söndag 4 september 2011

Andelen pojkar ökar....

Den här veckan vill jag att ni läser Katrine Kielos ledare i Aftonbladet om tillgången på pojkar och flickor i Asien, men glöm inte att även läsa avslutningen då hon där ger oss i väst en känga när det gäller synen på barn. Klicka på rubriken "Andelen pojkar ökar...."

Jag vill att ni skriver vilka känslor ni får när ni läser hennes text. Blir ni förbannade, ledsna, upprörda, fundersamma eller tycker att: "Vad, tusan...det är väl inte mitt problem?" - jag vill återigen veta hur ni tänker och resonerar! :)

Ju bättre ni motiverar varför ni tänker som ni gör desto lättare har jag att sätta höga betyg på er i religion, samhällskunskap och geografi (Det är nämligen de tre SO-ämnena som man kan få in i just den här veckans fråga)

15 kommentarer:

  1. Jag tycker att detta resonemang är skrämmande och fruktansvärt. Som tjej känner man sig ganska värdelös, jag blir också väldigt arg och förvånad över hur de tänker. Dem tänker ju fel, för som Wu Pingzhang sa, vad är det för mening att få söner om sönerna inte i sin tur kan få söner eller barn överhuvudtaget, för med tanke på att det saknas 160 miljoner kvinnor i världen så spelar det ju ingen roll hur rika männen är för de kommer ändå inte kunna åka till ett annat land och köpa sig en fru till slut. En sak som också bekymrar mig är hur de kinesiska kvinnorna går med på resonemanget att bara föda söner, de låter ju sitt eget kön dö ut och dessutom resten av Kinas befolkning, för om alla tjejer dör ut så blir det ju inga barn till slut. /Anna 8ac

    SvaraRadera
  2. Jag tänker inte så mycket på detta men jag tänker om jag var en tjej så skulle jag vara förvånad och lite arg.

    hon säger i stort sätt att tjejer är
    värdelösa

    david 7c

    SvaraRadera
  3. Jag har inte tänkt så mycket på sånt här men om jag hade varit tjej så hade jag blivit otroligt arg. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att 160 miljoner kvinnor saknas pga alla aborter det är hemskt! // Albert 8ac

    SvaraRadera
  4. Jag tycker detta är hemskt att sådant här hände trodde jag inte helt och hållet. fast än jag är kille tycker jag detta är orättvist och om man gör såhär så finns det till slut inga tjejer och vad gör man då?/Sven 8ac

    SvaraRadera
  5. Jag tycker detta är hemskt och man blir nästan lite arg. Ovasett tjej eller kille är de lika mycket värda. Om detta kommer att fortsätta, så om många år kommer det inte vara några tjejer kvar och hur ska vi då förökas i världen? / Isabella 8ac

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det är orättvist och att man som tjej känner sig ganska kränkt. Att det saknas 160 miljoner kvinnor tycker jag är hemskt. Även att man gör abort på de fostren som är tjejer.
    /sanna 8ac

    SvaraRadera
  7. Jag tycker detta är hemskt och att dem över huvudtaget kan göra så här. Kanske till sist finns det inte några kvinnor kvar.

    Kvinnor ska ju faktiskt själva bestämma över sina kroppar tycker jag. / Iza Fridh 8c

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att detta hemskt och skrämmande. Om detta fortsätter så kommer det inte finnas många personer kvar på jorden. Kvinnor och män är lika värda. // Lukas, 8AC.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte att det kul att tjejer försviner p.g.a aborter. Någon måste göra något// Pontus 8ac

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det är hemska att vi inte är så många tjejer i världen. Även om jag är tjej så tycker jag ändån att det är hemska. Jag känner att det är inte rätt att vi tjejer ska vara så lite. Det ska vara lika många män som kvinnor. Jag vet inte hur dem tänker, men dem tänker väldigt konskigt, att killar skall vara mer är tjejer och att det tar bort tjejer. för dem behöver bara pojkar. // Emelie 8ac

    SvaraRadera
  11. Jag tycker det är hemskt, alla tjejer och killar borde vara lika mycket värda. Om det till slut inte finns så många tjejer så kommer det ju inte komma fler barn överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  12. Jag måste säga en sak... Om Kina och Indien fortsätter kommer det nog sluta med att vi får (förlåt för uttrycket)jävligt lite barn i världen. Detta kommer ju leda till att jordens befolkning kan minska DRASTISKT när 300 miljoner män bara dör så där utan att få några barn! Även kan ju ekonomin ta stryk, för det kommer bli en obalans med folk som kan arbeta. Dem ungarna som just nu föds kommer märka det kanske som 60 och 70 år. För helt plötsligt måste 25% av Kinas och Indiens befolkning jobba så att resten får pengar... Jag tror själv att Kina och Indien leder sig själva i undergång... Man får väl hoppas de lär sig av sina misstag, annars har vi STORA problem här i världen

    SvaraRadera
  13. Jag förstår inte deras resonemang att en pojke MÅSTE ärva allting. Jag ser inget fel med att en kvinna har en hög position eller äger mycket. Kina och Asien har kvar den gamla socialnormen att kvinnor ska stanna hemma och göra hushållssysslor medans männen jobbar och tar hand om allting och ska äga allting. Det är synd, och jag hoppas att asien lär sig att det inte är något fel att kvinnor och män är jämställda. Jag vet inte om det är deras religion som styr det eller bara deras levnadssätt som fungerar med det, men det borde vara olagligt att göra abort bara för att t.ex. det är en flicka. I och för sig kan jag förstå att de vill bestämma vad de vill ha eftersom de oftast bara kan skaffa ett barn, men det borde inte spela någon roll vilket kön barnet är.

    SvaraRadera
  14. Ja tycker att de är fel att vissa föder fram barnen i en tidig vecka, och föder man i en tidig vecka så är ju skansken att barnet över lever är ju jätte liten. Så de är ju plågeri. Jag tycker att dom tjejer som dödar flickorna borde få straff för de dom har gjort de är ju så himla hemskt. Dom borde få fängelse ett långt fängelse straff. De är ju helt fel gjort, jag fattar inte hur dom kan göra så utan att få skuldskänslor.
    // emelie J

    SvaraRadera
  15. Jag tycker det är hemskt att döda flickorna, dom ska också få leva, och hur *censurerat ord* ska de kunna få fler barn i framtiden om det bara finns män och inga kvinnor? Vem ska då ärva deras egendomar? Svar: ingen, det finns ju inga barn, eftersom det inte finns några kvinnor som kan föda dem.

    SvaraRadera