tisdag 13 november 2012

Veckans nyhet v 46-49

32 kommentarer:

  1. en viktig/"stor" nyhet denna veckan var att nio år gamla Anna, som bor i Göteborg, blev kidnappad av en man som är 24 år gammal. Annas syster kunde se hela vägen när Anna gick de 400 m till skolan, så Anna måste ha blivit bortförd precis utanför skolan. Ingen i Annas skola märkte något eller hur man ska säga och ringde därför inte till Annas föräldrar, utan jag tror det var hennes mamma som först på eftermiddagen ringde polisen när hon kom hem och Anna inte var hemma.

    Anna var borta 19 timmar och blev "hittad" när en massa människor var ute och hjälpte till att leta efter henne. Den 24 år gamla mannen hade också ställt upp för att leta. antagligen för att ingen skulle misstänka att det var han, men som tur var, var det en kvinna bland dessa människor som hjälpe till att leta som upptäckte att mannen hade ett barn med sig. Han sa att det var en pojke som var med och letade men de trodde inte på det då barnet hade alldeles förstora kläder på sig och vem tar med sig ett barn kl 3 på natten för att leta efter ett annat barn? de kollade barnet och därmed tog mannen på bar gärning.

    De tog sedan flickan till ett hus nära tror jag och ringde föräldrarna som satt och väntade hemma.

    mannen erkände sen att han hade kidnappat flickan och haft kontroll över henne. han sa även att han hade gett henne både mat och dricka.

    /Anna, 9ac

    SvaraRadera
  2. En hemsk historia! Skolan kommer, vad jag förstår, att se över sina rutiner när det gäller elevers frånvaro./Pidde

    SvaraRadera
  3. Min nyhet den här veckan är om riksdagsmannen och Sverigedemokraternas ekonomiska talesman, Erik Almqvists sätt att uttrycka sig. År 2010 gjordes en film som SD aldrig hoppades att skulle visas offentligt. Den visar Erik Almqvist i ett bråk i centrala Stockholm då han uttalar sig med många rasistiskt/ kränkande kommentarer så som ”blatte-lover”, ”babbe”, och ”fitta”. När en kvinna kommer fram och reagerar på hans uppträdande så säger han till de andra ”skit i den lilla horan”. Allt filmas av den rättspolitiska talesmannen Kent Ekeroths mobilkamera. Komikern ”Soran” har bevittnat att Erik Almqvist har sparkat mot en berusad man som försöker ta mobiltelefonen av Kent Ekeroth. Det är under bråket med den berusade mannen som kvinnan rycker in. Efter det som har hänt så har Erik Almqvist blivit sparkad från partiet och Kent Ekeroth tagit en ”time-out”, men kommer eventuellt tillbaka till något jobb inom SD:s styrelse.

    Jag tycker det är skrämmande att det finns sådana personer som företräder partier i riksdagen och som dessutom har en viktig roll att bestämma i frågor om Sveriges framtid. Jag skulle inte kunna föreställa mig att någon i något annat parti skulle göra något sådant. Sverigedemokraterna hävdar ju själva att de inte är något rasistiskt parti. Utifrån hur Erik Almqvist uttryckte sig kan man verkligen undra om han är den ende bland SD’s förtroendevalda som har sådana åsikter, eller om de är vanliga. Jag tror att det var bra att en sådan film som den här kom fram eftersom den visar hur SD kan vara, men jag tror inte att de skulle göra om något sådant misstag nu när det har blivit Sveriges tredje största parti.
    (Oscar HO 7ac)

    SvaraRadera
  4. http://8sidor.se/inrikes/2012/11/52-arig-svensk-atalad-for-sexbrott-mot-barn

    Jag tror inte att det är veckans viktigaste men parsoner att ta meer förneka något ansvar ägde rum. De går in i fängelse om de gör det, och prästen att han våldtäkter inte kommer att må bra under mycket lång tid. Kanske hela sitt liv.

    Därför tycker jag parsoner bör inte ta längre förneka något ansvar i och med sämhellet och gå till konditionering torn istället för att våldta dem.

    / / Ian-Sebastian 7AC

    SvaraRadera
  5. Veckans viktigaste nyhet som släppts är enligt mig att svenska folket tillåter mindre partier att komma in i "värmen".

    Denna gången handlar det om inga mindre än piratpartiet som har fördubblat sina medlemmar under senaste tiden.

    Jag tycker detta är viktigt så det kommer in nya partier med nya åsikter och som driver fram nya frågor. Visst, alla kanske inte gillar att ett parti med dom åsikterna som piratpartiet har men det är ju bara ett bevis att nya partier är välkommna.

