söndag 25 september 2011

Finns det någon sanning i detta resonemang?

Om du klickar på rubriken får du upp Aftonbladets krönikör Jennifer Wegerup som skriver om vilka fördelar det skulle vara om damfotboll helt enkelt ändrades utifrån kvinnors fysiska förutsättningar.

Jan Guillou hävdade nämligen häromveckan att kvinnor bör spela med en mindre boll och ha ett mindre mål och Jennifer Wegerup, som spelat fotboll i 17 år, tar honom i försvar.

Läs vad som skrivs och bilda dig en egen uppfattning!
Ta ställning i frågan! Vad tycker du?
Är Jennifer och Jan helt fel ute?

21 kommentarer:

  1. jag tycker som debattörerna men att damerna själva ska bestämma om dom vill detta eller inte och männen skall inte bestämma vad som passar damfotbollen och givetvis ska damerna ha det bästa förutsättningarna för sitt spel.

    Inom handboll så har damerna en bollstorlek mindre än herrarna alltså där är förutsättningarna olika.

    Doris 7c

    SvaraRadera
  2. jag tycker att det är upp till damerna och att männen inte ska bestämma åt dem. alla ska ha sina egna förutsättningar och bestämmer själva. /Anna 8ac

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det hade varit ganska rättvist då för visst man ska inte nedervärdera tjejerna men dem flesta tjejerna är lite mer rädda och försiktiga av sig.

    Jag tror att det hade varit roligare för dem också men sen om dem blir stötta och tror kanske att man säger att dem är dåligare än oss är det synd ju.//sven 8ac

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Om damerna ska spela med lättare boll och mindre mål ska damerna själva bestämma. Männen har ingenting med det att göra, med tanke på att de inte spelar i samma ligor och så vidare. Det finns män som är dåliga i fotboll och det finns kvinnor som är dåliga i fotboll. Likadant som det finns bra damer som spelar och bra män. // Isabella 8ac

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att detta är något damerna borde ha någon sorts röstning för. Detta är inte något männen borde bestämma. /Lukas, 8ac

    SvaraRadera
  7. jag håller med lukas när det gäller detta att damerna borde ha någon röstning för det och att det inte är något männen ska bestämma.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att kvinnor ska bestämma själva, för jag tycker inte att männen ska komma och tycka och göra som dem vill. Jag vill att var och en ska bestämma själva.

    Fotboll är en sport som jag är intresserad av och fotboll är en sport som alla kan och vill titta på.

    Emelie 8ac

    SvaraRadera
  9. jag tycker som debattörerna men att damerna själva ska bestämma om dom vill detta eller inte och männen skall inte bestämma vad som passar damfotbollen och givetvis ska damerna ha det bästa förutsättningarna för sitt spel.
    ( Jag håller med david med det om bollarna)

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det ska va som det är, alla ska behandlas lika oavsett kön.

    SvaraRadera
  11. jag tycker som debattörerna men att damerna själva ska bestämma om dom vill detta eller inte och männen skall inte bestämma vad som passar damfotbollen och givetvis ska damerna ha det bästa förutsättningarna för sitt spel.
    ( Jag håller med david med det om bollarna)


    Oliver/Pontus

    SvaraRadera
  12. Jag tycker att men inte ska säga att fotboll inte är för tjejer. för definns damer som är riktigt duktiga i det på det dom gör.


    //LIME//7C//

    SvaraRadera
  13. Jan Guillou har fel tjejerna ska spela med samma storlek på bollen för dom e inte dåliga.

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Jag har faktiskt aldrig sätt på dam fotboll så jag kan inte dömma men i mina ögon är tjejernas fotboll mycket bra.

    Jag tycker att tjejerna själva ska få bestämma om dem ska ha en liten boll och ett litet mål eller tvärtom. Men om härrarna tycker att damerna ska ha det så får dem själva debbatera.

    (Hade jag fått bästemma så hade tjejerna fått ha en liten boll för det är inget fel med att ha en liten boll och man får hordare skott, tycker jag men det är deras val!!!). :P

    SvaraRadera
  16. Jag håller med Rasmus men det hade varit häftigare att titta på.

    SvaraRadera
  17. Vi tycker inte att kvinnorna ska spela med mindre boll. Vi tycker att alla ska behandlas lika. Det ska inte göra någon skillnad bara för att man är tjej för att tjejerna kan vara lika duktiga som killarna. // Emma och Felicia 7c

    SvaraRadera
  18. Jag och frida
    tycker det inte är okej.
    Män och kvinnor ska behandlas lika. Det är inte fel på bollen eller målet. bara för man är en kvinna behöver man inte bli bandlad anneloda än män. kvinnor kanske inte är lika bra som män men iallfall behöver kvinnor inte bli behandlad anneloda. Fotboll är en sport som ska var kul och alla ska få var med och alla är lika värda på denna jord. vissa kan var bättre än vissa andra men ändå är man lika mycke värda. Kvinnor kan spela fotboll och dom är bättre än män för män är hårdare och spelar som det är liv och dö , dom rubbar och man behöver inte ha byta ut bollarna till små. fotboll är fotboll . / Ida och Frida 7c

    SvaraRadera
  19. Jag tycker att tjejer ska välja själva inte pojkar. (Andreas.A 7c)

    SvaraRadera
  20. Detta är mycket ensak som jag tycker faktiskt ska få röstas om från alla dam-spelare. Att anpassa spelet mer för deras fysik, för det finns ju skillnader. Kvinnor kan bli starka, men mäns kroppar är ju mer byggda för det från naturen. Men i alla fall tycker jag att detta är en fråga ingen utomstående kan ta hand om. Detta måste kvinnorna faktiskt rösta om :/ inte män

    SvaraRadera
  21. Jag tycker inte att det spelar någon roll, det finns inget som säger att just killar är bättre, man tar det förgivet. Tjejer kan vara väldigt duktiga. Jag tycker inte att dem ska ha mindre mål, mindre bollar o.s.v dem borde spela likadant som killarna gör. Jag tycker inte man ska ändra på massa saker för att just tjejer ska spela fotboll... Helt konstigt...

    SvaraRadera