lördag 19 november 2011

Omöjlig kärlek?

I artikeln http://www.dn.se/nyheter/varlden/omojlig-karlek-vid-vagsparren får läsaren en inblick i vad etnicitet (tillhör en viss grupp människor-ofta är utgångspunkten att man har ett gemensamt ursprung) , religion och kultur kan ställa till det för unga människors kärlek.

Läs artikeln och skriv ner vad du känner.

Ämnen som kan bli aktuella för bedömning är i första hand religion och samhällskunskap, men även historia och geografi kan bli aktuella - allt beror på svarets innehåll.

32 kommentarer:

  1. Jag tycker att man ska kunna vara med vem man vill oberoende av politik och religion.

    som svensk kan jag inte förstå att ens pappa ska utse en man till sin dotter.

    vad jag vill säga med detta är att man ska får vara med vem man vill, för det kvittar vilket land och religion man har.


    MVH doris 7c

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är fel. Riktigt knäppt att hennes pappa ska välja till henne. Men det är ju tradition och dom får inte bryta det. Jag tycker att: den man blir/är kär i ska man få leva med och gifta sig med. Annars är man olycklig om man inte vänjer sig till att älska den man blev vald till.

    SvaraRadera
  3. Håller med David, man ska få leva med vem man vill utan att nån annan ska behöva lägga sig i.

    SvaraRadera
  4. jag tycker man ska få vara ihop med vem man vill utan att någon ska bry sig. om man trivs med den man bor med så ska dem få fortsätta trivas//Oliver 7c

    SvaraRadera
  5. Oliver har ett poång där. ingen ska bry sig om vem man älskar eller inte... man ska också få var med vem man vill. (som david sa) Typ som jag och min syster är från USA o min pappa är från Danmark och min mamma är från Uruguay om de skulle har varit regler som dom i artikeln använda då skulle jag och min syster kanske inte har levat och min mamma och pappa inte har träffas.

    MVH
    Ian 6c

    SvaraRadera
  6. De lätt lite konstigt men alla har ju olika religoner och då har man även olika regler..
    Jag tycker att om man blir i kär i någon från en annan religon så borde dom ju få visa de och träffas.
    Mamman borde ju inte få de så jobbigt bara för att hon inte ringde mänen i huset.
    Dom borde få vara kär i vem dom vill. Religon splear ingen roll.
    // Emelie.j 9C

    SvaraRadera
  7. jag håller med david och melinda, man ska få vara med man vill. det är inte rättvist att man ska behöva gifta sig med någon som man inte älskar och i många fall kan det vara en man som e typ kanske 20 år äldre än sig själv som man ska gifta sig med och det är ju inte särskilt trevligt. // cassandra 9c

    SvaraRadera
  8. Man ska själv välja vem du ska leva livet ut med. Det finns ingen annan som kommer göra det valet bättre än vad du gör. För livet handlar inte bara om att ha en bra ekonomi eller att följa de traditioner man alltid följt. Kärlek handlar om så mycket, det är våran vardag. Utan kärlek blir man deprimerad. De kan vara kärlek till vad som helst. Därför ska ingen ta ifrån någon den kärleken. Jag hoppas verkligen denna "tradition" försvinner överallt och att människor får välja själva vem dem vill gifta sig med. Jag vet folk i min egen ålder som oroar sig över att själva inte få välja vem de ska gifta sig med. Så ska de inte behöva vara. Man ska kunna vara säker på att det är ens eget val.
    Joy 9c

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att det är fel att någon annan ska bestämma vem man ska gifta sig med och vem man ska älska. Det spelar ingen roll vilken relion man har eller var man bor, ingen ska bestämma sådant. Om man tvingas leva ihop med någon man inte gillar kan det förstöra hela ens liv och man är olycklig för resten av sitt liv, så man ska gifta sig med den man älskar, inte någon som någon annan, t.ex. ens pappa, har bestämt att man ska gifta sig med.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att man själv ska få välja vem man ska leva tillsammans med, ingen annan. Ganska logiskt? Men att reglerna kommer att försvinna har jag väldigt svårt för att tro. Även om de skulle göra de, så kommer de alltid finns andra människor med åsikter och synpunkter kring deras relation.

    SvaraRadera
  11. Ja, nu kommer min kommentar vara VÄLDIGT ORGINELL, fast ja, så är det när man är sen. Såklart försöker man ju verka så mänsklig som möjligt och skriva vad synd det är om henne och hur hemska alla deras traditioner är, men sanningen är, om de nu är så hemska, hur kommer det sig att de ha funnits så länge? Det kan ju inte vara så oumbärligt, om de fortfarande har det kvar. Tekniskt sett får föräldrarna en känsla av trygghet att deras dotter inte blir ihop med ett slödder. Sen kan man se det från den humanistiska, mänskliga sidan. Det är synd om henne att hon kanske inte får välja den hon blir kär i. Dock finns det många fiskar i havet, och jag tror inte alla skulle vilja hänga fast vid den första flamma de får för resten av dera liv.

