söndag 2 september 2012

Veckans viktigaste nyhet

Den här terminen vill jag att mina elever letar upp och kommenterar den nyhet som de anser vara den viktigaste. Jag vill INTE ha någon sportnyhet om den inte (såklart!) har relevans för so-ämnena.

Om er kommentar innehåller en analys av nyheten utifrån det som står i kursplanerna belönas detta med minst betyget E.

Analysera hur natur och människa formar och ändrar levnadsmöjligheterna (GEO)

Analysera samspelet människa, natur och samhälle (GEO)


Göra geografiska analyser m h a karta och andra geografiska källor, teorier etc (GEO)


Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället (REL)

Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv (SH)


Analysera samhällsstrukturer m h a samhällsvetenskapliga begrepp (SH)

43 kommentarer:

  1. Jag tycker att den viktigaste nyheten i veckan är att det finns risk för att Israel ska attackera Iran. Eventuellt kan USA gå in på Israelisk sida. Jag hörde reportaget i SVT’s Aktuellt. Reportern menade att det finns stor risk att stridigheterna sprider sig till länder som ligger nära, t.ex. Libanon som är grannland till Israel. Anledningen till att Israel funderar på att starta krig mot Iran är att de under lång tid har misstänkt att Iran ska använda uran från sina kärnkraftverk för att tillverka atombomber. Iran säger själva att de bara är intresserade av att använda uranet för att göra elektricitet, men de har under lång tid hindrat FN från att inspektera sina kärnkraftsanläggningar så att de kan se om Iran talar sanning. Om ett krig skulle bryta ut så drabbar det inte bara de länderna som krigar, utan även resten av världen i form av t.ex. ett högt oljepris. Förutom att bensinpriset då höjs menar många att det skulle göra att det blev mycket svårare för många industrier att tillverka saker iom att priset på el stiger, och det skulle också innebära att det blir svårare för alla länder att skapa tillväxt och få fart på ekonomin. I Israel har många redan förberett sig inför krig med att köpa hem gasmasker.
    (oscar HO)

    SvaraRadera
  2. Bra Oscar! Kan du fundera på hur man kan lösa "problemet"? Ska vi övriga låta Iran utveckla sin teknologi och lita på deras ord eller ska anläggningarna stoppas och i så fall hur?

    SvaraRadera
  3. http://www.dn.se/ekonomi/fler-sjalvmord-i-krisens-spar

    Min nyhet berör både utrikes och inrikes. Det är förfärligt att läsa att självmord och arbetslöshet hänger ihop. Statistiken visar att allt fler gör självmord i EU. När det gäller Sverige har vi inte råd med det om vi vill leva om 1500 år. Varje kvinna måste i genomsnitt föda 2,1 barn i Sverige.

    Lösningen på detta kan betyda att vi måste öka invandringsprocenten vilket jag inte har något emot. En annan lösning är kanske om man skapar flera företag i EU, på så sätt kanske arbetslösheten sjunker och då sjunker också självmorden. En tredje lösning vore kanske att fler utbildar sig för då blir det ju lättare att få ett jobb. Pontus 9ac

    SvaraRadera
  4. När jag idag läste nyheter var där en specifik jag reagerade starkt på. Ni kan hitta den på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15386915.ab
    En sammanfattning av det hela är precis som rubriken i nyheten. "Över hundra djur hittades i bil". Illegalt importerande av djur.
    Detta är ett väldigt viktigt ämne enligt mig eftersom djuren är något av det viktigaste vi har. Vi måste vara väldigt rädda om den natur som finns kvar. Det går redan inte att leva på sättet vi gör och djuren lider redan tillräckligt.
    I detta fallet hittades tigerungar och 118 stycken myrkottar. I Vietnam och Kina används myrkottarna till både potenshöjande medel i både mat och medicin, enligt Nationalencyklopedin.
    Det som lugnade mig efter att läst hela artikeln var att djuren blivit omhändertagna av polisen och nu ska befinna sig hos en skogsvaktare och väntar på att bli utsläppta i vildmarken.
    Vad ska vi då göra åt problemet som ständigt finns där? Min personliga åsikt är att göra straffen och lagen hårdare och starkare, på så sätt gör man det svårare för gärningsmännen att göra det om och om igen. Det finns ju trots allt folk som gör detta hela tiden, som arbete. Så mitt förslag just nu är att göra straffen och lagen mycket hårdare inom detta område. //Sven Mayzel 9ac

    SvaraRadera
  5. jo min nyhet är, jag tror det hände för någon dag sedan! En flicka, 13 år. Hon bodde utanför stockholm och hon var på väg från sin tränign, när en just nu okänd man mördar henne! Men jag blir så jävla arg på när sånt händer, jag menar tänk på hennes failj, just nu så sitter dom säkert och gråter! Hur har man hjärta till att bara döda en person! ETT BARN!!! Och det blir ju kaous i samhället när detta inträffar, dom flästa släktingar kommer säkert gå till en terapeft eller kanske ta livet av sig! och då har den här mannen förstört flera mänskors liv, bara på några sekunder!! får fan hoppas att han är mätt nu! och får ett hårt straff!!!! \\ Anton B