    Piratpartiet har idag runt 16 000 aktiva medlemmar i huvudpartiet och är större än både miljöpartiet och vänsterpartiet idag. Ungdomspartiet (UngPirat) är tredje ströst i Sverige efter muf och ssu, ungdomspartiet har runt 5500 medlemmar.

    Källor:
    http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik/

    http://www.piratpartiet.se/

    SvaraRadera
  6. @Rasmus: Men är inte Piratpartiet ett enfrågeparti = är det bra att sådana partier får riksdagsplatser? Motivera!

    SvaraRadera
  7. USAs utsläpp har minskat med 7.7% sedan år 2006, menar USAs ambassadör i Sverige. Mängden med förnyelsebar energi i USA har dubblerats sedan år 2008.
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article15853324.ab

    Jag tycker det är riktigt bra av USA att ta steget att satsa på vårt klimat mer med tiden (tycker dock att det går väldigt långsamt, eftersom det är ett så pass utvecklat land annars). Jag blev chockad när jag läste detta eftersom jag har hört och läst att USAs utsläpp är katastrofala, så ser det ändå ut som att landet har börjat bry sig om sin hälsa nu!
    Jag hoppas att deras utsläpp kommer fortsätta minska, och att nya energi-uppfinningar kommer göra nytta, utan att skada vår jord. 7.7% är kanske ingen stor summa, men med tiden kommer kanske siffran öka drastiskt, då folket tänker på hälsan för både oss människor och vår planet.

    Sara 9AC

    SvaraRadera
  8. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15853060.ab

    Min nyhet är att en av Sveriges turistattraktioner, Thailand har blivit översvämmat. Många Asiatiska länder lider av fattigdom, och det förvärras bara när populäriteten minskar.

    De får inte in pengar, pengarna räcker inte till industrier, folk blir arbetslösa. De kanske flyr landet. Det är min åsikt.

    Statsekonomin kommer att försämras, garanterat. Jag vet inte med hur mycket, men det kommer det.

    Detta som har hänt drabbar oftast u-länder och det beror helt och hållet på miljön. Thailand är mest drabbad av klimatförändringar det senaste året.

    De förlorar turister, det hoppas jag att de förstår. De måste göra något snart, annars kommer antagligen dränkas (efter bilderna jag har sett)./Pontus 9ac

    SvaraRadera
  9. http://edition.cnn.com/2012/11/29/world/meast/egypt-protests/index.html?hpt=hp_t1

    Nu har ännu en protest inträffat i Egypten. Det är inte lika många som medverkar i år och till skillnad från protesterna 2011 som ville ändra på de dåliga levnadsförhållanden man hade. Så som dålig ekonomi, restruktioner gällande yttrandefrihet, hög arbetslöshet mm.

    I år vill invånarna ändra på konstutionen. Anledningen till detta är fortfarande till del de levnadsförhållanden man har idag men den största orsaken är misstankar man har mot Muhammad Mursi (egyptens nuvarande president). Både kritiker och övriga invånare anklagar nämligen Mursi för att vilja göra egypten till en diktatur.

    //Oliwer Eriksson 9ac

    SvaraRadera
  10. @Peter
    Om dom hade varit det hade det kanske inte varit speciellt bra men eftersom dom tar upp mer än en sak är dom ju inte det!

    Mer om deras frågor och åsikter hittar du på nedanstående länk.

    http://politik.piratpartiet.se/

    SvaraRadera
  11. @Oliwer:Vad anser du om det här då? Har den arabiska våren blivit en vinter? Motivera hur du tänker. /Pidde

    SvaraRadera
  12. @Pontus: Du har rätt i att en förändrad havsnivå kan ställa till det för ett antal asiatiska länder, men även här i Europa finns det platser som kan få det besvärligt.

    När det gäller fattigdom och den inkomstkälla som turismen skapar så är det en balans mellan att behålla de unika förutsättningar som är orsaken till att landet är attraktivt för turism samtidigt som landet skapar möjligheter för turister att leva i området dvs utan att överexploatera detta.

    Tyvärr har turismen inneburit att bl a Thailand har ändrat i naturen kring kusten för att s a s bejaka turisternas krav på komfort. Detta betyder att de naturliga skydd mot stormar och även tsunamis i vissa delar har försvunnit!

    OM de geografiska förutsättningarna ändras t ex att havsnivån ökat så innebär detta oerhörda investeringar från den thailändska staten och/eller privata finansiärer för att upprätthålla den kvalitet och komfort som dagens turister kräver. Du har alldeles rätt i att ändrade förutsättningar kan påverka dessa länders ekonomi på ett negativt sätt.

    SvaraRadera
  13. @Sara: Om nu alla länder som släpper ut för mycket skit skulle minska sina utsläpp med 7,7 procent så blir vår värld lite bättre.

