söndag 29 september 2013

Terrorattentaten avlöser varandra!

Efter vansinnesdådet av islamistgruppen Al-shabbab i Kenya har så Boko Haram slagit till i Nigeria. Båda grupperingarna kan sägas tillhöra militanta islamistiska fundamentalister. I ämnet religion ska eleven kunna diskutera hur religion och samhälle hör ihop. Varför tror du att sådana här grupper uppstår egentligen?

Islam är ju en fredsälskande religion - åtminstone enligt min tolkning av Koranen - och de flesta muslimer som jag känner uppträder vänligt och fredligt! Här i Sverige alltså! Jag känner för övrigt ingen muslim som bor utanför Sverige....och därmed återvänder jag till min ursprungliga fråga: Varför uppstår sådana här grupper?

För att nå A-nivå ska eleven kunna diskutera på ett välutvecklat sätt hur religioner och samhällen hänger ihop med varandra och börjar du resonera om rätt eller fel så ska även detta resonemang/diskussion vara på ett välutvecklat sätt med bra argument som styrker hur du tycker och tänker.

9 kommentarer:

  1. Jag tror de använder sig av sin religion som "genväg" in till samhället, de som gör dessa dåd vet att nästan hela världen blir skiträdda eftersom de är muslimer och då blir terrorister i nyhetsskribenters huvuden.

    "Terroristattack i Kenya" är ju en typisk rubrik aftonbladet hade kunnat smällt upp i storlek 100 på sin hemsida, då växer där en liten rädsla i en människas mage.

    När man är fruktad, eller gruppens namn man tillhör är fruktat, så får man genast lite makt och kan styra över stora delar av samhällen, t ex om en terroristgrupp går ut med att de ska bomba i New Yorks tunnelbanor kommer antagligen de stängas eller ha stort polispådrag. Allt detta kostar pengar att utföra och på så vis har man viss makt.

    Varför dessa grupper startas? Ja, antagligen för att med makt och fruktan kan man styra en stor del av ett samhälle. Sen säger jag inte att detta är i allas bakhuvuden som gör dessa saker, vissa människor är ju faktiskt helt tappade.

    /Rasmus Berggren

    SvaraRadera
  2. Casper Borgström2 oktober 2013 kl. 08:50

    Terror grupper har sedan lång tid tillbaka funnits, inte bara i Islam men det är Islam som ligger i fokus, jag tror att dessa dåd som terrorister i Islam har gjort tar de nya grupperna användning av och kan där med bara gå ut i media och säga att de är muslimer så blir omvärlden redan rädda.

    Så jag tror att islamistiska grupper idag uppstår genom tidigare händelser som underlättar till uppmärksamhet.

    Min åsikt om Islam som religion är väl inte så positiv precis, i dagens samhälle upplevs stor del av muslimerna som tjuvar, rånare eller våldtäcksmän. Tyvärr så stämmer ju detta till viss del, en stor del av kriminaliteten är ju faktiskt personer med muslimsk härkomst. Däremot tycker jag att det är fel att hela religionen smutskastas bara för att en så liten del är kriminella.

    Jag kan tänka mig att en person med judisk härkomst har mycket lättare att bosätta sig i Sverige och räknas som svensk medborgare än en muslim, just för att mycket idag har med var man härstammar ifrån och vilken religion man tillhör.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att lite av anledningen till att islamistiska terrorgrupper bildas är att en hel del av muslimerna i dessa områden, som Kenya och Nigeria lever under fattigdom. En stor del av befolkningen har ingen utbildning, och lever under svåra förhållanden. Många är analfabeter och kan inte läsa koranen själva, utan lyssnar på andra som berättar om koranen. De som berättar tror jag har hög status och blir därför trovärdiga. Den religiösa läran förmedlas muntligt och blandas då upp med seder från samhället. T.ex. står det ingenstans i Koranen att kvinnor ska bära heltäckande kläder, men i Afghanistan är det tvunget för tjejer att ha ”burka” på sig. Därför tror jag att det kanske är en maktsökande person som tolkar koranen extremt och vill ha ett samhälle baserat på stränga sharialagar.