    Det var min halv-cyniska, men ändå lite känsliga kommentar.

    SvaraRadera
  12. jag tycker det är dåligt att man inte får vara med den man själv älskar och vill vara med.
    Om mamman kom på det så ska hon enligt mig inte berätta någonting eftersom det kan ge dödsstraff i vissa fall.
    Men sen har man ju alltid olika regler beroende på vilken religon man är i, så dem tycker ju förmodligen att det är rätt i sin religon.
    eh m hahanana

    SvaraRadera
  13. Jag tycker detta kan anses konstigt men det är väl på grund av att jag bor i Sverige, men jag förstår att detta är en tradition för dem och på så sätt tror jag många följer den och respekterar den. Men just i en sådan här händelse kan man få andra tankar och börja se det från en annan synvinkel. Varför ska inte hon få välja själv? Varför ska fadern välja vem hon ska gifta sig med och till slut älska? Jag tycker det hela hänger på yttrandesfrihet. Dessutom vill inte bara fadern bara att hon ska vara lycklig?.

    / DIN FAVORIT ELEV!

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att det är riktigt fel med såkallat förbjuden kärlek. Man kan onekligen aldrig bestämma vem man ska bli kär i och älska, det hade varit, det hade varit för lätt. Man kan därav märka att jag inte håller med, och stöttar religionen i deras resonemang kring kärlek. Alla ungdomar ska enligt mig få uppleva riktig kärlek, lycka och frihet. Är det inte så? Det är helt fel. Varför tycks kvinnorna vara skygga? jo, det hade nog jag också varit om jag visste att som 20 åring skulle bli bortgift till en 60 åring.

    Det är inte fel att man har "regler" i religioner, men såna här som dessa är bara helt fel.

    Patricia 9c

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att även om dem har olika religoner eller kommer från olika länder så är kärleken ändån san oavsätt vad som händer.

    Det jag inte förstår är att pappan ska välja vilken mamn deras dotter ska gifta sig med.

    Jag menar att alla borde få käna vad dem vill för vem dem vill.

    /Tobias 7c

    SvaraRadera
  16. Jag håller med David och Rasmus, man ska få leva med vem man vill



    /Liam Och el...

    SvaraRadera
  17. jag tycker att man får bli tilsammans med vem som helst bara det är kärlek!
    men det som pappa gjorde med sin dotter tycker inte jag att det är rätt! för att hon får välja själv vem hon vil gifta sig med. Men däremot är han en israelisk soldat!

    / Hanady 7c

    SvaraRadera
  18. Jag tycker att man ska få vara tillsammans med vem man vill! Jag tycker inte religon eller något sånt ska spela roll.

    SvaraRadera
  19. Jag tycker att man ska välja själv vem man ska gifta sig med. Jag tycker inte att pappan ska bestämma det. Jag tycker att alla länder ska få bestämma det.

    Om pappan väljer vem man ska gifta sig med så är man jo inte kär i den personen. Men om man väljer själv så är man kär i den personen man vill vara tillsammans med.

    //Felicia 7c

    SvaraRadera
  20. kärlek är san oavesätt vilken reloigon och länder man kommer från.

    vi håller med tobias att var för ska pappa välja väm dom ska gifta sig mig.


    /Tony och Andreas A :):):):):):):):):):):)

    SvaraRadera
  21. Jag håller med Hanady att man få vara tillsammans med vem man vill det är ju kärlek som räknas.

    / Ida marin 7c

    SvaraRadera
  22. jag tycker som david. Man ska få vara med vem man vill.

    SvaraRadera
  23. Jag tycker att det inte finns omöjlig kärlek för att kärlek är kärlek och man kan inte hjälpa vem man blir kär i eller gillar.

    Om dom kommer från andra länder så tycker jag att det inte spelar någon roll för att dom är människor dom ochkså och ska kunna älskar vem dom vill.

    //Emma 7c!

    SvaraRadera
  24. jag tycker att det är inte okej för bara för man är en annan religon så ska man ju inte behandlas på ett annat sätt det spelar ingen roll och att pappan ska välja vilken man ska gifta sig med så tycker jag att de inte ska vara!!!!!!!! /frida karlsson

    SvaraRadera
  25. Ja... jag känner att det är ju synd självklart för denna tjejen Samira. Men det jag tänker mest på är att Islam är så väl inbakad i hennes liv så hon kommer ju inte ifrån det här. Jag tycker inte det är rätt, men jag kan åt andra sidan inte gå mot flera miljoner islamister. Deras tro är kanske kvinnokränkande och vi får jobba på det ja, men nej, jag kan känner det att det är från fel punkt att gå på. Enligt mig får man först gå på så att kvinnor blir mer rättvist behandlade inom hemmet. Det är en tragisk händelse, men ingen kan stoppa det och det kommer nog fortsätta i alla fall ett bra tag under min livstid, att sådan kärlek blir omöjlig då.