    SvaraRadera
  6. http://www.ystadsallehanda.se/inrikes/article1689568/Man-gick-barsark-med-tand-gasoltub.html

    jag tycker de här är veckans viktigaste nyhet. // Melinda 7ac

    SvaraRadera
  7. Är det rätt att Israel ska anfalla Iran? Det är en fråga som ingen kan svara på men jag tror inte att det skulle vara en lösning att Israel går till anfall mot Iran. Israel vet ju inte om de utvecklar atombomber eller om Iran talar sanning med att de bara producerar el. För om de bara gör el nu så kommer de ju vilja tillverka atombomber sen, om de blir anfallna. Istället så tycker jag att FN kan begära att få granska anläggningarna, och om Iran vägrar släppa in FN så kan de kanske hota med att hindra affärer så att det påverkar Irans ekonomi negativt. Oavsett hur det går med FN:s granskningar så tror jag att ett militärt angrepp från Israel är onödigt, men om Iran skulle öppna krig med eventuella atombomber så kan både FN och Nato angripa i försvar. (Oscar HO)

    SvaraRadera
  8. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15398502.ab
    Riksbanken sänker reporäntan med 0,25 procent. Reporäntan är den ränta som riksbanken tar för att låna ut pengar till bankerna. I och med detta så sänker bankerna sin utlåningsränta till privatpersoner. Om man t.ex. har lån på sitt hus så innebär det att man får betala mindre pengar för att låna och därmed får mer pengar till annat. Bankerna är inte tvungna att sänka räntorna, men de flesta har gjort det.
    Detta tycker jag är den viktigaste nyheten.
    // Marcus.A 9ac

    SvaraRadera
  9. Jag tycker den mest fängslande nyheten är den om den Afghanska pojken som kom till Italien som flykting. Det var en lång båtresa där flyktingarna varken fick mat eller vatten. När pojken väl kom dit blev han både misshandlad och våldtagen av gränspolisen. Han åkte vidare och så småningom så kom han till Sverige i början av 2012.

    I april fick han reda på att han inte fick stanna i Sverige och blev så desperat att han sydde igen sin egen mun.
    Han mådde så dåligt efter allt han varit med om och försökte ta sitt liv. Och hamnade då på ungdomspsykiatrins akutmottagning i Malmö.
    De svenska myndigheterna har hävdat att pojken ska tillbaka till Italien.
    Enligt Dublinförordningen så är det i Italien ska han få sin asylansökan prövad eftersom det är första asylland.
    Men det har varit mycket negativ kritik i media mot att han ska skickas tillbaka.
    Och därför har Migrationsverket idag beslutat om inhibition, det vill säga att överlämnandet inte ska verkställas, och därmed stannar pojken tills vidare i Sverige.

    Jag själv tycker att det är väldigt underligt att den pojken har behandlats så dåligt i Italien och att Sveriges myndigheter ändå funderar på att skicka tillbaka honom
    /Hugo Rauer

    SvaraRadera
  10. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kortat-straff-for-sexbrott-mot-barn_7480758.svd

    Jag tycker personligen att han får alldeles för litet straff för att ha utnyttjat denna 8-årige tjejen i 6 år, allt han får i straff är 3 år. Han får dock betala 110.000 kr i skadestånd men det är alleles för litet straff som sagt.

    Jag tycker han borde sitta inne lifstid för att våldta någon e bara sjukt, dessutom är tjejen 8 år!!! Han är en pedofil o det är det värsta jag vet. finns nästan inget värre.

    Så jag tycker detta är veckans nyhet för att det är på tok för litet straff för 6 års sexuellt utnyttjande på en 8-årig tjej och bara få 3 års fängelse. Dessutom är straffet sänkt med 6 månader...

    //Timothy Smith 9ac

    SvaraRadera
  11. Den viktigaste och mest intressanta nyheten för mig den här veckan var att Cirka 100 000 kineser förlorade sina hem i jordbävningarna, som kom vid lunchtid i gränsområdet mellan Yunnan och Guizhou.

    Det är hemskt att naturkatastrofer inträffar rätt ofta här i världen. Kan det bero på att vi har miljöförstörningar? koldioxidutsläppen kanske är för stora? Forskare säger att vårt klimat blir varmare och att isarna smällter, men ändå så är sommrarna kallare och vintrarna längre här i Sverige. Tycker det är intressant att se i framtiden ifall forskarna har rätt att skåne ligger under vatten om några år kanske, eller att t.o.m det blir ännu värre naturkatastrofer. Undra vart nästa naturkatastrof kommer hända..