    Jag har hört talas om en professor i sociologi som hette Durkheim som redan i slutet av 1800-talet skrev om hur religion påverkar samhället. Han menade b l a. att religionens funktion är att hålla samman gruppen där man lever, och kanske hela samhället, vilket jag tycker är en intressant teori i sammanhanget. Om jag har förstått det rätt har många terrorgrupper politiska mål, som t.ex. Al-Shabbab. Kanske använder man religionen som ett sätt att motivera människor att vara beredda att dö för det de gör och få en plats i himmelen hos Gud. Det är då kanske lockande att följa en eller flera ledare som tolkar Koranen åt en, då blir du som person en del av en grupp, vilket kan kopplas samman med Durkheims teori om religionen som ett sätt att hålla samman gruppen.

    //Oscar HO 8ac

    SvaraRadera
  4. Det är synd att sådana terrorattentat sker men tyvärr finns det inte så mycket att göra åt det. Sådana grupper som al-shabbab som tror så starkt på sin religion tror terrorattentat är det enda rätta. Så är det även med krigen i andra länder att deras religion har skapat krigen vilket gör det nästan omöjligt för andra länder att stoppa dom.

    Grupper som al-shabbab är så hårt drivna av sin religion och vill ändra på samhällets lagar för att enligt deras perspektiv säger religionen att det ska vara så.

    Sådana grupper skapas genom att likasinnade vill förändra på samhällets men känner att dom har förlite makt för det.

    Dom skaffar sig makt genom sådana terrorattentat, vilket även kan ge fler medlemar och sätta skräck i personer som sedan får en viss respekt för gruppen.

    //Oscar GO 8ac

    SvaraRadera
  5. Innan jag går in på hur terroristgrupper skapas så tycker jag först man ska göra en analys på vad terrorism egentligen är för något och hur det definieras. USA dödar ett flertal civila varje år med så kallade ”drönare”, d.v.s. bombladdade obemannade luftfarkoster, men anklagas ändå inte för terrorism av västvärlden. Wikipedia definierar terrorism som ”det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar.” Så om man sammanfattar vad som det står på Wikipedia så kan man dra slutsatsen att USA begår terrordåd. Har vissa mer rätt att döda än andra?

    Jag tror på grund och botten att orsaken till att islamistiska terroristgrupper bildas är fattigdom, ideologisk övertygelse, förtryck, militär underlägsenhet och missnöje. Många människor söker bekräftelser och enkla svar på svåra frågor. De blir lätta offer för hjärntvätt och ibland kriminella organisationer. Därför tror jag att det spelar en stor roll vilket samhälle man lever i och hur möjligheterna ser ut att utforma ett gott liv. Om man lever i ett demokratiskt samhälle som i t.ex. Sverige så är omständigheterna bättre än om man lever i kanske något muslimskt land i mellanöstern och blir politiskt förtryckt.

    Om man tar USA som exempel. Den amerikanska nationen har behandlat främst svarta och indianer skamligt, men ändå har inga terroristgrupper fått något större fotfäste. Varför? Jag har inget direkt enkelt svar på den frågan. Men jag tror att det beror på att USA är en såpass ung nation att religion och historiskt hat inte har fått särskilt starkt fäste och därför inte skapar så mycket konflikt. Det finns så oerhört många olika sorters kulturer, religioner och människor i USA och bildligt talat skulle man faktiskt kunna jämföra det med en smältdegel. Det är en gigantisk nation med människor från hela världen som klarar av att fungera på ett i huvudsak fredligt sätt.

    Dock tror jag inte att terrorism kommer att försvinna bara för att t.ex. fattigdom, och förtryck gör det. Terroristgrupper förekommer och har förekommit även i de rikare länderna i nord där fattigdom och förtryck inte är lika systematiskt och utbrett.
    Men vem blir egentligen terrorist? Bara muslimer? Skulle du eller jag kunna bli det? När USA dödar civila med drönare, är inte det terrorism?

    /Hugo Rauer

    SvaraRadera
  6. Dessa grupper kan uppstå för många olika andledningar.

    1: För att man kanske har blivit uppväxt med leksakvapen i handen och blivit van med att skjuta folk på skoj som sen blir varklig het.

