söndag 29 april 2012

Ta hem böcker?

I Expressen 29/4 finns det en artikel som behandlar läxornas vara eller inte vara eller rättare sagt: ska eleverna tillåtas att ta hem matematikböcker? Stenciler verkar gå bra att ta hem, men just böckerna verkar vara ett känsligt ämne på den aktuella Malmöskolan. Läs artikeln här:

http://www.expressen.se/kvp/elever-far-inte-ta-med-mattebockerna-hem/

Vad anser du efter att ha läst artikeln?

Är rektorn mindre vettig eller finns det en klok tanke bakom beslutet?

6 kommentarer:

  1. Jag förstår ju hur rektorn tänker.

    Men istället för att inte låta någon ta hem sina böcker låter man dom som kan få hjälp hemifrån få det och dom som inte kan få det kan ha typ en timme efter skolan till läxhjälp.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte hur den rektorn tänker och jag undrar om man ska vara rektor om man tar sådana beslut. Det är kanske det värsta jag har hört som en skola är inblandad i.

    Jag som trodde att det var en självklarhet att man skulle få ta hem sin mattebok. Det har väl ingen betydelse om en elev i andra klass vill ta hem matteboken?

    Det finns elever som behöver mer stöd och det är ju en mycket stor möjlighet att få stöd från hushållet. En elev på den skolan kanske "Du når inte målen i matte" om den inte får stöd hemma p.g.a. att rektorn inte tillåter det. Jag är 99% säker på att några elever i andra klass på Augustenborgsskolan vill ta hem matte boken, men inte får. Det måste vara förnedrande.

    Annelie van Lunteren är ett typiskt exempel på en korkad rektor. Jag är övertygad om att mer än halva klassen tar med sig bökerna tillbaka till skolan. Det är klart att det är orättvist att alla elever inte har möjlighet till samma stöd hemma, men jag tycker inte att rektorn borde slänga ut det på klasserna.

    Jag tycker att detta är urdumt. Jag tror att Expressen gjorde den artikeln för att dem vet att det är något fel med detta bselut.//Pontus 8ac

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att man ska kunna ta hem matteböcker, för att öka kunskaperna att få ett bättre resultat eller ett bättre betyg.

    För att jag tycker att man ska få göra det! Om jag skulle inte få ta hem mattenbocken så skulle jag gå i tacket.

    För jag vill utväckla mina kunskaper och det vill jag för att jag vill ha ett bättre betyg.

    Hälsningar Emelie Bergström 8ac

    SvaraRadera
  4. Jag förstår hur rektorn tänker men jag tycker att det är upp till en själv att välja det. Vissa kanske behöver jobba hemma för att nå dem högre målen och då är det orättvist att inte låta dem göra de. Att glömma matteboken kan jämföras med gympakläder. Det är finns folk som glömmer det också, vilket syns på deras betyg, så jag tycker att man själv ska få ta ansvar för det.//Max 8AC

    SvaraRadera
  5. När man har läst denna artikel så tycker jag inte att en skola ska ha en sådan rektor.

    Jag tycker att detta låter väldigt orealistiskt att en rektor kan bestämma om en elev ska ha med sig skolbökerna hem.

    Ett skäl kan vara att lärarna inte vill köpa hem fler skolböker och att det är för "dyrt".
    När jag säger för "dyrt" så menar jag att lärarna vill hellre åka på klassresor eller köpa in något som är onödigt än att låta eleverna få böker och risken finns att dem försviner eller att dem inte förs tillbaka till skolan.

    Om jag själv hade varit en lärare så hade jag inte satt en sådan regel för alla elever ska ha rätt till sina egna böker, då eleverna själva kan andvända dem på egen hand och ta sitt eget ansvar.

    SvaraRadera
  6. jag tycker att eleverna ska få ta med sig sina matte böcker hem för att lära sig istället för att få en massa stenciler för att om eleverna tar med sig böckerna hem är det ju deras ansvar att ta med dem till skolan igen så jag tycker att rektorn gör fel som inte låter eleverna ta hem böckerna och blir dem av med böckerna får dem ändå köpa en ny för dem vet ju vem boken tillhör. / marcus j 8ac

    SvaraRadera