    /Sara Persson 9ac

    SvaraRadera
  12. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15408000.ab

    Jag tycker att det är fel att man säger det man har sätt 6 år senare. Man skulle har sakt det dagen efter eller vekan efter för att den parsonen som har mördat den 36 åriga parsonen ska inte leva sitt liv som vanligt men hen skulle var straffad istellet tycker jag i allafal.
    // Ian-Sebastian 7ac

    SvaraRadera
  13. Det har blivit vanligt att folk använder SMS-lån för att låna pengar snabbt. Problemen med det är att låntagaren oftast inte har mer än 30 dagar på sig att betala tillbaks och att utlåningsföretagen tar mycket höga räntor. Många menar att de är orimligt höga, vilket kallas för ”ockerränta”. Ockerränta är olagligt men ingen har blivit fälld på 17 år. De som tar mycket lån har ofta dålig ekonomi och kan därför ibland bara betala tillbaks genom att låna mer och mer. Därför kan de aldrig komma ifatt sina lån och får därför bara få ökade skulder.
    (Oscar HO 7ac)

    SvaraRadera
  14. http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/article1687209/Polisanmalan-om-allvarligt-hundbett.html

    Denna nyheten handlar om en jag känner som blev biten av en hund som är allvarligt och han fick sy 26 stygn i ansiktet
    -Bettet tog så illa att barnet fick opereras.


    Jag tycker denna nyheten var viktig för mig för att han var så liten och jag känner honom.

    /Matilda J 7ac

    SvaraRadera
  15. Denna nyheten handlar om en jag känner som blev biten av en hund som blev allvarligt skadad och han fick sy 26 stygn i ansiktet/huvudet.
    -Bettet tog så illa att barnet fick opereras.


    Jag tycker denna nyheten var viktig för mig för att han var så liten och jag känner honom.

    /Matilda J 7ac

    (menade detta det andra blev fel)

    SvaraRadera
  16. I Frankrike så var det ett mord på en familj nu i dagarna. Gärningsmännen lyckades mörda föräldrarna, mormor\farmorn och stora systern som var ca 7-8 år. Men en liten flicka på fyra år överlevde med skador från den misshandeln hon gick igenom, flickan hittades i en bil, där hon låg helt förskräckt under sina döda familjemedlemmar. Just nu så mår flickan bra, och förhörs av polis. Men det som jag tycker är lite konstigt är att när polisen undersökte brottsplatsen och dom döda liken så i farmorns\mormorns ficka så hittade polisen ett pass, ett SVENSKT pass! Varför hade hon det? Var hon kanske svensk eller så kanske hade hon varit i Sverige, eller så skulle hon kanske till Sverige? Vem vet? Den franska polisen håller just nu på men utredningen om mordet på familjen, och om vem gärningsmännen är, dom tror att det var yrkesmördare, därför att mordet var ju så snyggt och undan städat när männen lämnade platsen. \\ Anton B 7ac

    SvaraRadera
  17. Jag tycker veckans intressantaste och den mest fängslande nyhet är om det dödliga viruset som nu sprids i USA, Kalifornien.
    Det dödliga viruset ”Hantavirus pulmonary” sprids runt i Kaliforniens nationalpark ”Yosemite”. Omkring 10 000 besökare i Kalifornien kan vara smittade av viruset . Viruset ger en väldigt stor risk för det smittade offret att bli dödssjuk och dö. Just nu har tyvärr världen inget motmedel mot detta virus och kan därför inte stoppas. Gnagare sprider viruset som drabbar lungorna och av sex stycken hittills konstaterat insjuknande har tre dött. Runt 35 procent av de som har blivit smittande av detta virus dör.
    Tidigare har 10 000 som övernattat i ett av parkens fasta campingläger uppmanats att vara uppmärksamma på symtom. Det tredje dödsoffret hade övernattat i ett annat av parkens läger, och därför gäller nu varningen för fler antal människor i Yosemite. Parkmyndigheten har nu stängt ner fasta tältläger.
    Myndigheterna varnar nu ytterligare 12 000 människor som har besökt parken under sommaren.

    Skriven av: Lucas Bech 7ac.
    Källa: Www.Sydsvenskan.se

    SvaraRadera
  18. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15411118.ab

    Jag tycker att veckans viktigaste nyhet är händelsen i Frankrike. Då en engelsk familj blev mördade på sin campingsemester. De körde på en ödslig väg, och sedan blev de avrättade.
    Den fyraåriga flickan klarade sig oskadd, genom att ha legat under sin döda mamma i åtta timmar. Varför de blev mördade är det polisen försöker ta reda på nu, de genomsöker tex deras hus i England efter spår. // Iza 9AC

    SvaraRadera
  19. 48-åringe ulf borgström har misstängst för hundratals bränder. Jag tycker att sådana perosner är läskiga för att dem kan tända eld på vad som hälst! jag tycker att sådana personer ska sitta i fängelse i hela sitt liv för att dem gör något så hemskt. och att dem kanske inte bara sätter eld på saker utan dem kan också göra mord på människor. jag hoppas att han får vård i fängelset så han kan bli bättre. han är en sån person som ska sitta i fängelse i hela sitt liv för så många bränder och skadder han har gjort för han är en sån person som inte tänker på miljön. det tycker inte jag om för jag vill verkligen att vi ska få leva i en bra miljö. för att det finns länder som inte har så bra miljö som vi har och om vi har så bra miljö så är det lättare för oss att kunna hjälpa andra länder så att dem också kan få leva i en bra miljö. för dett finns äver tusentals barn som inte kan gå i skolan och inte få någon mat som vi här i sverige. det vills länder som har svårt att leva för att dem har inte så bra med vatten och mat. // Johanna F 7ac

    SvaraRadera
  20. http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19533112

    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19331551

    Den viktigaste nyheten just nu enligt mig är oroligheterna i Syrien. Bara nu i helgen har MINST 100 person dött och landets största stad har blivit utan vatten efter en vattenledning gått itu.

