söndag 8 september 2013

Bästa spartipset?

Vecka 41-43 ska mina elever ha ekonomi med Christer Niklasson, eftersom jag ska till USA. Nu är vi inte riktigt där ännu, men jag tänkte att vi kan tjuvstarta med en fråga om just ekonomi.

Hur kan man förbättra sin egen livssituation? I Svenska Dagbladet ges ett antal tips på hur man kan spara pengar:   Läs spartipsen här .

Vilket spartips i SvD tycker du är bäst och varför? 

Om du kan beskriva enkla samband hur man som individ kan påverka sin egen ekonomiska livssituation ligger du inom just det här avsnittet på betyg E i samhällskunskap.

/Pidde

12 kommentarer:

  1. Själv sparar jag så här.

    Jag får 400kr i månads penger. Jag sätter helften i ett bank konto och den andra helften i min ficka. Sen vill jag har T.ex. en ny penna som kostar 1000kr. Då lägger jag dom pengar nån stans jag kan inte se dom men vet var dom är för att jag är en person som älskar att slösa pengar, men om jag ser inte de då tänker jag inte på det och då slösar inte lika mycket pengar :)

    // Ian-Sebastian 8ac

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det bästa sättet att spara är att köpa saker man behöver och inte spendera pengar på onödiga saker som att äta ute, fika eller shoppa. Det är klart att man kan unna sig saker ibland. Men inte för ofta, jag tror att man slösar mer pengar på onödiga saker än vad man tror. /emelie 9c

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att om man nu är beroende av att spara pengar så ska man tänka lite mer ekonomiskt. När man tänker efter så kanske man inte ska ta den där extra bullen på fiket bara för man e suger även om man vet att man redan är mätt. Detta förslag kan man använda på många sätt. T.ex kan man bo i ett mindre hus som kanske inte har det där extra onödiga rummet, man kan köpa mat i speciella mått så att det inte bli rester efter man har ätit.

    Detta kanske låter konstigt men de små ändringarna som uppstår under månader gör stor skillnad i längden. För jag menar det är ju inte direkt att du låter dina rester efter maten eller ditt lediga rum gå till fattiga eller någon som behöver det? Då kan man lika gått ändra lite i sin vardag för att göra det billigare.
    Vad jag hade gjort: Bott i en etta och ätit nudlar

    SvaraRadera
  4. Om man hoppar över en fika så kanske man sparar 30 kronor och om man inte fikar varje dag så blir det ändå inte så mycket sprarande. Jag tror inte alltid att man har möjlighet att sälja saker heller för att dem kan man oftast behöva själv.

    Det jag tycker är bäst att göra är att se över olika abbonemang man har, några kanske man kan klara sig utan. Jag tycker även att det med försäkringarna låter bra. Om man har allt på ett ställe så kan man ju spara lite extra pengar även där.

    När man ska köpa den tröjan som man kanske verkligen vill ha. Behöver man den? Om man tänker så med dem saker man köper så sparar man nog mycket pengar! Slösa inga pengar på onödiga saker utan bara på viktiga!

    //Felicia Olsson 9c

    SvaraRadera
  5. Jag tycker personligen att alla dessa spartips är sjukt bra, de flesta har idag massa onödiga utgifter som man lätt hade klarart sig utan.

    Men om jag hade behövt välja en av sakerna skulle det vara att sälja saker på nätet, det kan finnas stora pengar i gamla leksaker osv. Just gamla leksaker som har något samlarvärde kan man sälja för så sjukt mycket pengar t ex på eBay eller liknande sidor.

    Att sälja gamla saker är bra för att få in pengar när man behöver det men abonnemang och sånt är saker man klarar sig lätt utan, istället för att sitta och kolla filmer på Netflix hela kvällen kan du ju t ex gå ut och gå eller något som faktiskt gynnar dig och din hälsa.