    För närvarande debatteras det hur mycket som är människans påverkan och hur mycket som är naturliga mekanismer...

    Jag kan nog tycka att dagens situation kan anses vara unik och det är troligtvis ingen slump att när vi lever i en unik period och att under 2,5 miljarder år väljer denna period och människan att existera och verka just nu....Vår påverkan på miljön från den industriella revolutionen och framåt är nog inte försumbar! /Pidde

    SvaraRadera
  14. Min nyhet den här veckan och förra veckan är att Sveriges apotek köper mediciner som inte är med i Sveriges försäkring. Det som det innebär är att om någon patient skulle skadas efter att ha tagit en sådan medicin har de inte rätt till samma ersättning som skulle ha gällt om medicinen var försäkrad. Många företag som det här gäller hävdar att de har en egen försäkring åt patienterna, men vad många tror är det för att skydda sig själva från stämningar om det skulle ske ett misslyckande. Socialministern Göran Hägglund kommenterade frågan. Han sa att man utrett om man kunde ha en obligatorisk läkemedelsförsäkring, men han säger att det är svårt eftersom det är mot EU-regeln om handelsfrihet att tvinga företagen till att gå med i en försäkring bara för att sälja sina saker.
    Just nu är Apoteken tvingade av staten att ge ensamrätt på marknaden till månadens billigaste medicinkopia, som ersätter den utskrivna medicinen. Läkaren kan dock markera att den inte får ersättas.
    Det som jag tycker att man kan göra åt det här problemet är att rekommendera den billigaste medicinen med försäkring, istället för att bara fokusera på priserna. På sikt tycker jag att det vore bra om man som företag tvingades att vara med och betala till läkemedelsförsäkringen om man vill sälja sin medicin i Sverige. Om alla har samma villkor kan jag inte tycka att det är ett handelhinder för andra länder inom EU.

    (Oscar HO 7ac)

    SvaraRadera
  15. Instämmer i din avslutande kommentar, Oscar! Återigen står nationella frågor och landets bestämmanderätt och lagstiftande möjlighet mot de överstatliga (eller kanske mellanstatliga - det beror på hur man ser på saken) - i form av EU.

    Det dröjer troligtvis tills nian innan vi ska diskutera statliga, mellanstatliga och överstatliga organisationer. /Pidde

    SvaraRadera
  16. Min veckans nyhet handlar om ett inlägg på aftonbladet om en tjej som i hadde varigt alcholist. En gång i grundskolan så blev hon stup full och sommna på golvet. Nu hjälper hon andra unga elever med samma problem. Jag valde denna nyheten för att jsg tycker inte att hon ska få göra det, visst det är sant att gon har varigt med om det och vet hur det är men jag tycker inte att folk som har druckigt så mycket sprit i sina unga år ska få hjälpa andra med samma problem. //Liam

    SvaraRadera
  17. Detta tyckte jag var den mest intressanta nyhet denna vecka.
    55 misstänkta medlemmar av den kurdiska gerillan PKK, har gripits av polisen i Nederländerna. Röreslen är förbjuden och planerar att hålla ett möte som sträcker sig runt om en vecka.
    Gripandena hände i staden Ellemeet måndag morgon. Denna terrorgrupp PKK är förbjuden i Nederländerna sedan 2007. Åklagarmyndigheten menar då att PKK rekryterar unga kurder till väpnad kamp mot Turkiet.
    Detta tyckte jag var den mest intressanta nyhet denna vecka.
    Av: Lucas Bech 7ac

    SvaraRadera
  18. @Lucas: vad tycker du om PKK? Läs gärna på om kurdernas historia innan du besvarar den frågan (bara ett tips från coachen!).

    SvaraRadera
  19. @Liam: Har du något eget förslag om hur man ska hjälpa ungdomar med alkoholproblem?