    Vad som nu händer i Syrien är att hundratusentals människor flyr landet och militären dödar folket vilken i längden kommer leda till att ledarna kommer ha ett folktomt i söndersprängt land.
    Anledning till att jag tycker den här nyheten är den viktigaste är för att jag är ytterst förvånad över hur lite omvärlden bryr sig, det enda som har hänt sedan konflikten startade för ett år sedan är att FN har haft några möten som inte har lett till något resultat. Ännu en sak som gör mig intresserad är hur grannländerna reagerar och hur lite dem egentligen bryr sig. Israel och Syrien har haft problem sen tidigare som bland annat dispyten om Golanhöjderna. Jordanien som har fått en stor del av flyktingarna har försökt hålla det lugnt med Syrien även om skott avfyras längs gränsen dagligen.

    SvaraRadera
  21. Ebba Engström 7AC10 september 2012 kl. 20:23

    Den viktigaste nyheten i veckan är att två svenska journalister friges,
    besked från Etiopiens regering.
    Svenskarna,(Martin Schibbye och Johan persson)som har suttit i fängelse i över ett år ska nu friges och kan va vara tillbax på svensk mark inom 24 timmar. Efter att dem grepps under ett reportageuppdrag den 27 December 2011

    SvaraRadera
  22. Den nyheten som jag fastnade för den här veckan var den om de två svenska journalisterna som äntligen nu blivit frisläppta från fängelset i Etiopien. Martin Schibbye och Johan Persson hade då fått i uppdrag att skriva ett reportage, men när dem korsa gränsen blir dem stoppade av Etiopiens militär. Efter fyra dar som fångar visste dem fortfarande inte vad dem hade gripits för. I september flyttas dem till ett nytt fängelse i Etiopiens huvudstad, Addis Abeba. 18 oktober sker rättegången. Dem blir åtalade för terror brott, alltså att dem tagit sig in i landet olagligt. Efter en lång rättegång kommer till slut domen och dem döms till 11 års fängelse. 10 Januari berättar svenskarna att de tänker söka om nåd och den svenska regeringen kräver att de ska släppas. Den etiopiska domstolen beslutar att släppa svenskarna den tionde september 2012.

    Jag tycker att det för hemskt att en regering på falska bevis, påståenden och en påståd äkta film om att svenskarna hade samröre med rebeller ska gälla. "oskyldig till motsatsen har bevisats" existerar inte. Det drabbar inte bara dem som fängslats utan också anhörga runt om kring som får leva i ovisshet.

    Jennie Egeriis 7:ac

    SvaraRadera
  23. Den viktigaste nyheten den här veckan för mig är bilisten som försökte köra på två flyktingungdomar i Älvdalen, Dalsland. Jag skulle tro att det kan röra sig om ett rasistmords försök.

    Föraren är sedan ett tag tillbaka känd hos polisen. Verksamhetschefen Mathias Jones påstår att det har förekommit s.k "kalla blickar", samt att det ges fingrar, men att polisen inte kan göra så mycket åt det.

    När det sedan går över i grov misshandels försök, då är det stor högtid att införa ett gripande. Familjen är såklart chockade, och det förstår jag. Incideten ska ha inträffat för en knapp vecka sedan.

    Älvdalen har ett avtal med Migrationsverket vilket innebär att kommunen ska ta emot tio ensamkommande barn och ungdomar från utlandet. Lina Håmås, kommunens integrationssamordnare, anser att det vore bra att informera vad mottagningen av flyktingungdomar innebär.

    Min personliga åsikt om detta är att det är hemskt. Det viktigaste är att ungdomarna mår bra och att gärningsmannen grips och döms till en eller två månader i fängelset, samt att han blir tillsagd att inte göra om det. // Pontus 9ac

    SvaraRadera
  24. Den största nyheten enigt mig är att den svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson har kommit hem från 18 månaders fängelse i Etiopien.

    Martin och Johan blev tagna Etiopisk militär på gränsen när dem skulle in och göra ett repotage. Dem hölls först fångar i 4 dagar när dem sedan blev anklagade för att terror brott som menas att dem tog sig in i landet utan tillstånd.

    Jag tycker det det är fel agerat av Etiopien för att dem skickade inte tillbaka svenskarna utan istället satte dem i fängelse? Där ser man skillnaden på hur mycket bättre Sverige är på att hantera såna situationer istället för sämre länder som nu i det fallet Etiopien.

    Nåt man kan göra för att sådana här saker inte ska hända är att man kan donera mer pengar till fattiga länder som Etiopien i detta fallet. Det gör kanske så att sådana här tråkigheter inte förekommer. // Albert 9ac

    SvaraRadera
  25. Den viktigaste nyheten denna vecka tycker jag var att jornalisterna, Johan Persson och Martin Schibbye äntligen är tillbaka i sverige. De har varit i Etiopien i ca 13 månader. De greps i Ogaden av millitärerna.
    "– Vi hade stenhårda rutiner, det är svårt att dra en hel dag.