    /R. Berggren

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det bästa sparpriset är det som har rubriken "Hitta tillbaka till vardagsrutinerna". Det som Marie i texten menar med att man kan spara tex ungefär 30 kr om dagen och hoppa över att gå och fika eller till ica är väldigt smart för i slutet av månaden kan man hitta på något roligt istället för i sommar har man kanske lagt mycket pengar på onödiga saker i sommar. Men ett annat spartips som jag tyckte var väldigt smart var att hyra ut ett rum ifall man har stor lägenhet eller stort hus. Då gör man även en god gärning mot en student som behöver boende. Man kan ju även ifall istället för att ens föräldrar ska köra en till en kompis så kan man cykla eller något.

    SvaraRadera
  7. Man borde försöka att börja spara på pengarna som blir över och inte slösa det på extra saker som är onödiga t.ex. Spel, en dator, böcker och hyllor. Istället för att köpa hyllor till sina saker kan man köpa lådor som är billigare och kan hålla mer saker och istället för att köpa en data och betala för ett internet kan man köpa filmer. Man borde fokusera på mat och räkningar först innan man kan använda pengarna till sin fritid.
    Om man tvunget ska ha en ny tv eller en ny soffa borde man vänta tills man kan köpa den och samtidigt behålla en stabil ekonomi. Man ska inte köpa det om man inte kan för då hamnar man till slut i en kris. Istället för att köpa en bil direkt kan man cykla eller åka buss tills man har råd till en bil.
    Istället för att köpa en trea direkt när man flyttar hemifrån kan man köpa en etta. Man kan också försöka att inte köpa för dyr mat i början.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det bästa spartipsen är att "Hitta tillbaka till vardagsrutiner", "Undvik elchock till vintern" och "Se över dinna försäkringar" var dom tre bästa spartipsen. Varför jag tyckte just dom var bra var för att man ska undvika "småhandlande" av onödiga saker som blir mycket pengar i slutändan, ha energi- snål uppvärmning, isolerad bostad, välja lampor med låg förbrukning, låta tomma rum vara släckta och kolla över priserna vart tredje år på andra försäkringsbolag och försöka vara hellkund(både bank och försäkringar på samma bolag) för då kan du få rabbat.

    Dom andra tipsen var också bra som t.ex. att sälja saker som inte används och undvika dyra abonomang med långa löptider som kan bli dyrt.

    Mina egna spartips på hur man kan både spara och tjäna pengar är att börja köpa fonder och sedan börja med att köpa fler fonder och aktier för vinsten. Fonder och aktier kan både vara en risk och en möjlighet men om du sköter det bra eller har en duktig fondförvaltare kan du tjäna pengar på avkastningen. Vad man mer kan göra är att undvika att ha så många lån eller inte ha några lån alls. Om du har flera lån med hög ränta kan man samla smålån till ett lån med bättre ränta.

    //Oscar GO 8AC

    SvaraRadera
  9. Jag tycker definitivt att alla tips var utmärkta men den som jag personligen hade valt att vara viktigaste såhär års är den med rubriken ”Undvik att få elchock i vinter”. Anledningen till det är för att under vintern är det många som slösar på mycket el och energi, därför kan man på så vis se över vad sitt hus drog under förra året och därmed försöka minska det under detta år. Man kan minska det på så vis att använda mindre el, släcka lampor och annan elektronik som bara står och drar så att man kan öka värmen i sitt hus. Har man kamin så kan man använda den som värme källa och sänka kostnaden för el genom att sänka elvärmen. Man kan använda värme ljus istället för lampor men definitivt se till att man har en brandsläckare hemma för tyvärr så har detta en nackdel, det kan lätt börja brinna. Använda energisnåla lampor, tv apparater osv. detta alternativ kan vara väldigt bra att använda i lägenheter också, på så sätt sparar vi in mer el och energi till andra människor som är mer behövande av det
    .
    Ett annat bra sparande hade varit den med följande rubrik, ”Hitta tillbaka till vardagsrutinerna”. Med denna spar metod hade man som vardaglig person spara in minst tusen kronor varje månad, men som man vet så är dagens samhälle mycket beroende av att shoppa kläder och andra saker som inte riktigt är behövligt. Denna kostnad kan bli mer än någon tusenlapp dyr. Istället för att slösa på en massa onödiga saker kan man spara in till vintern, så att man får råd till hyran, elen och dem pengar som blir över kan man spara undan till något som är ännu mer viktigt än en ny dator eller den där tröjan som man bara kommer att använda några få gånger sedan ligger den i ett hörn och skräpar.

