söndag 12 februari 2012

Arbeta tills man är 100 år?

Jaha, veckans mediefråga var nog den kritik som Fredrik Reinfeldt fick när han sa att möjligheten för att arbeta längre än till dagens 67 år skulle kunna finnas t ex till 75. Hans motståndare i vänsterblocket försökte få det till att han sagt att alla ska tvingas arbeta tills man blir 75 år. Kul med lite debatt!

Ett argument (åsikt) som förs fram är att dagens svenskar kommer att leva längre dvs är friskare och de kommer, om man litar på denna åsikt, att leva betydligt längre än dagens gamla t ex tills man blir 100!

Andra menar att det kommer vi inte alls att göra på grund av att dagens arbetsmarknad sliter ut människan i form av stress och andra arbetsrelaterade sjukdomar + att många blir fetare = får sjukdomar som är en följd av denna tjockhet!

Inom skolämnet samhällskunskap på högstadiet är det svårt, tycker jag, att förklara de teorier som finns när det gäller produktivitet, tillväxt och koppla dessa till demografi (befolkningsstruktur) så därför lägger jag in ett antal sökord i slutet som ni gärna får använda i era svar. Fråga gärna och diskutera med era föräldrar innan ni svarar.

Fakta: I Grekland går man i pension vid 57 och i Sverige officiellt vid 65, men man kan få arbeta tills 67 och sedan få timvikariat efter den gränsen. Många svenskar slutar innan 65 då man har haft ett privat pensionssparande, men ju längre man arbetar desto högre blir pensionen (mer pengar i plånboken)

Jag har två frågor (motivera era svar!)

Vill du arbeta tills du är 75 år? Motivera!
Tror du att dagens svenska ungdomar kommer att leva längre än dagens pensionärer? Motivera!

[Sökord: globalisering, hälsa, sjukvård, stress, arbetsmarknad, arbetsmiljö, utbildning, skola, sjukdom, arbetslöshet, ekonomi, fritid, skatter, konflikt, EU]

12 kommentarer:

  1. Jag vill inte arbeta till 75 år jag vill ju leva livet då.
    Gamlingar säger att dagens ungdomar är lata ju men det är vi faktiskt inte. Så jag skulle inte förvåna mig om vi lever längre än dagens pensionärer . / Ida 7c

    SvaraRadera
  2. Haha, jag kan ju se in i framtiden, visste att du skulle ta denna frågan ;) /Melinda

    SvaraRadera
  3. Hmh, här måste man tänka till lite. Jag tycker att det låter väldigt knasigt att man ska höja det till 75 år. Dock kan det fungera.
    Första frågan: det beror ju på, det finns både nackdelar och fördelar med det. Man får ju mer pensionspengar ut, det är ju bra, men om man VILL/ORKAR jobba så länge beror ju på vilket jobb man har. Om man har något där man sliter mycket o.s.v. kanske man inte orkar med att jobba så länge, till skillnad om man har ett jobb där man sitter på kontoret och så är det ju inte lika jobbigt. Om man har ett jobb som är bra betalt behöver man inte jobba lika länge om man kanske sparar mer pengar till pensionen.

    Man bestämmer själv hur mycket man vill spara, en liten del går av lönen till pensionsparande, men om man vill kan man ha ett eget konto där man sparar.

    Vissa vill inte jobba tills de är 75 vissa vill. Jag vet inte riktigt än, om man får ett bra jobb där man får mycket betalt så kanske man inte behöver jobba så länge, men om får ett s.k lite mindre betalt jobb så behöver man ju jobba mer för att klara av att leva på de pengar som blir över till pensionen.

    Jag tänker jobba så länge jag orkar och har lagom med pengar till pensionen.

    Andra frågan: Det är tveksamt enligt mig, om man jämför för många år sedan, så fanns det t.ex. inte så många som hade datorer och då satt man inte vid de så ofta, nu gör många ungdomar det, och då kan man bli lat lätt. Det kan leda till tjockhet.. och drabbas av andra saker. Dessutom röker väldigt många vilket förstör mångas hälsa. Dock har man rökt innan också. Egentligen kan man inte säga vem som kommer leva längst, alla är olika. Det kan ju bero på sjukdomar också.