    – Vi tränade mycket, och tvingade i oss käk för att inte bli dumma i huvudet och bli sjuka. Och så pratade vi väldigt mycket, om allt för att hålla i gång, säger Persson."

    Jag tycker att på ett sätt får dom skylla sig själv för att dom visste att det var oroligt i landet med mycket konflikter. Alla millitärer är såklart på sin vakt. Men på ett vis så vill ju både folket utanför landet veta vad som händer, det är ju därför vi har folk som vill "hjälpa" oss att ta reda på det vi vill veta. Det innefattar såklart risker om det är att åka till ett oroligt land som Etiopien.
    Själv skulle jag inte vilja åka till ett främmande land där man inte vet hur man ska kunna hantera folket. Så det var ändå rätt så modigt att åka dit för att få information.
    Jag är glad för att de är tillbaka i Sverige och mår bra. Men jag tycker att det är konstigt att det är så ortoligt stora skillnader mellan länderna! Vi i sverige hade ju inte bara gripit en journalist, och vi har inte millitärer som inte är "folkvänliga". Tycker inte det ska behöva vara sådan kontrast mellan länderna. Alla borde ju få känna sig trygga, både i sitt hemland och utanför.

    Sara Persson 9AC

    SvaraRadera
  26. 438 dagar. så länge satt dem två svenska journalisterna fängslade i Etiopien. Gripna misstänkta för att ha sammarbetat med terrorister och illegal inresa. Men nu är mardrömmen över för Johan Persson och Martin Schibbye. Sen kan man diskutera om det var rätt eller fel att dom åkte till Etiopien för att för att granska oljebolagens verksamehet i ogaden. Tur att vi har tryck och yttrandefrihet i sverige.

    ps. I tisdags var det elva år sedan terror attacken mot World Trade Center.

    // Saga Persson 7ac

    SvaraRadera
  27. http://www.youtube.com/watch?v=NAhDU_7ieMk

    jag tycker att denna veckans (v.37) viktigaste nyhet har varit filmen om muslimerna "innocense of muslims" och att USAs ambassader p.g.a. denna filmen har blivit attackerade.

    filmen "skapare" är/heter (eller det sägs iaf att det är han) Sam Bacile och är någonstans i 50 års åldern.

    Muslimer över världen har såklart reagerat illa och blivit upprörda, det kan jag verkligen ha förståelse för men det är ingen ursäkt för att bli våldsamma och döda oskyldiga människor. kanske muslimerna då istället borde tänka över om det är såhär resten av världen ser dem och försöka ändra den uppfattningen. Om dem nu vill ge sig på någon (tycker jag iaf att dem) kan dem ge sig på skaparen av filmen och dem som medverkat i den.

    muslimerna har ofta pratat om västvärlden som "orena", dvs icke muslimer, och att de "orena" ska dö ut/dödas. om muslimerna tycker att dem har rätt att se västvärlden på de viset måste dem också acceptera att västvärlden ser muslimerna på "sitt sätt".

    Två amerikanska ambassader har attackerats och USAs ambassadör i Lybien har blivit dödad tillsammans med ett antal personer till. jag läste på en blogg där dom skrev en väldigt intressant sak. Dem som gjorde filmen drog alla muslimer över en kam, men när muslimerna sedan agerade och attackerade oskyldiga amerikaner drog dem alla amerikaner över en kam. Det kan ju vara så att dem endast vill försvara sig men återigen är det inte då rätt att ge sig på dem då oskyldiga för dem kommer från samma land som filmskaparna?!

    vi i västvärlden tycker med att man ska kunna tycka vad man vill och uttrycka sig och sin åsikt. jag tycker också att man ska få tycka vad man vill men jag ser inte denna videon som ett sätt att uttrycka sig utan mer som en kränkning, då dem som sagt drar ALLA muslimer över en kam. "alla muslimer är pedofiler och de muslimska männen har 60 fruar" osv. jag blev nästan lite illamående över att det finns människor som är så okunniga och som dessutom kränker folkgrupper och vad dem tror på, för vad stör det mig om dem har mer än en fru åt gången?. Pedofiler är ju såklart en helt annan fråga och visst, det finns muslimer som är pedofiler och det är väldigt hemsk och framför allt SJUKT. men det finns asiatiska pedofiler, svenska, norska, engelska, ryska, amerikanska pedofiler osv. att vara pedofil har ju i dem flesta fallen och iallafall vad jag vet inget att göra med var man kommer ifrån, dvs land eller religion utan hur man är som person. man kan inte säga att muslimer är dumma i huvudet, utan istället om nu personen i fråga är dum i huvudet, kan man säga att den mannen eller kvinnan är dum i huvudet.

    man kan tänka sig att dem som gjort filmen har velat skämta om de sakerna de nämner men inte tänkt på att det är människor som faktiskt finns som dem karaktäriserar och kränker. Då, enligt mig, får dem skylla sig själva och sen får resten av USA skylla på dem för att det har blivit som det blivit (attackerna mot ambassaderna).

