söndag 20 mars 2011

Libyen eller Japan?

På grund av det rådande läget i vår oroliga värld har jag svårt att välja veckans ämne/frågeställning. Det blir dock den väpnade attacken på Libyen. Hur ser ni på läget? Är det rätt att attackera ett annat land? Vad tror ni kommer att hända nu? Blir det ett nytt Irak? Varför kan Libyen anses så viktigt? Tror ni att det enbart med omtanke om Libyens folk som detta sker? Hur kan denna incident påverka oss i Sverige?

Frågorna är många och så även svaren!

31 kommentarer:

  1. Varför attackerar usa Libyen om dom har sålt vapen till dom det förstår inte jag.Vet du det/David 6c

    SvaraRadera
  2. khadaffi är ett orosmoment alltid för Europa, framför allt sydeuropeiska länderna khadaffi har sagt att han kan jäklas med medel havs länderna om de inte låter hans land vara i fred. Oljan är viktig för Europa och USA. Khadaffi använder idag väpnad sköldar som är kvinnor och barn och på så sätt tar hans militär in där motstånds rebellerna har sin makt. Motstånds rebellerna skjuter inte på kvinnor och barn .
    Så tolkar jag läger just nu.
    / Ida marin Bengtsson 6C

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Japan för om det blir problem där så blir det problem i hela världen eftersom där finns såmycket elektronik och ekenomin kan också gå i skiten.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att Japan ligger rätt illa till för där är ju rätt stort område som är radiaktivt och där har dött rätt många personer. jag tror att man inte kommer till att kunna leva i japan om något år.

    SvaraRadera
  5. jag förstår inte att dom säljer vapen till
    khadaffi sen vill dom döda honnom för dom tycker att han är för mäktig

    SvaraRadera
  6. Japan är ett väldigt oroligt land just nu. För tillfället vet jag inte vad som kommer att hända men jag tror och hoppas på att det inte blir mer../Iza 7ac

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Jag förstår inte varförusa först säljer vapen till libyen och sen vill dom döda han det tycker jag att är konstigt.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker Sverige ska hjälpa Japan och inte Libyen för om Sverige hjälper Libyen så får Sverige U.S.A och Italien och alla dem imot sig vilket gör att det kan sluta med att det blir tredje världskriget det är inte så stor chanse men man vet ju aldrig. Om jag hade bestämmt hade jag åkt ner med mat till dem i japan och gjort allt för att hjälpa dem.

    SvaraRadera
  10. Japan. för där kommer den mesta elektroniken ifrån och om Japan drabbas drabbas elektroniken/världen./marcus A 7ac

    SvaraRadera
  11. Jag tycker det kan vara rätt att bomba för att ta fast Khadaffi men jag tycker det kan vara fel att det går ut över resten av folket i Libyen. Jag tror Libyen är viktigt för många för där finns olja för mycket pengar och det är de många vill åt. Jag vet inte hur det kan påverka Sverige men dem säger ju att dem vill ha sveriges flygplan, jas, och sverige funderar ju på att hjälpa till och sälja flyplanen för sverige vill ha pengarna. jag tycker det kan vara bra att sälja flygpalen för pengarna men det kan ju också riskera att Sverige kommer i krig också. / Anna 7ac

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att det är rätt att bomba khadaffi men jag tycker inte att folket i resten av libyen ska drabbas. Jag tycker inte att sverige ska behöva balndas in. Men det är det där med JAS-planen, de är inte så värst bra, men sverige vill ju åt pengarna. Men om libyen då skulle upptäcka att planen inte är så bra så är det inte bra för sverige för då kan även sverige komma i krig & bli bombade.
    /sanna 7ac

    SvaraRadera
  13. Man tycker synd om alla invånarna i Libyen dem har inte gjort något fel. Det är delvis rätt att attackera ett land. Jag förstår att dom vill ha bort Kadaffi men dem kunde ha gjort det på ett snällare sätt, istället så bombar dom och förmodligen dör många oskyldiga. Denna incident kan förmodligen påverka Svergie. Personligen tycker jag att Japan är värre dem har faktiskt haft tre naturkatastrofer nästan på samma gång. // Isabella Sjöberg 7ac

    SvaraRadera
  14. Det är inte bra att bomba i Libyen, men jag tycker att det är nödvändigt. om Khadaffi är levande kommer ju inte bra saker att hända, så dem måste stoppa han så fort dem kan. Saker och ting är inte bra i Libyen men det kommer förhoppningsvis inte bli ett nytt irak. Som Ida sa är oljan väldigt viktig för Europa och USA och jag tror att Khaddaffi kommer försöka använda det på något sätt. /Lukas westerdahl, 7AC

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att sverige ska låta bli att hjälpa något av länderna för annars kanske vi hamnar i krig. // Albert

    SvaraRadera
  16. jag tycker att det är fel att bomba libyen bara för att döda en människa. jag tror inte att det blir ett nytt irak för att nu vill dom bara döda en. libyen anses vara viktig för att dom har mycket olja.

