söndag 6 november 2011

Brott i sport - en domstolsfråga?

Återigen har en hemsk tackling skett i den svenska ishockeyn. Aftonbladets journalist mena att om samma tackling skett ute i samhället hade förörvaren åtalats för dråpförsök!

Vad tycker du?

Ska vi helt enkelt låta busarna på fotbollsplanen eller isen inte bara få två minuers utvisning eller rött kort utan faktiskt åtala dem i domstolarna? Man kan idag sparka av benet på en motståndare och få ett gult kort (om man har tur).

Är detta rättvist?

Förklara hur du tänker när du motiverar ditt ställningstagande.

Svaret faller inom ämnet religion alt samhällskunskap.

8 kommentarer:

  1. det borde var hårdare straff ju
    allvarligare tacklingar men det kan hända olyckshändelser. Så ju oftare det händer och ju allvarligare det är så ska hon/han skickas till domstolen.

    Men om man lurar domaren (filmar) så ska det också staffas för man ska inte fuska så motståndaren inte får ett staff som han/hon inte har gjort.


    det jag vill säga med detta är att staffen är för lätta och dom får inte vad dom förtjänar men det kan alltid hända olycker

    MVH doris 7c

    SvaraRadera
  2. Om man spelar nån sport vet man mycket väl att man kan få en smäll då och då, det är bara att bita i det sura äpplet.

    SvaraRadera
  3. Jag spelar ju själv fotboll och nån gång har man fått en smäll eller motståndarna av mig. Egentligen tycker jag att det är rätt med bara en utvisning eller två min paus. Sen beror det på hur hårt det tar, jag tycker ju naturligtvis att om man har sparkat eller tacklat någon med avsikt att man ska bli åtalad i domstol.

    I ishockey så tycker jag det är ganska bra som det är, man får ju faktiskt tackla i den sporten fast olyckligtvis tar det ibland väldigt hårt. Så det är likadant här, jag kan tycka det är både rätt och fel. Det beror helt och hållet på om det är med avsikt eller hur hårt det tog. Fördelen med ishockey är att dom har speciella kameror som filmar hela matchen och då kan man bedöma om tacklingen var med avsikt eller inte. Sådana kameror borde det finnas på fotbollsmatcher också.
    Bästa Egeriis i 6c

    SvaraRadera
  4. I fotboll så får man ju tacklas mot motståndarna. Själv spelar jag fotboll och har också råkat tackla någon hårt. Reglerna är ju att man får tacklas. Men på riktigt stora mather som T.ex. Milan möter Barcelona så kan det bli riktigt hårda och farliga tacklingar. Men som reglerna är så får man tacklas och själv är det svårt att bestäma hur hård tacklingen ska bli.

    Vissa gör tacklingar för dom är arga på dom eller om dom kanske vill tacklas tillbaka om det är någon som har tacklat dom. Då är det meningen att dom gör det hårt. Jag tycker att det ska bli ett höge straff som t.ex. Domstol. Men om man bara ska ta bollen från dom och dom rammlar så är det ju inte med mening. Då kan det bli 2 minuters utvisning. Men dom flesta ramlar ju om gör en tackling och kanske inte slår sig så hårt. Men om dom ramlar och slår sig hårt så tycker jag att det ska bli utvisning resten av matchen.

    Matilda Undenius 6c

    SvaraRadera
  5. Jag tycker ju att fotboll som enligt mig är mer av en respektabel sport att du visar mer förståelse till din motståndare så kan det vara mycket hårdare straff. Jag menar, fotboll har man inga skydd direkt ens, vilket gör att kraften av tacklingarna kommer mer direkt. Så enligt mig inom fotbollen skulle hårda tacklingar gå till domstol. Om du undrar vad en hård tackling är så tycker jag nog en hård tackling är ungefär vid huvudskador, även värre ben och arm skador.

    Ishockey enligt mig är en helt annan femma. Det är ju känt som den hårdaste sporten. Jag tycker för det första en sak som har sett då och då, höjer du klubban och slår till med den, domstol. Det är ju ett dråp försök! Sedan med tacklingarna så är det lite svårare. Men jag säger nog att ungefär samma som vi fotboll, för det ska krävas mer till nu ju för att vi pratar ishockey för att det ska bli skador ändå. Skydden fördelar ju det jämnt. Men skallskador. (Tappade tänder, hjärnskakning... kanske värre fall då med hjärnskakning etc.) Sedan finns det ett problem till, jag såg när TV4 tog upp det och det är sant som en analytiker sa där, ishockeyn går för snabbt, spelarna får ingen chans att tänka "ska jag tackla, jag menar... kanske min fart är för hög så jag skadar honom" utan nu kommer dem ungefär till "ska ja..." *bonk* så är olyckan framme.

    SvaraRadera
  6. Om man sparkar av benet på en motståndare då kommer man att få en sur gubbe på dig och kanske få betala skadestånd och sen få en rött kort. Jag tycker att det är tillräckligt med de för att man tappa bort penga man annars vill ha och man få inte spela resten åv matchen.

    Ian 6c

    SvaraRadera
  7. var är veckans fråga för 2011-11-13 undrar David Peter nu får du vakna:(

    SvaraRadera
  8. Det beror på hur skadad personen som blir skadad blir. Om personen blir väldigt skadad borde personen som skadade den personen få ordentliga böter och inte få spela på ett tag, men jag tycker inte att det borde bli en domstolsfråga, för om man spelar sporter som fotboll eller ishockey får man vara beredd på skador.

    SvaraRadera