söndag 3 juni 2012

Avslutning i kyrkan?

Jaha...då var terminen snart slut.

Ett efterlängtat sommarlov tar sig sin början, men innan skolan släpper er så ska vi förhoppningsvis ha en  trevlig avslutning. Traditionen i Sjöbo är att går vi till kyrkan, sjunger en sång eller två, lyssnar på prästen och rektorn och kanske, kanske någon modig elev.

I tidningen uttrycker prästerna olika åsikter i frågan om skolavslutningar i kyrkan:
http://www.skanskan.se

Vad tycker du?

Ska vi ha avslutning i kyrkan eller ska vi ha den i t ex gympahallen på Emanuel eller i matsalen?

Den elev som funderar på de högre betygskriterierna i religionskunskap ska inte motivera sitt ställningstagande med att det är långt att gå till kyrkan!

/Pidde

5 kommentarer:

  1. Jag tycker det är sjukt onödigt, fall man snackar allmänt så är det långtråkigt och slöseri med tid.

    Men annars så tycker jag inte det är rätt att dom som inte är kristna blir tvingade att gå ditt även om prästen inte säger nått speciellt kristet så ligger det så mycket kristendom över kristna kyrkor.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att man ska gå till kyrka, för att det är en fin tradition och det är väl inte så farligt för en att gå den lilla biten till kyrkan! Oj det är så farligt att röra på sig !?
    Och dem som inte är kristna, vad gör det ändån jag mena prästen snackar ju för det mästa inte om Gud och så.
    Men sen tycker jag att man inte ska tvinga någon som värkligen hatar kristendom och kyrkor och så, men sen är det ju skillnad på att hata och tycka att det är löjlig !
    // Ebba Engizz

    SvaraRadera
  3. Otroligt! Det finns människor i Sverige som har en religion som inte behöver vara kristendomen och då ska man ju inte tvinga dem att följa med till kyrkan på skolavslutningar eller andra högtider inom kristendomen.

    Jag menar det måste ju finnas en gräns. Jag vet att folk innerst inne ser det som en kränkning. Om prästen pratar om Gud och frågar en person om den tror på Gud, men den personen har en annan reiligion, vad ska den personen säga inför 400 andra elever, lärare och inte minst prästen?

    Ska personen ljuga i Herrens hus, eller tala sanning och göra prästen överaskad? Därför bör lärare över hela Sverige införa avslutning på skolor som en alternativ lösning. Jag är säker på att fler kommer bli glada än missnöjda. Pontus 9ac

    SvaraRadera
  4. Jag som elev tycker det är oehört trevligt att gå till kyrkan! Alla Emanuels elever och behöriga lärare samlade samtidigt i en och samma kyrka!

    Ända sedan flera år tillbaka så har skolorna i sjöbos kommun gått till kyrkan för att dels hälsa alla en härlig sommar!

    Detta är fin tradition tycker mina föräldrar som även gick till kyrkan när dem gick i högstatiet och det är MÅNGA år tillbaka! så jag tycker detta är fin tradition som verkligen är värd att behålla!

    Tror inte att att vi elever skulle kommit ihåg skolavslutningarna om det skulle varit avslutningar någon annanstans än i kyrkan! Det är ju något vi elever eller ja iallafall vi 9:or vill komma ihåg när vi börjat gymnasiet!

    Tycker också det är trevligt för skolan, elverna och föräldrar att se vilka härliga ungdomar som står där framme o sjunger.

    När alla Emanuels 9:or går fram till altarn, när rektorn säger att nu väntar en ny framtid på ny skola, nya mål och nya utmaningar!

    Håller även med Rasmus här att det är jobbigt o onödigt att vara i en kyrka om dem bara pratar om gud o allmäna saker så är det oftast långtråkigt att vara i kyrkan
    // Louise Jinbäck 9ac

    SvaraRadera
  5. hej pidde vad skulle man gör ????????????? :) // natali 7ac

    SvaraRadera