    SvaraRadera
  17. Jag tycker att Sverige ska hjälpa Japan istället för Libyen för att Japan behöver all hjälp de kan få. Jag tycker inte att Sverige ska hjälpa Libyen för att det kanske blir värre för att då kanske de länderna som är emot Al-Khadaffi blir emot Sverige också./Sabina 7ac

    SvaraRadera
  18. Jag glömde att skriva att jag tycker att Svergie ska hjälpa Japan istället. Invånarna i Japan har ingenstans att bo eller äta och det är fruktansvärt kallt där just nu. Om det inte var en farlig stråling så hade jag velat åka dit och hjälpa till med min familj.

    SvaraRadera
  19. jag tycker att dem nte skulle ha sålt vapen til khadaffi från början men nu är nog japan illa till

    SvaraRadera
  20. jag tycker att japan illa.

    jag tycker att dom inte skulle ha sålt vapen till khadaffi det var dumt.

    SvaraRadera
  21. jag tycker att japan ligger illa till.

    SvaraRadera
  22. Jag tycker att japan har det jobbigast

    SvaraRadera
  23. Själv måste jag säga att jag har inte hört så mycket om Lybien men det där med attacken och allt verkar ju inte rätt. Japan ligger nog sämst till i detta tillfället enligt mig./ Joel Ahlbeck 8c

    SvaraRadera
  24. Jag tycker inte det är rätt att attackera ett annat land. Det är inte så kul med det som har hänt i Lybien. Jag tycker ändå att det har som har hänt i Japan är värre, för om det inte går bra så drabbar det Sverige. för all elektronik och sådana saker.

    SvaraRadera
  25. Jsg tycker det var fel att USA sålde fapen till kadaffi

    Oc nu är alla andra drabbade i Lybien!

    SvaraRadera
  26. Jag tycker att japan är viktigast just nu, för det kan bli/är en livsfara för flera miljoner människor, och kan det inte föras med svag strålning via saker vi köper av japan?

    SvaraRadera
  27. Jag tycker faktiskt att Khaddafi har varit ett stort skit huvud rent ut sagt. Så jag tycker nästan att man har all rätta att attackera honom för att få ner honom från makten. Men sen har vi flera problem, vi vet att han har investerat miljarder här i Sverige, vi har även sålt vapen till honom. Så någonting säger mig att Khaddafi har sett detta komma. Han är inte dum. Och vem vet egentligen vad han har för hemligheter egentligen? Men jag undrar också över ensak. Jag tror ju men är inte säker alls att man agerar för rebellernas bästa så att säga. Sen hur detta kan hände med Sverige... Man misstänker han är ett av världens största terrornätverk? Säger det inte lite?!

    SvaraRadera
  28. Ibland så förstår jag inte varför människor "ger" varandra saker om det slutar med att det är krig eller konflikter emellan dessa länder/personer.

    Då tycker jag inte att dem ska göra så utan att dem behåller sina saker hos sig själva och inte "ger" bort dem till andra om dem inte har en för tanke om att det kan bli krig eller stora konflikter.

    Sen tycker jag att det är khadaffis fel som startar krig och inte ger upp men det är min sak och så tycker jag.

    Men jag tycker att japan är viktigast nu för att det är en jätte stor kris, men jag hoppas att dem får stop på det, tror du att dem får stop på det Peter /Mvh tobias 6c

    SvaraRadera
  29. Jag tycker inte att dee är rätt det dom gör. Jag tror att dom kommer att fortsätta som dom håller på med just nu. Dom kommer ju i alla fall inte att sluta. Jag tror att de här blir väre än IRAK.
    De kan påverka oss att vi sickar ner mera folk ditt och flera svenskar dör

    SvaraRadera
  30. jag tror att emelie har rätt för att dom fortsätter hella tiden så att jag tror att de typ tar långt tid tills de slutar att kriga
    hanady//6C

    SvaraRadera
  31. Tobias undrar, med visst fog, om Japan kan stoppa den radioaktiva strålningen.

    Svaret blir att jag inte säkert vet detta! Jag blir dock orolig, eftersom strålningen på sina ställen är oroväckande hög. Detta tyder på att skadorna t ex inne i reaktor 2 verkar vara allvarliga.

    SvaraRadera