söndag 27 november 2011

Ungdomar i förhör

Veckans fråga handlar om ungdomars rätt till advokat när man blir förhörda.
Observera att artikeln http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13994209.ab
handlar om ungdomar som är misstänkta för grova brott dvs det är inget snatteri eller att cykla utan hjälm som det är frågan om...

Vad tycker ni? Jag kan ställa frågan på två sätt:

Ska alla dessa ungdomar verkligen alltid få advokathjälp som kostar staten en massa pengar (som skulle kunnat användas till sjukvård eller skolan istället) eller kan man åtminstone få förhöra (fråga ut) ungdomarna utan att en advokat tvunget ska vara närvarande? Jag menar, det finns ju troligtvis en anledning till varför de hamnat i förhör!

eller

Är det rätt att behandla ungdomar annorlunda än vuxna dvs det är väl klart att de ska ha samma rättigheter som alla andra? Eller?

17 kommentarer:

  1. Jag tycker att ungdomar och vuxna ska ha samma rättigheter.

    jag tycker att dom skulle ha en annan vuxen som inte känner ungdomen, som kan förstå advokatens språk, det är inte det lättaste att förstå vuxen språket.

    självklart ska ungdomen ha vilja att samarbeta



    MVH doris 7c

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att ungdomar bör få sagt till dem "Om du vill så kan vi skaffa fram en advokat"
    Jag tror många inte säger det. Även tror jag att det hade hjälpt... även om det inte skulle funka, att man tog någon som denna ungdomen kände. Det vill säga föräldrar... någon vuxen man känner och så vidare. För jag tror det också är en sak många ungdomar har problem med, att en annan människa som inte man känner väl kommer och klampar in och frågar en massa frågor som rent ut sagt kan vara privata! Även får nog domstolarna tänka på det är en ungdom och om de skulle fråga ungefär "Förlåt, men det förstod jag inte riktigt" eller något liknande så kan de väl få ett förtydligande. Jag kan vuxna språket så att säga ganska väl, men jag har svårt att förstå skillnaden mellan vissa saker.

    SvaraRadera
  3. Ungdomar och vuxna ska ha samma rättigheter. Dom ska ha rätt till att ha en advokat vid ett förhör precis som de vuxna. Jag tycker självklart att ungdomarna ska bestämma det själva. Det är klart att det kostar pengar med advokater, men det gör det ju till vuxna också, det borde inte skilja på ungdomar och vuxna. Det finns "tillräckligt" med pengar till skola och sjukvård ändå.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte att ungdomar ska behöva ha en advokat,jag tycker att det räcker att sätta dem i häkte i en månad eller två med vatten och "brö"./Iza fridh 8AC

    SvaraRadera
  5. Alla har rätt till advokat, även om man är en ungdom.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att dom ska betala för att då kan skolarna få köpa ny böcker.

    Ian 6c

    SvaraRadera
  7. jag tycker att ungdomar ska behöva någon advokat jag tycker att man ska sätta dem i häktet i någon månad för att lära sig att så ska man inte göra//MVH Linus 8ac

    SvaraRadera
  8. joakim 8ac

    jag tycker att alla ska ha en advokat,även om det är ungdom.

    SvaraRadera
  9. Det är väll klart att alla förkänar en rättvis domare och en advokat. Men det tycker nog jag att man får betala själv. Om man inte har råd synd om dig du skulle inte gjort detta brott.

    Man får ta lite ansvar om man rånar eller vad man nu gör. Är man redan så dum att göra det så får man ta ansvaret tycker jag! Så advokat visst men staten ska inte få stå för det tycker jag.//sven 8ac

    SvaraRadera
  10. Jag tycker inte det är rättvist att dem som är äldre ska få rätt till advokat men inte dom unga. Men staten ska inte behöva betala det utan unga som vuxna ska själva behöva betala för advokaten, för om man nu har varit så korkad att man har gjort brottet så tycker jag inte staten ska behöva betala det advokaten.

    //Timothy Smith 8ac

    SvaraRadera
  11. Min åsikt är att alla oavsett ålder, ska ha rätt till en advokat. Då är frågan "varför är det så att över 600 fall med ungdomar inte hade advokat?"//Pontus

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att ungdomar behöver en advokat mer än en vuxen för två anledningar:
    1. Ungdomar har svårare att tala, och har därför svårare att försvara sig själv.
    2. Ungdomar har sitt hela liv framför sig. De behöver ha en bra talesman för att få ett bättre liv. //Lukas, 8AC

    SvaraRadera
  13. När man förhör ungdomar har dem svårt för att tala för de inte har någon som försvarar dem, och då tycker jag faktiskt att ungdomar har rätt till att ha en advokat. // Louise Jinbäck 8ac

    SvaraRadera
  14. Jag tycker man borde erbjuda ungdomarna en rättighet till advokat för att det är deras rättighet och dem borde få veta vad dem har för möjligheter. Om jag sjäv hade blivit förhörd så hade jag bett om en advokat för att jag hade velat få reda på vad jag har för möjligheter. / Ebba 8AC

    SvaraRadera
  15. När man ska prata med ungdomar har dem rätt att ha en att prata med först som t.ex. advokat eller något liknade, för idag har ungdomar svårt att förhöras eller om de ska prata om något allvarligt. // Emelie 8ac

    SvaraRadera
  16. En ungdom ska ha samma rättigheter som en vuxen om ungdomen i fråga vill eller tycker att det är OK. Liksom att en vuxen gör ett brott och har rätt till en advokat ska en ungdom också ha det.

    / Sanna Klein 8ac

    SvaraRadera
  17. Jag tycker att ungdomar ska ha rätt till advokater om dem har begått ett mycket allvarligt brott som tex. Grov misshandel och pistol hot eller liknande, men om dem bara har tex. hamnat i nåt lite allvarligare bråk med ens kompis, som sedan har slutat med att den ena polisanmäler den andra, så tycker jag att det inte ska behövas en advokat för att reda ut nåt sånt! // Albert 8ac

    SvaraRadera