    Det beror också på hur sjukvården fungerar i dagens samhälle. Ju bättre sjukvård desto bättre blir det, man kan hjälpa många människor om det finns bra tillgång till sjukvård. Allting gör skillnad p.g.a. samhället, vilka krav man ställer.

    /Melinda Nilsson 9c

    SvaraRadera
  4. Jag hade inte velat jobba tills jag var 75 för då är man ju nästan mer död än levande.

    Och nej jag tror svenska ungdomar kommer leva kortare för att nu för tiden springer det runt en MASSA 14 åringar och röker bland sina vänner, vi blir även allmänt fetare i världen så jag tror inte vi kommer leva längre...

    SvaraRadera
  5. 1/ Jag skulle inte vilja jobba när jag är 75 för då hänger man inte med och man är inte i stöt, du är inte snabbtänkt så hur blir det om man jobbar med en 25 åring?
    Din kropp blir sliten och då behöver du sjukvård och blir sjukskriven från jobbet. om vi jobbar så länge kommer inte ungdomarna in i arbetslivet och arbetslösheten blir ännu större än vad den är idag.


    2/ Jag tror inte att vi kommer leva längre eftersom mattillgången är stor och det finns en massa onyttig mat som innehåller många konstiga tillsatser. Många ungdomar röker och vi som inte röker blir utsatt för passiv rökning vilket också gör mig till rökare och då kan jag få ett kortare liv.

    Doris 7c

    SvaraRadera
  6. 1/ Jag vet inte idag om jag vill jobba tills jag är 75 eller gå i pension när jag är 65 år. Det beror lite på om jag har min hälsa och ork kvar för att jobba tills jag är 75 år. I nu läget så tänker jag inte så mycket på det, jag tänker mer på att jag ska få en bra utbildning så därför tänker jag plugga ordentligt för att få ett bra jobb. Där jag kan trivas tills jag känner att jag inte har orken att jobba och måste gå pension.

    2/ Denna frågan är lite svår att uttrycka sig i. Detta får tiden utvisa om vi kommer leva lika länge som pensionärerna idag. Men det finns orsaker som kan göra att man inte lever länge. Det är stressen och kriminaliteten som har ökat med åren, därför är kanske chansen att vi ska leva längre lite mindre än vad man hoppas.

    SvaraRadera
  7. Jag vill påpeka att om "vi" nu ska "jobba" tills vi är "75år", då får dem som är Chef ta ett stort ansvar.

    Desto äldre man blir desto mera påverkar vi våran hälsa. Hälsan är viktig, för att om vår hälsa inte mår bra.

    Då mår vi själva inte bra. Hälsan är typ "vårt liv".

    Desto äldre vi blir desto mera kan vi utsätta våran kropp för olika sjukdomar som t.ex. cancer, hjärtinfarkt, hjärtfel och lunginflammation.

    Detta kan bli väldigt vanligt om man jobbar tills man är 75år. Man kan också bli väldigt stressad av att jobba, men det beror också på vad man jobbar som.

    Jobbar man som frisör så kan man jobba tills man är 75år, men om man jobbar som "elektriker" så är det ju en helt annan femma.

    Om man nu jobbar som "elektriker" så måste man ju jobba typ hela tiden ,för att strömmen inte ska stänga av sig vid åskväder.

    Detta vill jag säga att olika människor har det jobbigt med sina jobb då och då. Förutom att vi behöver el, för att klara oss, som t.ex. bevara mat, tvätta, städa, åka bil och mycket mera.

    Människor har olika utbildningar och desto mera man plogar till ett bra jobb desto mera kan man få olika sjukdomar.

    Man kanske plogar till ett hårt arbete så kan det ge sjukdomar i framtiden.

    Fråga 1: Jag vet inte vad jag ska jobba med, men jag vill arbeta som veterinär eller frisör.

    Jag tycker mycket om djur, för utan ett djur är jag inget, men man ska säga att det är ingen dans på rosor.

    Det finns djur i välden som behöver hjälp av oss människor, för dem klarar inte det själva.

    Därför vill jag bli veterinär, för att hjälpa djur som är allvarligt skadad eller är allvarligt sjuka.

    Om djuren inte fanns så hade nog vår värld set ut som ett svart hål, för att utan djur överlever ingen.

    Utan vatten lever ingen. Utan planeter finns inget alls. Djur är då "viktiga" för alla och för dem själv.

