söndag 22 januari 2012

Juholts avgång

Den stora inhemska (svenska) politiska nyheten för närvarande måste vara att Socialdemokraternas ordförande och partiledare, Håkan Juholt, meddelat att han omedelbart avgår (lämnar) sitt uppdrag.

Det har skrivits och sagts mycket om Juholts lämplighet att vara partiledare och hans förmåga att nå ut med socaildemokraternas politik till det svenska folket. Partiet har, vad jag vet, inte haft så låga opinionssiffror (stöd i undersökningar om hur man skulle röstat just nu) i modern tid.

Veckans ämne (Två frågor) handlar därför om personer och partier.Om du gör en bra och omfattande analys av läget och resonerar väl, kan betygen MVG och även A komma ifråga.

Vad är viktigast i vår tid, partiledaren eller partiets politik?

Är det bra eller dåligt för den svenska demokratin att vi har en svag opposition/ett vänsterblock gentemot Alliansen?

(Oppositionen är då Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet)
(Alliansen är Folkpartiet,Moderaterna,Centern och Kristdemokraterna)
(Sverigedemokraterna är också i oppostion, men tillhör inget av blocken)

Lycka till!

13 kommentarer:

  1. Jag tycker inte det är viktigt med vilken partiledare partier har. Det är mycket viktigare vad partiet vill göra för att göra framtiden bättre, till exempel, Miljöpartiet vill göra framtiden bättre genom att göra miljön bättre.

    Jag tror inte det är särskilt bra, eller särskilt dåligt för den svenska demokratin att vi har en svag opposition gentemot Alliansen.

    SvaraRadera
  2. För att partiets politik ska nå ut till svenska medborgare, måste partiet ha en bra politik och en bra parti ledare som har ett totalt stöd av sina parti medlemmar då är partiet så starkt.

    nej det är inte bra att vi ha en svag opposition för det gynnar inte demokratin i Sverige.

    mvh Ida 7c

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att partiets politik är viktigare än partiledaren, men om man har en partiledare med dåligt rykte (som nu Juholt hade) kan man tappa en hel del röster.

    Och om det är bra att ha ett svagt block mot ett starkt är ju en fråga som alla kan tycka olika om. Om man röstar på något av alliansens partier tycker man det är bra, och tvärtom.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att partiledaren har en lika viktig uppgift som politiken som partiet står för. Partiledaren representerar sitt parti och blir för allmänheten ett med partiet.

    Det har både för och nackdelar,fördelarna är att moderaterna har större chans att vinna kommande val och de andra partierna får fler väljare. Nackdelarna är att socialdemokraterna förlorar väljare.

    Tur att jag inte var först för jag åkte kl 08:00 i morse och kom hem nu.

    Doris 7c

    SvaraRadera
  5. Som svar på första frågan blir att partiledaren är viktigast eftersom de är han/hon som oftast är den som pratar och som du förmodligen ser i våra medier. (tidningar, afficher, tv, osv) Alltså är det den signalen som ges ut som många röstar utifrån.

    Om vi tar Socialdemokraterna som exempel som är med i oppositionen för de fick mindre röster, så anklagade de Mona Salin, att det var hon som orsakat det. Hon avgick för ca 10månader sedan och man röstade fram Håkan Juholt. Enligt mig så var det fel av Juholt att ljuga kring bland annat bostadsbidraget för ekonomin enligt mig är viktigt och speciellt att man ska följa alla regler. Pågrund av honom så har Socialdemokraternas oppinionssiffror rasat.

    Vad jag och säkerligen många andra tycker, var det bra att han avgick med tanke på vad som har kommit fram om honom. Vissa tycker att man kan få göra fel, men å andra sidan har det varit väldigt mycket som han har blivit "anklagad" för, och om jag själv förut hade röstat på Socialdemokraterna hade jag nog vänt mig till något annat där man kan ge förtroende. Förtroende är viktigt i partier, för de är dem som ska styra oss/landet.

    Och då som svar på den andra frågan så tycker jag att det är dåligt att oppositionen är svag, med tanke på att alliansen då kan komma med vad som helst utan att man "orkar" sätta emot. Vi behöver en stark opposition som kan ifrågasätta alliansen så det blir bra för hela svenska folket.

    SvaraRadera
  6. Politik idag är svårt. Sverige behöver styras av ett parti, sen vilket det bör eller ska vara vill jag inte ytra mig om. Partiledaren i ett parti är viktig, han/hon är ansiktet utåt. Juholt hade kunnat bli stark partiledare för socialdemokraterna men hans handlingar gjorde att han fick avgå. Socialdemokratorna och det svenska folket hade även förlorat sitt förtroende för honom. Det är inte bra att den svenska demokratiken har en svag oppositionen. Sverige behöver ett ledande parti som styr sverige på rätt sätt dvs arbetar för det svenska folket.