    JAG kan inte anklaga muslimerna för att dem bli arga och upprörda men det finns inte heller någon anledning för dem att ta till våld helt enkelt.

    /Anna, 9ac

    SvaraRadera
  28. Jag håller med att Annas nyhet är den viktigaste denna vecka, men jag tar en annan också.

    Min viktigaste nyhet denna vecka är den mannen som låg medvetslös på tunnelbanespåret i Sandsborg. Då en förbipasserande person gick fram till mannen men istället för att hjälpa honom valde mannen att råna honom och sedan gå därifrån.

    Efter några minuter kom tåget och körde över den medvetslösa mannen som skadades svårt men överlevde.

    Jag tycker att detta är otroligt hemskt att man kan göra så mot en annan person. Det är nog ändå rätt så många som blir rånade men det här är på en helt ny nivå. Rånaren måste ha förstådd att om han lämnar mannen på spåret kommer han troligen att dö. Som tur är dog inte denna man som låg på spåret.

    Varför den medvetslösa mannen hamna på spåret var för att han var berusad och gick ner där själv. Gärningsmannen hade gjort liknande stölder från andra personer som var just berusade.

    Den medvetslösa mannen som heter Johnny hade tur i oturen. Tåget kom från andra hållet och föraren hann upptäcka Johnny och tryckte på nödbroms. Johnny vårdas idag på sjukhus. Halva hans vänsterfot har amputeras och högerknät är så pass skadat att det kommer behövas en protes.

    Detta fall har väckt en gammal diskussion om att man behöver en lag som gör det straffbart att inte hjälpa en medmänniska i livsfara. Gärningsmannen blir bara dömd för grov stöld.

    Jag tycker att civilkuragelagen skulle vara bra att ha. Då att man är skyldig till att hjälpa en medmänniska i nöd. Själv tycker jag att det är självklart att man hjälper en person i sådan här situation.

    // Isabella, 9ac

    SvaraRadera
  29. Jag håller med Isabella!!!

    Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Men det är sjukt att detta händer, om han nu ändå skulle råna han kunde han lika bra ha burit upp han på perrongen. // Iza 9ac

    SvaraRadera
  30. Den elfte september 2001 attackerade terrorgruppen Al-qaida de två tornen i ”Worldtrade center” i USA. Den elfte september 2012 attackerade muslimer två amerikanska ambassader, en i Libyen och en i Egypten. Attackerna var mycket våldsamma, så våldsamma att flera ambassadörer och oskyldiga dödades. Allt detta på grund av en film som är gjord av en amerikan och som muslimerna säger är kränkande mot deras religion. Jag hörde ett reportage där de intervjuade en religionsforskare som sa att anledningen till att muslimerna överreagerar skulle kunna bero på att de känner sig underlägsna. Många tror också att det är en planerad attack från Al-qaida eftersom det sker samma datum som attacken mot worldtrade center. Man menar att detta inte kan vara en slump eftersom filmen redan har varit publicerad i ett halvår. Al-qaida har även sagt att detta är ett bra exempel på hur framtida attacker mot USA kan se ut. Denna filmen tar USA:s regering avstånd från men de kan ändå inte uppfylla muslimernas önskan att förbjuda religionskränkande filmer som denna, för att de strider mot USA:s yttrandefrihet. Det intressanta nu är att se hur detta kan påverka USA:s relationer med Arabländerna.

    Jag hörde på nyheterna i fredags att Obama ringt till Egyptens president Mursi. Anledningen var att Mursi från början stödde de våldsamma demonstrationerna i Egypten, men efter samtalet med Obama så har Mursi tagit avstånd från demonstrationerna.
    (Oscar HO 7ac)

    SvaraRadera
  31. Jag tycker veckans viktigaste och mest fängslande nyhet är att redan år 2013 kanske Sverige kommer börja med ett ettårigt gymnasium.
    Regeringen har ett förslag om att starta ett ettårigt gymnasium utan teoretiska ämnen. Förslaget kommer vara med i budgetproppen nästa vecka. Lärarförbundet och Oppositionen är kritiska. De tror bland annat att det inte finns jobb för dem med ettårig utbildning.
    Målet med förslaget är att det ska börja införas och i mindre skala, redan nästa år, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP) till DN.
    Oppositionen och Lärarförbundet är väldigt kritiska och tvivlar väldigt starkt på att det inte finns arbete för den som har ett års utbildning. Medans Björklund säger att det är bättre att fullfölja en kort utbildning än att hoppa av en lång och slås ut.
    Björklund säger som så till TT att alla som kritiserar struntar i alla de här ungdomarna som slås ut. De lever vidare i luftslottet där alla ska vara högskolebehöriga.
    Budgetförslaget hoppas utbildningsministern Jan Björklund blir verklighet inom otroliga två år.
    Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet varnar för ett misslyckande. Eva-Lis tycker att det här är helt enkelt en fortsatt nedmontering av gymnasieskolan och regeringen tycks inte ha lärt sig av misslyckandet med de nya yrkesutbildningarna, dit allt färre elever söker.
    Per Bolund som är en medlem av Miljöpartiet är kritisk till Björklunds idé om kortare gymnasieutbildning.
    Per Bolund säger som så att regeringen vill slippa ta diskussionen om resurser i gymnasieskolan. I stället så ska man tillföra ytterligare en utbildningsform. Det är inte rätt på väg att gå. Han säger att en ettårig gymnasieutbildning är likadant som att stänga flera dörrar för unga till arbetslivet än öppna nya.
    I stället tror MP på fler antal resurser till grund- och gymnasieskolan så att fler elever går klart sin utbildning och får behörighet till högskolestudier.
    Enligt 147 läsare som har reagerat på denna artikel är 24% glada, 6% nyfikna, 6% likgiltiga och hela 61% arga.
    Kommentera gärna vad du tycker om detta :) Själv står jag på den arga sidan. Jag tycker personligen att man ska ha fler gymnasieår än färre.
    Skriven av: Lucas Bech 7ac.
    Källa: http://www.sydsvenskan.se/sverige/ettarigt-gymnasium-redan-2013-

