söndag 25 mars 2012

Medborgardemokrati

Att protestera och försöka ändra orättvisor eller något som man tycker är fel är en mänsklig rättighet och kanske även en skyldighet? I mitt uppdrag som lärare försöker jag få elever att tänka till och protestera mot de saker som man tycker är fel.

I Sjöbo anser nu 132 personer att en gata ska smalnas av så att det därmed blir svårare att busköra just där. Troligtvis flyttar sig buset till någon annan plats, men det är ju en annan femma!

Läs artikeln här: http://www.skanskan.se/article/20120321/SJOBO/703219905/1016/-/boende-hoppas-pa--smalare-fabriksgata

Vad vill du förändra i Sjöbo? Vad skulle du kunna tänka dig att starta en namninsamlig eller starta en poteströrelse kring/om? Motivera!

9 kommentarer:

  1. Det jag vill förändra i Sjöbo är....

    Man ska sänka hyrorna i centrum så affärerna kan vara kvar för som det ser ut nu så är affärerna bara kvar i ett år för dom kan inte betala hyrorna och på så sätt går dom i konkurs.

    Jag tycker att ute badet skulle fräschas upp lite och då kan man ha fler sim tävlingar det kommer fler folk till badet.

    // Doris 7c

    SvaraRadera
  2. Jag kommer inte på nått speciellt men om jag skulle vilja ändra på nått skulle det va att ge mer pengar till skolorna eftersom skolorna i Sjöbo inte ens har råd till nya skolböcker till eleverna.

    SvaraRadera
  3. Sjöbo är en stad som jag bor i. Jag har bott här i ungefär 7 månader.

    Jag har hört en samma saker, nu den senaste tiden.

    När jag hade bott här i Sjöbo i tre månader hörde jag att en person som hade varit på oran och skutit några andra personer.

    Dem som var uppe i oran hade natt orgentering.

    Det är inte bra och jag tycker själv som person att alla ska ha ett ansvar som dem själva kan ta ansvar över.

    Det finns människor som inte vill ha ett avsvar och det tycker jag är "förlåt", men det är hämskt.

    Personer som inte kan ta ett avsvar, dem har inget liv, för att alla måste ha ett ansvar.

    Ett ansvar innebär att man ska vara laglig.

    ( med mitt egna ord laglig och endligt mig betyyder det att man ska följa lagen och inte göra som man inte får ).

    I Sjöbo tycker jag att ungdomar ska vara mer lagliga mot lgen och följa den.

    Jag tycker också att vi ska vara mer i skolan på vintern och vara mer lediga på sommaren.

    För att jag ploggar på sommaren ute i det varma vädert.

    Jag lär mig mera om jag jobbar liten del själv, men även en liten del i skolan.

    Sjöbo skulle nog behöva ett ungdomsmotagning, för att många ungdomar vill ibland till ungdomsmotagningen.

    Hälsningar Emelie Bergström 8av

    SvaraRadera
  4. jag tycker att i Sjöbo ser det bra ut! Men ibland vill man ändra på olika saker som tex få mer pengar till skolorna så att skolorna kan köpa flera saker som tex böcker och massa annat. men annars för min del så ser det bra ut! //Hanady 7C

    SvaraRadera
  5. Det som jag skulle vilja ändra på i sjöbo är allt sjuvande (snattande), där sjöbo kommun kan vara mer vaksama och kanske skafa in någon slags "mini liga" (poliser) som jobbar natt och ser till att det inte blir några rån under natten.

    Under dagen så kan dom ha några "poliser" som serut precis som vilken annan person som hälst, och där med om den ser eller mistänker ett rån så kan dem haffa personen som gjorde brottet.

    En annan sak som kan vara bra att ändra på är allt skjutande i kommunen (Sjöbo) som händer, genom att man ser till så att när en person ska köpa ett vapen så måste dem både ha licens och även rätt till att bära vapen.

    SvaraRadera
  6. Det jag skulle vela ändra på i sjöbo är "rondellen" vid Netto. Den är hur dum som helst! När man kör från öster gatan till vänster så ska man först köra ut en bit sedan till vänster och man vet inte när dem andra ska köra eller en själv! Det är något jag hade kunnat göra namninsamling för. // sven 8ac

    SvaraRadera
  7. Jag tycket det är bra i sjöbo det är fint och så , men jag kommer inte på vad som kan ändras. /Donet 7c

    SvaraRadera
  8. Detta är nog den första frågan jag känner jag inte kan, eller har rätt att svara på, då jag inte är en medborgare utav Sjöbo kommun och fruktansvärt orörd ändå hur det är i Sjöbo. Om jag skulle ta och ställa om frågan och ta med Hörby istället så får jag säga att alla skolor i Hörby skulle behövas få en genomgång, helst gärna de lantliga skolorna också.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att Sjöbo borde ha mer poliser som patrullerar på gatorna. Förutom det så tycker jag att Sjöbo kommun är bra. //Lukas, 8ac

    SvaraRadera