    SvaraRadera
  26. Jag håller med joy och thor. Kag tycker detta är hemskt med det är så många människor som tror på detta så det finns inte så mycket att göra. Men det är helt enkelt tragiskt. // Isabella 8ac

    SvaraRadera
  27. Artikeln visar på de religiösa och sociala skillnader som finns på olika platser i världen. I det vi kallar för västvärlden är frihet och fri kärlek något vi framhåller som en mänsklig rättighet. För de flesta unga i Sverige idag är den en självklarhet att få bli kär i vem som helst, oavsett kön, etnicitet eller religion. Det är ett socialt accepterat att få leva sitt liv, åtminstone när det gäller kärleken, precis hur vi vill. Det sistnämna är en sanning med modifikation. Den allmänna bilden är att allt är accepterat, men hur går diskussionen när ingen annan hör på? Tittar vi inte lite frågande på Erik och Johanna som gifte sig efter tre månader, eller Jhonny och Nicklas som köpte hus och flyttade ihop efter bara 5 månader? Att Anna flyttade in i Rickards lägenhet efter två veckor däremot, det är ingen vi höjer ögonbrynen för. Det vi fastnar för är inte att alla tre paren flyttat ihop och vill leva tillsammans. I de två förstnämna fallen chockas vi över de stora besluten, som påverkar flera år framöver. Att gifta sig, eller att köpa ett hus, det är ofta ett avgörande beslut, ett bevis på att ”nu har de bestämt sig”. Jag har vänner som säger ”att skaffa barn tillsammans, det kan vi göra, men att gifta oss, det känns så livsavgörande, det påverkar ju resten av livet…”.
    Så vad har vår fria kärlek för konsekvenser? Det ger oss en känsla av frihet, det ger oss lycka. Så här långt allting gott. Men, och det finns men, de negativa konsekvenserna av den fria kärleken och samhällets öppenhet är stora. Vi har barn som får pendla mellan föräldrarna, då dessa separerat och bor långt ifrån varandra. Vi har en stor spridning av sexuellt överförbara sjukdomar, så som klamydia och HIV. Vi har en hög andel av unga mödrar, dvs tjejer under 18 som blivit gravida.
    Är det då inte bättre att begränsa den fria kärleken? Det finns ju olika nivåer av begränsning. Vi har kristendomens variant (för enkelhetens skull undviker jag kristendomens inställning till homosexuella)där vi tillåter fri, men begränsad, kärlek, där ”allt blir tillåtet” först efter äktenskapet. Att se äktenskapet som ett livslångt avtal mellan två förälskade människor skapar en trygghet för deras barn och så länge inte någon ”bryter avtalet” så elimineras risken för könssjukdomar.
    Vi har den mer radikala inställningen som finns i många muslimska länder, med arrangerade äktenskap. Familjefadern väljer ut en lämplig kvinna eller man till sitt barn, och dessa tvingas att leva tillsammans. Detta är ofta en dålig lösning, speciellt då tjejerna ofta är allt för unga då de gifts bort. Det finns andra kulturella skillnader i dessa länder, främst synen på kvinnan, som resulterar i att det arrangerade äktenskapet är en dålig idé.
    Frihet under ansvar är kanske det bästa alternativet. Du är fri att göra vad du vill, men du ska också tänka på konsekvenserna. Din partner kan bli ledsen när din kärlek svalnar och du hittar en ny. Livet kan få en ny vändning ifall du blir gravid. Viktigast är nog att välja klokt, i kärlek får man vara självisk. Välj någon du gillar, någon du är nöjd med. Är din partner inte den du vill att det ska vara, då har du valt fel…

    SvaraRadera
  28. Jag vet inte riktigt vad man ska säga om det här, alla borde ha rättigheten att vara kär i vem man vill och vara med nästan vem man vill. att folk som i nyheten inte egentligen får träffas är underligt, åtminstonde i våra ögon.
    /kid 8ac

    SvaraRadera
  29. jag håller med Marcus Blomqvist att man får leva med vem man vill och vara ihopp med den man tycker om.//MVH Linus 8ac

    SvaraRadera
  30. joakim 8ac

    Jag håller med marcus blomqvist. Han har helt rätt i det han sager!

    SvaraRadera
  31. jag tycker att det är helt fel att pappan som ska välja man åt henne, visst det är klart att det är viktigt att ens familj tycker om killen man ska gifta sig med för ens familj är det värdefullaste man har och killen kommer ju vara en del av den familjen om man gifter sig med honom. Såklart så tycker jag att det är helt okej att man har regler i sin religon men man kanske inte ska ha just en sån här regel. Men som sagt så finns det inget vi kan göra! :( / ebba 8AC

    SvaraRadera
  32. ja tycker som de flesta här, man ska få vara med vem man vill och man ska inte behöva välja för att det inte passar någon annan och jag tycker inte att någon ska lägga sig i. det spelar ingen roll vilken religion man har eller om man är tjej eller kille! /Anna 8ac

    SvaraRadera