    SvaraRadera
  20. Jag tycker att den mest intressanta nyheten den här veckan är att israel håller på att bygga tusentals bostäder på ockuperad mark.
    Vi tar det från början (Förenklat):
    Judarna tilldelades en del av Palestina av USA/FN så dem skulle få ett eget land efter Andra världskriget detta råkar vara det heliga landet som både är heligt för Judar och Muslimer. Detta land har det krigats fram och tillbaka i flera decennier, både Judarna och Muslimerna har velat ha landet. Senast så vann Muslimerna och dem fick makten. Under en dag bestämde alltså FN/USA att ett heligt land, som Palestina vunnit ärofyllt, ska tilldelas i stor del till deras ”ärkefiender”. Palestinierna som bodde i nuvarande Israel blev alltså helt plötsligt ofrivilligt medlemmar i ett annat land. Samma dag som nationen Israel bildades (1948) förklarade flera arabiska grannländer krig mot Israel i hopp om att krossa den nya staten. Israel vinner krigen och araberna blir arga, och sen dess har Israel varit i krig med dem.
    Israel bryter mot flera konventioner och allt vad humanitet innebär.
    Men man kan ju inte bortse från att den landbiten Judarna tog av Palestina, den öken, har Israelerna gjort till ett förhållandevis strukturerat samhälle.
    Åter till nyheten:
    Israeliska medier rapporterade på fredagen att premiärminister Benjamin Netanyahu gett klartecken till att bygga 3000 bostäder i östra Jerusalem och på Västbanken. Detta tror man är Israels agerande och reaktion på FN:s beslut att erkänna den palestinska myndigheten som observatörsstat i FN. Israel har även valt att frysa Palestinas skatter för el.
    Ett otroligt löjligt beslut i mina ögon, att utnyttja den makt dem har fått från USA leder ingenvart.
    Palestina är inte precis oskyldigt det heller. Onödigt många civila israeler har fått sätta livet till i raketattacker och självmordsbombningar.
    Men i min uppfattning så är Israel den huvudansvarige till kriget och oroligheterna men Palestina har förlängt det och tagit till onödigt mycket våld.

    //Hugo

    SvaraRadera
  21. @Hugo: Först måste jag gå i polemik med dig angående "bestämde alltså FN/USA att ett heligt land, som Palestina vunnit ärofyllt," och jag anser då att begreppet "ärofyllt" är ytterst subjektivt...

    För övrigt ligger din analys av konflikten på en bra nivå. Vi ska så småningom diskutera konflikten utifrån bl a betygskriteriet som handlar om källkritik - speciellt med tanke på vissa hemsidor som klart tar ställning för eller emot Israel.

    SvaraRadera
  22. Ja,nu ser jag att jag formulerade mig klumpigt. Jag försökte inte direkt ta någon ställning till händelsen, även om det ser ut som det.
    //Hugo

    SvaraRadera
  23. jag sa att Palestina skulle vinna! jag hade rätt och det är sant de jag sa. jag visste att mitt hemland kommer klara det. Palestina är ett bra land ,för att alla är modiga men Israel är feg gör att om dom hade varit modiga hade dom rivit ner muren men dom vågar inte för att dom vet om dom tar ner muren kommer dom förlora. och hoppas Palestina alltid vinner över dem för att då blir jag SUPERGLAD! :)
    // du vet bäst själv vem jag är!

    SvaraRadera
  24. Jodå, nog vet jag vem du är. Vad har Palestina vunnit menar du? Det yttrandet får du nog förklara lite närmare! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. dom har vunnit med kriget! och dom har rätt att vinna. du vet visst då vad jag manar med vad dom har vunnit för du vet det också bäst själv! jag hejar på dom och jag kan förklara mer för dig i skolan! :)
      // du vet vem....

      Radera
    2. Kom och förklara vad du menar! :)

      Radera
    3. JAG KAN OCH JAG SKA KOMMA EN VACKER DAG JAG LOVAR! :D

      Radera
  25. Den viktigaste nyhet denna veckan är att man kan få lära sig kinesiska i skolan.

    Jag tycker att det är jätte bra för att då kommer man har det lättare till att få ett job i framtiden för att kinesiska är värdens största språk och kommer att var det för en lång tid för att det föds väldigt många kineser.

    // Ian-Sebastian 7ac

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt vissa experter tar det dubbelt så lång tid att lära sig mandarin som att lära sig tyska eller franska. Det borde då, rent logiskt, innebära att antingen börjar man läsa kinesiska i ettan eller att man går längre skoldagar...... eller det finns kanske ett tredje alternativ: plocka bort/minska lektionerna i ett annat ämne...vilket?

      Radera
  26. En 19-årig man från Sjöbo kommun ska ha förgripit sig på två 13-åriga flickor vid två olika tillfällen.
    Mannen misstänks för våldtäkt och sexuellt övergrepp mot barn och övergreppen ska ha skett i hans hem.

    jag valde denna nyheten för att jag tyckte att den var viktig för att det kan hända vem som helst och det är sjukt att folk inte kan låta andra va ifred.
    jag tycker att dom ska få betala skadestånd till dom två flickorna och att han ska få fängelse för det är lixom inte okej att våldta andra folk. // Matilda J 7ac

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir han dömd så får han både betala skadestånd och han får fängelse.

      Jag undrar dock en sak: om han hade varit lärare hade han fått sparken. Ska även han få sparken från sitt jobb eller är det "bara" de som arbetar med barn som ska få sluta sina anställningar om de begått grova brott?

      Radera