söndag 20 maj 2012

Det fria skolvalet

Sedan ett antal år kan elever och vårdnadshavare på ett betydligt enklare sätt byta till en skola som de anser vara bättre än elevens nuvarande skola. När jag var ung kunde man inte göra detta utan jag fick t ex gå i Trelleborg istället för i Malmö. Nu blev det en fantastisk gymnasietid i Trelleborg, men jag var ju inte glad åt att jag var tvingad att gå där istället för i storstaden med alla dess möjligheter till nöje och "fritidsaktiviteter"!

Enligt ny forskning verkar det förhålla sig på det här viset idag: Barn från välbeställda hem väljer skolor utifrån var eleverna kommer ifrån dvs svenska elever väljer i högre grad skolor där svenska barn går och väljer bort skolor där så att säga ”synliga minoriteter” går. Vad är då en "synlig minoritet? Jo  det vill säga människor som utseendemässigt avviker från majoritetsbefolkningen.

Läs artikeln i DN http://www.dn.se/debatt/skolvalet-anvands-for-att-undvika-underprivilegierade

Det finns för övrigt mer forskning som stödjer ovanstående resonemang t ex ett häfte som heter "Lika barn leka bäst".

Vad tycker du? Vill du som elev ha friheten att bestämma var du vill plugga och vad är det som ytterst avgör vilken skola som du väljer?

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det är bra att man kan välja vilken skola man kan få gå på för att man ska hitta det som är bäst för sig själv.

    När jag ska välja skola väljer jag en där jag känner mig trygg och trivs!

    SvaraRadera
  2. Det är mycket bra att man får välja vilken skola man vill börja och gå på.

    En bra skola ska ha mycket bra mat, klasskamrater och lärare.

    Har man inte det så kan man få dåligt självförstoende.

    Ett dåligt självförtroende är inte bra att ha inför en skola som kan både vara bra och dålig.

    En skola som Emanuelskolan skulle man vilja ha fler av, för att jag tycker denna skolan är mycket bättre än vad min gammla skola var.

    Jag håller med Rasmus att man får välja en skola som passar bäst för sig själv!

    Det är faktiskt bra att man kan komentera så.

    Att vara trygg och attt trivas på en skola är de ju första man måste känna.

    Om jag inte är tygg eller trivs så är det ju inte konstigt om själva skolan är dålig.

    Att man bråkar då och då är ju klart att man bråkar om allt och alla på en dålig skola.

    En dålig skola har låg skatt. Det vet jag och en mycket bra skola har en mycket högre skatt.

    Skatt till maten i skolan och till allt annat.

    Jag trivs och känner mig trygg på min "underbara" skola.

    Med vändliga hälsningar Emelie Bergström 8ac

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det finns både positiva och negativa svar till frågan...

    Positivt:

    Eleven ska få välja skola för att känna sig trygg och säker i sin miljö, för bästa möjliga skolgång. Eleven måste även känna att det finns ett nöja med att vara i skolan så som kompisar, ämnen mm.

    Negativt:

    Det som är negativt med att elever får välja skola är att eleverna kan få långa resor/åkturer till skolan så som folk på landet åker in i storstaden, då det kan finnas risker att eleven inte kommer fram till skolan pga. trafik osv.

    Tobias körner 7c

    SvaraRadera