söndag 1 september 2013

Stopp för Lundsberg....

Återigen har det inträffat en incident (händelse) på privat-/internatskolan Lundsberg (internat = eleven bor på skolan). Den här gången brändes två elever med strykjärn. Tidigare händelser har t ex varit vattentortyr eller kvastskaft uppstoppat i ändan. Nu har Skolinspektionen stängt skolan i ett halvt år och eleverna ska erbjudas plats i sina hemkommuner. Vad anser du om beslutet? Är det rätt att stänga en skola?

Era svar bedöms inom ämnet religion.

14 kommentarer:

  1. Den här typen av skola känner man igen från filmen Ondskan. Jag tycker det är rätt att stänga skolan under en period när eleverna beter sig så dåligt. Samtidigt känns det som om det inte är elevernas fel utan skolstyrelsens, rektorns och lärarnas fel. Rektorn kunde tagit tag i detta och ordnat hårdare diciplin i skolan så att inte sånt här händer.

    Det är synd för dom elever som sköter sig men dom kan säkert få lära sig lika mycket på en vanlig skola. Den här typen av skola är mer en skola för "Eliten"(Kungligheter,Grevar, sveriges blivande företags elit m fl.) som inte vill blanda sig med andra som dom inte anser lever upp till deras nivå(lite finare).

    //Oscar G.O 8AC

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är fel att stänga ner skolan bara för två personer inte sköter sig och håller på som idioter så ska inte skolan behöva stängas ner. Låt dem personerna som förstör för andra lämna skolan istället för att andra elever ska drabbas av det.

    /Ida Marin 9c

    SvaraRadera
  3. helt rätt att stänga, låt dom öppna som friskola med riksintag baserad på betyg istället för pengar. Då lär väl större delen av eleverna inte kunna vara kvar. Vi är trötta på gräddfiler och människor som tror sig stå över lagen. Vill någon förälder bekosta det får dom väl betala kost och logi precis som vi andra får göra på riksintag på t ex idrottsgymnasium.. där intaget är baserat på talang.

    Men dock tycker jag att de elever som skött sig borde få avsluta läsåret. För hur kul hade det varigt om du går en termin i onödan.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det är fel att dom stäger ner skolan för att dom som har inte gjort något får inte lära sig det som dem behöver lära sig. Vad man skulle har gjort är att man skulle ha avstängt dem som gör fel i skolan (t.ex. bränner varandra och trcker upp pinnar i röven på dom andra) för ett viss antal månader.

    Ian-Sebastian 8ac

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att riksinternat som Lundsberg ska läggas ner eftersom dessa skolor står för en föråldrad tid som ej funkar i dagens samhälle. Man ska söka och välja skola beroende på vilket betyg man har och hur kreativ man är, inte beroende på hur mycket pengar ens föräldrar har.

    Pennalism och hierarki är sånt som åtminstone jag tycker är fel, och jag tycker absolut inte det ska finnas i skolor.

    /Hugo Rauer

    SvaraRadera
  6. Jag anser att det var helt rätt av skolinspektionen att stänga Lundsberg, eftersom det har skett upprepade gånger olika former av trakasserier på skolan och skolinspektionen har gett flera varningar utan att något har hänt. Lärarnas riksförbund menar att det varit mycket bristfällig ledning och ställer sig bakom skolinspektionens beslut.

    Jag tycker givetvis att det är synd om de elever som drabbas när en skola stänger. Däremot, vet jag inte om jag verkligen tycker synd om dessa elever. Vad jag har förstått är det bara föräldrar med extremt mycket pengar som sätter sina barn på riksinternat, så säkert löser det sig på annat sätt för dem.

    Nyligen gick friskolekoncernen ”John Bauer” i konkurs, skolverket tror inte att det är den första friskolan som kommer att gå i konkurs. Dessa elever kanske det i så fall är mera synd om.

    Så som jag har förstått så är Sverige det enda land i världen som tillåter vinst i välfärd, i alla fall vad gäller skolor. Det innebär att skolan finansieras av skattemedel, samtidigt som skolans ägare kan ta ut enorma summor i vinst. Kommunen betalar en elevpeng till friskolan för varje elev som går där. Kommunen har ingen insyn i friskolornas kösystem, enligt nuvarande regler. Det innebär att skolan bara behöver ta emot elever som inte har behov av extra stöd. Dessa elever kostar pengar för en skola. Med andra ord kan ägaren av friskolan använda dessa pengar i vinst.

    Är det synd om eleverna på Lundsberg? Jag tycker snarare synd om skattebetalarna och de kommuner samt kommunalt ägda skolor som har skyldighet att ta emot dessa elever oavsett om de har plats eller inte.