    SvaraRadera
  32. Jag tycker veckans nyhet är att USA ska förbjuda jätteläsk i New York.
    Den sä kallade jätteläsken är då en mugg som du kan köpa på restauranger och rymmer 4,8dl och ska förbjudas.
    Skälet för att jag valde denna nyhet är för att jag tror att det inte kommer göra någon stor skillnad, för de förbjuder bara muggen inte hur mycket du får köpa så jag tror att allt fler bara kommer köpa mindre muggar men mer mängder läsk. /Liam 8C

    SvaraRadera
  33. Min viktigaste nyhet denna veckan är att pensionärer ska få sänkt skatt med 1,15 miljarder kr. Pensionärer förtjänar sänkt skatt efter alla år dem har jobbat. Stefan Löfven som är partiledare för Socialdemokraterna sågar besluten. Han citerar "regeringens politik håller inte ihop. I längden tjänar man 500-700 kr om året. Min personliga åsikt är att det känns bra att man kan få det bra i framtiden och att det finns hopp i Sverige.//Pontus 9ac

    SvaraRadera
  34. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15456246.ab

    Jag tycker att den här nyheten är den "viktigaste" den här veckan! För att den är sjuk på alla olika sätt särskilt att säga förlåt via e-mail!! // Ebba Engström 7CP

    SvaraRadera
  35. http://science.time.com/2012/09/17/martian-blizzard-its-snowing-on-the-red-planet/?iid=sci-main-lede&hpt=hp_t3

    tycker jag är väldigt viktig fõr att 1) det händer inte virige dag att det snönar på de röda planeten 2) kanske man kan ochså hitta oljia eller andra saker som vi (jorden) behover. Det är därför jag tycker det är en viktig nyhet.
    // Ian-Sebastian 7AC

    SvaraRadera
  36. Jag tycker att den viktigaste nyheten den här veckan är upptrappningen av konflikten mellan Kina och Japan.
    Den senare tiden har konflikterna om Diaoyu-öarna (Diaoyu-öarna ligger mellan Taiwan Japan och Kina) ökat. Alla tre parterna vill åt öarna men den nuvarande konflikten är mellan Japan och Kina.
    Kina och Japan har länge haft konflikter, t.ex. under andra världskriget då Japanerna bar sig väldigt illa åt (enligt mig) och erövrade stora delar av Kina. De tog Kinesiska kvinnor och använde dem som prostituerade i den Japanska armén. Detta ha Japanerna inte bett om ursäkt för och ursäkter är väldigt betydelsefult i både Kinesiska och Japanska kulturen.
    Efter andra världskriget har Japan och Kina fortfarande haft konflikter, Japan har alltid varit en stor makt men på senare tiden har Kinas makt ökat och vågar nu sätta sig upp mot Japan.
    Diaoyu-öarna handlar om just detta, ungefär vem som är starkast och bäst. Men det handlar inte bara om det. Diaoyu-öarna har även en hel del olja som båda parterna vill åt.
    Jag tycker att det är dumt att bråka om öar som är så obetydliga. De förstör inte bara för sig själva (Japan och Kina har mycket handel som skulle kosta enormt mycket pengar att avbryta) utan de förstör också för större delen av världen. Flera andra länder är beroende av varor från både Kina och Japan. Japan har stängt minst 3 bilfabriker i Kina (Honda, Toyota och Nissan) idag, alltså den 18 september 2012.
    //Hugo

    SvaraRadera
  37. Jag tycker veckans viktigaste nyhet är att tyska regeringen uppmanar befolkningen att inte använda det mycket vanliga webbläsaren Internet Explorer Microsoft.
    Experten Anders Nilsson säger att det är en väldigt seriöst bugg, efter den drabbar många versioner av både Internet Explorer och fungerar på ett fler antal operativsystem.
    Den tyska uppmaningen kommer sedan buggets upptäckt göra att datorer kommer vara mer sårbara för hackarangrepp. Enligt en forskare finns det tecken som betyder på att hackare försöker dra nytta av dessa möjligheter för att angripa försvarsindustrin.