    T.ex. I Brazlien I år 2020 ska alla olika sorts av skjut leksaks vapen inte få låv att själjas I Brazilien för att det har vissat sej om man har blivit uppväxt med att "skjuta" folk så har man högre chans att göra det på rikigt sen när man är vuxen.

    2: Kan var att när man var liten så tog dessa folk ens hus och job, mat o föräldrar, o då vill man kanske ta igen o göra samma sak mot dom o sen vill dom göra samma sak tillbaka, o sen vill du göra de tillbaka och ect.. Det blir ett und cirkel av blod.

    Det finns manga fler andlädningar som dessa grupper uppstår, men jag hinner inte mer idag.
    Ha de gött!

    \\ Ian-Sebastian 8ac

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Enligt min uppfattning uppstår sådana här grupper beroende på hur dess uppväxt och liv inför att bli vuxen har sätt ut. Men till störst del av fallen är det ett maktspel om vem som är starkast.

    En stark tydelse på att sådana här grupper uppstår är till störst del p.g.a.. dem har haft en dålig uppväxt, utbildning, umgänge, fattigdom och dess syn på hur olika människor är. Uppväxten i största fall påverkar mycket om hur människans personlighet är, den kan ha haft något av en närliggande släkting som har dött i krig och därmed följs detta och samlas upp i ilska. Utbildningen är mycket viktig för att en människa ska kunna tänka klart och får en rätt bild om hur samhället fungerar. Utan denna syn på samhället skulle man lätt kunna få en fel bild som är mycket fel. Fattigdomen spelar väldigt stor roll i detta samhälle. Utan någon grund för framtid så finns där inga möjligheter att ha en framtid, därmed gör man uppror för att det är orättvist.

    En grupp av den här sortens terrorist grupp uppstår framförallt genom en vis typ av makt. Detta kan vara allt från en ledare som kräver makten genom att sätta fruktan i folkets själar. En sådan här grupp kan även vara av religiösa skäll och att man därmed inte tål eller vill ha något att göra med en annan typ av religion eller p.g.a "felaktig" tro och kan därmed ses som ett hot för sin egen tro.

    Men som dem flesta vet så är ett samhälle i arabländerna i princip grundat på sin egen religion. Ett land eller samhälle som är styrt efter dess religion och regler, i detta fall Sharialagen, får i största fall en syn på att den religion du lever i är rätt och inget annat. Man tar då inte hänsyn till andras tycke och tänk och använder det för att kunna angripa och skada ett så kallat "hot" mot sin egen religiösa syn och tro. Men detta sätt har fortfarande ett syfte, man vill skydda sin tro mot "hot" och för övrigt få andra människor att tycka och tänka som man själv. Vilket jag anser vara FEL!

    Men där finns absolut undantag. Alla muslimer har inte samma syn som dess ledare har. Dem är mycket mer självständiga och ser sin religion som en mycket fredsställande religion som tar hänsyn till andras tänk. Detta är då ett mycket viktigt undantag som man måste ta hänsyn till och inte undvika.

    Men tyvärr har denna typ av hot redan satt är i själen och därför när man hör ordet muslim tänker man till störst del på terrorist grupper, krig och andra hemska saker. Ett tydligt bevis på att dem vill sprida skräck hos människorna, få makt och visa styrka och inga svagheter.

    Jag instämmer i Hugo Rauers kommentar: "När USA dödar civila med drönare, är inte det terrorism?". Jag anser också att när USA skickar drönare för att spränga stora bitar av deras militära men även civila länder också är terrorism, men i grund och botten anser jag även att detta är ett mycket stort maktspel. USA kräver makt från dessa länder och vill därmed "skydda" sig och utför då ett bomb angrepp som sätter skräck hos befolkningen och får därmed makt.

    Min personliga bild av muslimer har då inte blivit så bra efter dessa olika hot och krig har givit mig en dålig bild om hur det muslimska samhället är. När jag träffar på en muslim med burka får jag en magkänsla som inte är positiv. Jag kan inte hjälpa det men det är en känsla som alltid kommer när jag träffar på en muslim. Kommer den här känslan alltid att behöva finnas där?

    // Tobias Körner 9C

    SvaraRadera