    Den som känns minst användbar personligen är den med rubriken, ”Sälj prylar på nätet”. Detta sparsätt är mycket bra för folk som har många onödiga saker liggandes lite överallt. Dem personer som har ett behov av att samla på sig många saker skulle nog ge vad som helst för en viss samlings objekt, t.ex. en action figur eller en docka som har ett högt samlarvärde. Jag menar precis som Rasmus gör att där finns höga värden i dessa saker och folk skulle kunna betala stora summor för att få just detta samlar objekt. Men det som jag menar på är att det finns inte så många saker man har i hemmet som är försäljnings bart och en hel del av dem sakerna använder man i stort sätt själv i sin vardag. Därför hade jag valt att använda mig av detta sparings tips som sista hands val.

    // Tobias Körner 9C

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att både "Hitta tillbaka till vardagsrutinerna" och "Sälj prylar på nätet" är väldigt bra sparnings tips.

    "Hitta tillbaka till vardagsrutinerna" är bra för att t.ex. den där fikan som de nämner i artikeln som kostar 30 koronor varje dag, som i sin tur leder till en kostnad av ca 1000 kronor i månaden, som i sin tur leder till en kostnad av 12 000kr om året. 12 000kr för bara en kaffe och en bulle? Inte värt det.. Det är samma sak som när man är i affären. Man har sin lista och ska "följa" den, då hittar en choklad för ENDAST 10kr, och ska såklart köpa det också. Sen när man kommer hem och smakar på choklad som visar sig vara väldigt gott, så vill man köpa det igen. Det kostar ju bara 10 kr så det kan man köpa igen, fast nästa gång kanske man köper två stycken, för det är så billigt, eller?

    "Sälj prylar på nätet" är givetvis bra eftersom om inte använder många saker som bara sitter på vinden eller bara ligger nere i källaren, så kan man ju lika gott sälja det och tjäna en fet slant på det.

    // Lucas Bech 8ac

    SvaraRadera
  11. Jag vet att jag är lite sen.
    Jag tycker iallafall om man nu ska spara så tycker jag man inte ska köpa och köpa som många i detta samhället gör dem bara köper och köper men ändå köper dem sånt man inte behöver. Jag fattar inte det ens? att man vill slösa bort sina pengar på onödiga saker. Det är hur många folk som helst på Ullared Gekås som de heter men nu säger jag inte att Ullared är skit för det är det inte men det finns riktig många folk som köper där men ändå köper saker som man inte behöver.

    Spartips till folk köp inte onödiga saker men klart få man göra roliga saker ibland som gå på bio , bowling , äta ute för sånt kostar ju också men folk borde tänka på vad dem handlar ibland kan de bli för mycket shopping i folks ögon som ett beroende för många folk.

    /Ida Marin 9c

    SvaraRadera
  12. Jag tycker det bästa sättet är att nu om man får kanske en 400 kr i månaden, så sparar man 200-250 och lägger dom i en burk eller något liknande.

    Jag har en hemlig burk som jag sparar mina pengar i, vilket som jag sen om jag vill så kan jag köpa det spelet eller byxorna eller den hoodien för 500 kr osv.

    /Anton Den Dumme Hallqvist 9a

    SvaraRadera