    SvaraRadera
  7. Parti ledaren för ett parti är viktig för den ska framföra partiets ståndpunkt och ska vara stark för att kunna leda sina parti medlemmar i rätt riktning.

    Jag tycker vi behöver en stark opposition för annars har vi inte en rättvis demokrati i Sverige. Alliansen har suttit länge nog nu och jag tycker vi borde ändra på det, så vi kan få ett annat ledarskap i Sverige. vi behöver ett nytänkande och modernare Sverige nu.

    SvaraRadera
  8. Partiledarna är en viktig del i politiken, det kan jag inte och kommer inte säga emot. Det är bra med en partiledare med lite vet bakom huvudet som kan komma fram med förslag och även konkretisera andras likaså faktiskt sina egna förslag. Men det som är viktigaste enligt mig är partiet överhuvudtaget som faktiskt allihop eller i alla fall en majoritet tänker, förstår och samarbetar. Det största problemet jag ser är att Social Demokraterna börjat nästan bli splittrat vilket inte skulle gynna dem. Det är för många som tycker så olika att dem inte får fram ett enda förslag, det har inte en vimpel att stå under för att kunna tänka. Denna vimpel är förstås partiledaren, men en partiledare kan inte sitta utan att ha något stöd också. Den kan inte sitta heller om partiet försöker nästan hitta fel, för jag tycker man har grävt fruktansvärt mycket på vissa ställen. Alltså är båda egentligen nästan lika viktiga.

    Sedan med Alliansen och oppositionen... jag har bara ensak som kan säga allt. Det blir inte direkt mycket att rösta på vilket kan ge något parti majoritet (över 50% röster) som kan faktiskt ge det partiet fullkomlig makt i riksdagen. Man måste ha en balans mellan de båda, man kan inte ha mer på den ena än den andra. För börjar det tippa för mycket, är risken att vi får våg skålarna på oss.

    SvaraRadera
  9. Vad är viktigast, partiledaren eller partiet i sig. Partiledaren fungerar som en form av marknadschef för partiet. Partiet kan ha den bästa politiken i världen, men om den inte ställs ut bra kan den se ut som vilket parti som helst. Personligen tycker jag det är en viktig del av dagens politik att partiledarna är bra och helt enkelt visar en bra sida av partiet. Om partiet vill göra mycket, men bara sitter och latar sig hela dagen och dricker kaffe är det ingen som skulle vilja rösta på dem. Så helt enkelt kan partiledaren dra ner partiet i grunden, eller så kan partiledaren dra upp en medelmåttigt parti och ge det mycket publicitet.

    I frågan om det är bra eller dåligt att vi har svag vänsterpolitik kan man se det från båda sidor. Vänstern är bra på sitt sätt och högern är bra på sitt sätt. Personligen tycker jag det är bra att högern ligger före vänstern, eftersom jag kan relatera bättre till deras politiksystem. Alliansen jobbar mer för att skapa jobb medan vänstern jobbar för att skapa bidrag. Om man ligger lite surt till kan jag förstå att vänstern är mer lockande, men i mitt nuvarande läge personligen tycker jag det är bra att högern dominerar.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att partiets politik är det viktigaste för att det är det som avgör vad som ska hända, d.v.s. vilka regler som ska gällas o.s.v. Om man har en partiledare så brukar det vara den som kommer fram med informationen o.os.v. den som framhäver deras part och som håller ihop hela partiet. Man brukar förknippa Ledaren med Partiet. Jag tycker att både och är viktigt. Så som ledare framstår är oftast de som gör lite grann att man vill rösta på just dem. Men partiets politik är ju ändå den viktiga delen i allt.

    den andra frågan beror ju på vilket parti man tycker mest om, men i och med att jag inte får rösta än så.....

    Om man vill rösta på något parti som är i alliansen är de ju bättre i och med det blir fler röster där. Denna sista frågan beror ju hellt och håller på vilket parti man tycker om mest. och utifrån det kan man svara på den frågan.

    / Melinda Nilsson 9c

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att partiets politik är viktigast för att det är de dom bestämmer som är viktigare än partiledaren

    Jag tycker att det är bättre att vara "stark" för att dom lyssnar på en och det är större chans att det blir mer diskucion som till slut kan passa flera på slutet

    //Emma 7c

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att partiet ska ha en stark ledare som man kan lita på o inte ljuger så mycket.

    Bra ledare blir det bra parti.

    //Tony 7c

    SvaraRadera