    IT-säkerhetsexpert på Eurosecure Microsoft, som ännu inte hittat något som kan lösa problemet. I måndags sades det att hackare kan utnyttja buggen för att infektera nätsidor som besöks och sedan ta kontroll över datorn.

    Anders Nilsson säger som så att man märker oftast inte om man blir drabbad av hackningen. Med tanke på säkerhetshålet kan användas så är det utan tvivel att du inte kommer märka någonting, även om de har tagit kontroll över din dator. Det finns säkerhetshål i alla webblösare, därför är det knappt lönt att försöka byta webbläsare. Men om man klickar runt på länkar i sociala medier så finns det alltid en risk att då det kan vara klokt att använda en annan webbläsare.
    Det arbetas redan på att försöka få fram en buggfix som man kan enkelt installera utan några problem.
    Oskar Bergquist, säkerhetsspecialist vid Cert-se säger att de har gått ut med en varning då de presenterat fakta om hur sårbarheten ser ut. Cert-se är en enhet som under Myndighetens samhällsskydd och beredskap (MSB), med uppgift att hantera och förbygga IT-incidenter.
    Oskar Bergquist rekommenderar att under tiden använda en annan webbläsare, eftersom det tyvärr inte finns någon säkerhetsuppdatering än. Sedan är det upp till varje enskild myndighet att avgöra hur de ska göra.
    Han understryker att alla webbläsare har säkerhetsluckor, och efterlyser därför en bredare dispyt om hur man ska behandla riskerna generellt.

    Skriven av: Lucas Bech 7ac
    Källa: http://www.sydsvenskan.se/varlden/varning-for-internet-explorer/

    SvaraRadera
  38. JAg har samma nyhet som iza och isabella.

    jag vet att de var förra veckan nyheten kom ut men jag skriver den nu för jag glömde förra veckan.
    jag tycker de är den viktigaste nyheten för de är helt sjukt att görra så och så hjälpte han inte han utan bara tog pengarna och allt och stack där i från.// Melinda 7ac

    SvaraRadera
  39. Enligt mig så är detta kanske inte den viktigaste nyheten men mycket intressant för den som bryr sig om politik och USA. Romney, som gör massa snedsteg hela tiden börjar säga emot sin egen politik för att få fler röster. Men det han nog inte riktigt tänkte på innan sina uttalande om saker han ändrat åsikt om är ju att han då kommer förlora dom som höll med han från början och att det han ändrar till är samma som Obama, fast Obama är en säkrare ledare eftersom han håller sig till samma sak.

    Jag hade mycket svårt att komma på hur man skulle kunna analysera detta ämna så det får bli till en annan gång...

    Källa: http://www.svt.se/nyheter/usa-valet/haller-romney-pa-att-byta-profil

    SvaraRadera
  40. Jag tycker att den viktigaste nyheten den här veckan är att regeringen har lagt fram en budget för år 2013. Det som är mest betydelsefullt i den nya budgeten är att bolagsskatten sänktes rejält. Eftersom det blir billigare för utländska företag att etablera sig här så hoppas man på att de lockas till Sverige och att detta minskar arbetslösheten på lång sikt. De sänkte också skatten för pensionärer. Många tycker att den sänktes för lite - den sänktes bara 50 kr i månaden.
    (Oscar HO 7ac)

    SvaraRadera
  41. Denna nyhet är kanske inte så vigtig men jag ska berätta om Ken Wegas eller Kenneth Wahlberg som han egentligen heter.Han försörjer sig med att imitera Elvis Presley. Genom mycket arbete och brevskrivande har han fått tag på en oinspelad låt som Elvis skulle ha spelat in men blev sjuk vid den tidpunkten och dog några månader senare. Nu ska Kenneth framföra den för första gången i sin egna laser show på malmö arena.Dette har gjort att han har blivit känd i hela världen i Elvis kretsar.Jag skriver detta pga jag känner honom sen tidigare.

    // Saga Persson 7ac

    SvaraRadera
  42. Jag tycker den viktigaste nyheten denna veckan är att Obama leder fortfande i röstningen, men Romney behöver över talla lite folk om han vill vinna platsen som president.

    Till att göra det i min perspetiv ska Romney kanske lura fram lite folk om mer arbets plats och pengar till dom fattiga. Det gör nästan inget om han lurar fram dom och gör inte det för att det är många regeringer som gör det och dom som rostade glömer bort att dom fick inte vad dom ville.

    En sak som gjorde det lite mer compliserad var att det var en film som var gjort innan USA presedent val är igång. Det var en film om Mohamed och gjorde det så en del av dom som bor I Libyen blev arg. Nu i Libyen var det ett americansk ambassadör som blev dödad för att denna filmen var gjort. USA’s folk blev inte glad över vad som har hänt. Jag tror att detta kommer att bli ett negativ sak imot Obama. Och för att det händer nu kommer Romney har ett store chans till att vinna tycker jag.

    //Ian-Sebastian 7AC

    SvaraRadera