    //Oscar HO 8ac

    SvaraRadera
  7. För min åsikt om denna händelse hänvisar jag till min krönika jag skrev under fredagen i skolan, men jag undrar varför detta skulle bedömas i religion?

    /Rasmus Berggren

    SvaraRadera
  8. Jag kan direkt säga att skolinspektionens beslut om att stänga Lundsbergsskolan under en period var mycket bra beslutat. Eftersom att skolan har haft sitt rykte om hur vissa elever uppträder och hur skolan behandlar eleverna vid bestraffning, så är det definitivt en lättnad att skolan har lagts ner för tillfället.

    Jag håller definitivt med skolan om att eleverna gör mycket dumma saker och det bör dem straffas för, men skolan har absolut inte rätt till att misshandla eller på något vis skada eleverna oavsett hur dem beter sig. Detta tyder på en bristfällig ledning.

    Jag kan inte säga mer än att det är synd om eleverna i detta fall. Att behöva gå ett år i onödan är definitivt inte något som någon elev vill, men eftersom att det är en privatskola där eleverna har föräldrar med stor välfärd så bör det inte vara några större problem att köpa in sig på en annan privatskola. Men dem elever som är oskyldiga i detta fall måste vara mest arga över hur detta har gått till väga. Även lärarnas riksförbund ställer sig på skolinspektionens sida.

    Men detta görs för elevernas egna trygghet, enligt mig är det ett mycket bra beslut.

    Men det är stor skillnad på privatskolor och vanliga skolor. Reglerna är inte dem samma som på vanliga allmänna skolor, istället gör dem lite som dem vill utan att några medier får reda på det. Dem kan ta in vilka elever som dem vill utan att följa kursplanen, men bara eleverna betalar för att gå på skolan. Hade en sådan händelse skett i en vanlig allmänskola så hade skolan blivit ned stängd för länge sedan eller så hade rektorn fått sparken.

    Som dem flesta vet så har privat-/internatskolor sedan långt tillbaka varit överklassen. Endast dem som hade råd till att köpa in sig på skolan skulle ha rätten till att gå där. Man gick aldrig efter hur betygen såg ut eller efter elevens talang, istället tog man in eleven om dem betalade summan som krävdes.

    Man kan istället göra om skolan till en friskola så att fler än bara dem rika snobbarna kunde platsa in på skolan och därefter börja följa kursplanen, åtminstone så att skolan kunde vara bättre för eleverna.

    Men efter ett beslut från gårdagen (06-07-13) så ska nu skolan öppnas igen redan på måndag. Man ska nu ha stärkt säkerheten för eleverna med en utökad bemanning och föräldranärvaro vid elevhemmen. Förhoppningsvis så kommer eleverna att känna sig mer trygga på skolan efter att detta har införts på skolan.

    //Tobias Körner 9C

    SvaraRadera
  9. Då Rasmus undrar om hur detta kan bedömas inom religion hänvisar jag till kursplanen för religion där det står att eleverna ska kunna argumentera och resonera kring moraliska frågeställningar.

    Om eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang ligger eleven på betyg E.

    Det här räcker dock inte för att få ett E. Eleverna måste så småningom kunna använda olika teorier och begrepp inom etik t ex visar på konsekvensetik eller varför inte sinnelagsetik? För att lära sig vad dessa är rekommenderar jag: http://www.to-life.se/etik_.htm

    /Pidde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar alltså ovan att man för att få ett termins- eller slutbetyg E måste man prestera mer än att enbart argumentera och resonera i etiska frågeställningar och problem.

      Radera
  10. Jag tycker att det var fel att stänga ner en hel skola. Där säkert elever som sköter sig på skolan också och om där är några få elever som inte sköter sig så borde dem inte stänga ner den. Då tycker jag att det i så fall är bättre att dem gör så dem eleverna som håller på som idioter får avstängning istället för att hela skolan ska stängas.

    //Felicia Olsson 9c

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att dom ska har varit dumma ska få lämmna skolan. Dom som är drabbade ska gå kvar tycker jag. Dom ska inte stänga ner skolan tycker jag.

    /Tony 9c

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att det är både rätt och fel att stänga skolan, varför jag tycker att det är rätt är för att dom måste åtgärda problemen dom har haft och att inte fler elever ska bli drabbade. Varför jag tycker att det var fel var för att dom stängde skolan direkt utan att informera eleverna. / Matilda Johansson 8ac

    SvaraRadera
    Svar
    1. och det är säkert visa elever som sköter sig och tycker det e fel att dom ska behöva drabbas då / Matilda Johansson 8ac

      Radera