  1. min första tanke är att barnsoldater finns och barnen blir lärda att döda andra människor.

    : Soldaterna kommer hem och tar ett barn från sina föräldrar och det måste vara hemskt inte bara för barnet utan för föräldrarna, när ett barn kommer hem till sin familj så har det ju blivit lärda att döda och då har barnet svårt att vara i samhället, föräldrarna till dessa barn kanske inte tycker om sina barn längre.


    :tjejerna kommer hem med ett barn eller att hon är gravid och det barn kanske inte blir välkommet i familjen. Det måste vara hemskt för tjejerna föder en okänd mans barn.

    // Doris 7c

    SvaraRadera
  2. De har ju det i deras huvud, att döda, eller utsättas för andra hemska saker. Det drabbar barnen med tanske på att det får svårt att anpassa sig i samhället. De får in det i huvudet att det ska döda då är det nog svårt för dem att ta bort det.

    Det är synd om både föräldrarna och barnen, särskilt tjejerna, att de kan komma hem med barn!? Med någon okänd soldat, det är bara sjukt ju!

    Med tanke på att de har lite speciella religioner i de länderna, så är det lite dumt om de nu har sex, med tanke på att de inte får ha det förrän de gifter sig.

    Jag tycker att det är ganska sjukt att de kan ha barn till soldater.

    /Melinda Nilsson 9c

    SvaraRadera
  3. Som båda föregående talare ovan skrivit så har ju barnen svårt att anpassa sig till samhället om dom kommer tillbaka överhuvudtaget.

    Och om sen vet jag ju inte när dottern kommer tillbaka till familjen men visst det är ju fruktansvärt hemskt ändå att föda någon okänd mans barn.

    SvaraRadera
  4. Det som är extremt är att vissa länder kan tillåta barnsoldater.

    Det som FN och USA har gjort är bra att dem diskuterade och beslöt att det inte skulle finnas några barnsoldater och att minderåriga inte får befinna sig i konflikter(Krig) även om det är inbördeskrig eller mot ett annat land.

    Det som är svårt när det gäller att annpassa barnsoldater till det normala är väldigt svårt både för att dem har krigat (dödat) folk kanske till och med sina föräldrar och för att dem har tagit (snatat) saker som mat pengar osv.

    Det som är galet med dem som tillåter barnsoldater är att dem gör så att pojkar tvingas till att döda sina föräldrar och gå ut i krig och låta dem använda vapen, medans dem tar flickor och gör dem till sexslavar där dem kanske också blir gravida med en av soldaterna och kommer hem efter kriget med ett barn.

    Det som "Rädda Barnen" gör som är bra är att dem försöker att få stopp på att det används barnsoldater i en hel del länder.

    Jag hoppas att dem får stopp på dem länderna som tillåter barnsoldater och att det bara blir militären som får kriga i ett land.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte att ska vara så för då kan dom få stryck av armén. Dom vill inte för då blir dom tvingade att dödda sin släkt

    /Tony 7c

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att barnmisshandel är fel och barn borde inte få vara soldater kvittar vilket land de ska inte få hålla vapen över huvud taget. Men som sagt barnmisshandel är fel och och barn blir soldater så är de oftast tvingade att döda sin familj och det är fel.

    / /_ 1 4 /\/\

    SvaraRadera
  7. jag tycker inte om barnmisshandel och jag tycker att man ska stoppa Kony


    /E-L

    SvaraRadera
  8. Det jag först tänker på är att jag tycker väldigt synd om barnen(fast dom kanske väljer det själv) jag tycker att dom ska sluta med det och stoppa Kony.

    //Emma 7c

    SvaraRadera
  9. Jag tycker verkligen inte att det är okej. Man ska inte tvinga ett oskyldigt barn att bli soldat.

    Det kommer inte vara lätt sen när dom kommer hem. För pojkarna kommer bara ihåg hur det är att vara soldat och kanske inte kommer ihåg hur det var innan. Och tjejerna är kanske gravida eller har barn med sig och dom är tvungna att ta hand om ett barn som dom kanske inte ens vill ta hand om och som är en okänd mans barn. Jag tycker detta är hemskt...

    // Felicia 7c

    SvaraRadera
  10. För en kille som Joseph Kony borde det absolut finnas dödsstraff!

    Jag tycker detta är skrämmande och samtidigt hemskt. Att små pojkar ska bli soldater och flickorna sexslavar är inte okej! Att unga flickor blir gravida och får barn med en okänd soldat måste kännas fruktansvärt jobbigt.

    Jag har inte sett den här filmen så jag vet ju inte riktigt hur det känns! //Iza Fridh 8ac

    SvaraRadera
  11. jag tycker att hela grejen med barnsoldater är väldigt fel, att stjäla hela deras barndom. Detta måste stoppas så snart som möjligt.
    från misshandel, att tvinga små små barn att kriga, till att unga flickor blir sexslavar och gravida.

    jag tycker som iza, att Kony bör tas till fånga och få dödsstraff!

    /Anna 8ac

    SvaraRadera
  12. Första tankarna går ju till barnen och att dem måste nog över huvudtaget, jag känner rent utsagt det enda sättet att hjälpa dem riktigt är väl att skaffa något slags barnhem där dem blir omhändertagna och åter anpassade till samhället.

    Tjejerna kommer ha det svårare, men det får ju bli samma där och ha föräldrar som kanske kan komma och besöka, träffa detta barnbarnet och där igenom kanske till och med acceptera det.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att det låter hemskt att pojkarna blir soldater när de är så unga. Och att tjejerna blir gravida. För mig låter det bara hemskt och besvärligt. //Hanady 7C

    SvaraRadera
  14. Mina tankar är lite konstiga, för att jag tänker både på dåliga saker och riktigt dåliga saker.

    Att unga barn blir soldater är mycket dåligt.

    Jag tycker att alla barn ska leva sina liv med sina familjer och inte är ute och dödar andra människor.

    Jag tycker också att det är dåligtbra att föräldrarna accepterar sina barn.

    Jag tycker sammtidigt att det är dåligt att man inte ofta accepterar ett barn som tillhör en okänd soldat.

    Min ena tanke var att dem som är unga soldater kan lätt dö, för att man kanske är ute i krig och man måste överleva utan mat.

    Det kan vara jobbigt för alla unga soldater.

    Min andra tanke var att jag tycker inte att man ska ta unga barn och göra dem till soldater.

    Jag tycker det är jobbigt att bara tänka på det.

    Hälsningar Emelie Bergström 8ac

    SvaraRadera
  15. Jag håller med Thor om att man skulle kunna ha en "rehab" för de barn som har blivit tillfångade. Det hade nog hjälpt barnen att komma tillbaks i samhället. /Lukas Westerdahl, 8ac

    SvaraRadera