    Det är också därför jag vill bli veterinär, för att hjälpa våran värld att inte bli till ett "svart hål".

    Jag skulle lätt jobba som veterinär tills jag är 75år och till och med tills jag är kanske 80-85år kanske.

    Vem vet. En människa lever kanske längre än man tror. Det finns bara en vägg att gå.

    Frisör är inte mig utbildning direkt, men jag tycker det är intresserade.

    "Att man lyckas med allt är ett underbart liv, men att inte lyckas det är en helt annan femma".

    Fråga 2: jag tror så här att ungdomarna som vill leva längre dem väljer nog en utbildning som passa dem.

    Jag tror också på att om nu jorden går under då finns ju inte våran värld längre, men jag hoppas och jag tror att alla ska ha ett bra liv i himlen.

    Om jorden inte går under, så har nog ungdomarna en stor chans på att leva längre eftersom att mänskligheten har haft tur och då har också naturen tur.

    Detta vill jag säga att jag vet inte om jag når ens 40år ålder eller 50-80år ålder.

    Man få i så fall hoppas att man lever längre än vad man har hoppats till.

    Alla ungdomar kommer nog ha en stor chans på att spara en förmögenhet med pengar till sin pension.

    Vem vet hur mycket man spara om året när man börjar jobba. Man kanske spara så mycket pengar så att man flyttar till månen.

    Nej, men man kanske flyttar till ett varmare klimat som t.ex. Maimmi, Thailand eller till och med Afrika. Vem vet egentligen.

    Alla vi människor har olika drömmar och olika stilar, men det finns bara en sak som vi människor är bra på.

    Det är att vi är bra på att vara människa och oss själva.

    Hälsningar //Emelie Bergström 8ac

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att det är bra som vi lever för tillfället, jag skulle inte själv vilja jobba tills jag är 75 år! Det är en sak jag undrar, varför "klyddar" vi i Sverige nästan hela tiden. Jag tror att det slutar med att vi blir ett "klyddeland"!// Iza 8ac

    SvaraRadera
  9. Jag skulle inte vilja jobba tills jag är 75. När man är 75 så är man gammal + säkert trött och sliten i med man har jobbat så länge som man har gjort. Jag själv skulle vilja vara hemma och leva livet när man är 75 för det är det sista innan man dör.

    Jag tror inte vi kommer leva längre för att jätte många ungdomar röker och vissa använder droger och allt möjligt skit. För 75 år sedan så rökte man nog inte alls lika mycket.

    // Felicia 7c

    SvaraRadera
  10. Jag skulle inte vilja jobba tills jag är 75 år.

    När man är 75 år är hälsan kanske inte i bästa form på grund av allt stress i samhället och då behöver man uppsöka sjukvård och o det kostar en massa pengar.

    Jag tror inte att vi kommer leva längre för vi röker och dricker alkohol mm. Arbetsmarknaden blir nog tuffare och vi kommer att stressa mycket mer.

    Med andra ord kommer vi inte att ha någon fritid.



    //Tony 7c

    SvaraRadera
  11. jag hade inte velat jobba till 75 år. jag vill leva mitt liv. och när man är 75 år så tror jag att man har mycket bekymer!
    //Hanady 7C

    SvaraRadera
  12. Jag såg på detta och ärligt talat tänkte jag ungefär vad är detta för något... 75... neee jag tror det inte är riktigt bra, för stort hopp om vi säger så. Jag tycker nästan vi kan köra som Danmark har det, högre medel livslängd = högre pensions ålder. Det blir då mer rätt än vad det skulle vara med att säga man ska jobba tills dess. Nej, usch och fy, 75 år är för mycket har nog väldigt svårt att se framför mig en 75 åring jobba...

    Bra fråga det med ungdomen, tyvärr tror jag att vi inte kommer få längre medel livslängd så att detta är riktigt bra för båda parter, då politiker och medborgare.

    Även har jag ett försvar här som håller ganska väl... You first! Jag vill se att alla politiker jobbar tills de är 65! Inte hoppar av när dem är 50 eller 56! Då gör dem en tjänst genom att inte ta alla Sveriges pengar typ med premier och liknande, även så tjänar dem landet och liknande speciellt om dem inte jobbar som politiker tills de är 65.

    SvaraRadera